297 246 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Fattiga människor gick, cyklade, och om de hade råd och möjlighet buss och tåg långt efter att bilen introducerades, häst och vagn var främst för transport av 'fint folk' och av gods som hö, potatis, is och ved.AndersMalmgren skrev:
Utan prisvärda bränslen och rimligt prissatt och skattad elkraft kommer det ju återgå till transport med apostlahästarna och bilåkande kan i framtiden ses som en 60-70 årig parentes i historien.
Jo, så är det. Cirka 400 personer i Sverige dör varje år av strålning från solen.Mikael_L skrev:
Motståndet mot kärnkraft blandas med motståndet mot kärnvapen. I Sverige finns Folkkampanjen mot Kärnkraft och Kärnvapen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-nuclear_movement
Redigerat:
Självklart men det jag menar och tycker är att detta är ett ovanligt moment i bilåkningen, aldrig sett AMS tex testa långtidsköegenskaperna, det är nog inte relevant.Mikael_L skrev:En del. Men den största praktiska skillnaden för att lösa situationen är väl att till ICE-bilen kan man gå och hämta en reservdunk eller låta en kompis komma förbi med en.
Reservdunkar för el finns än så länge inte, men vem vet, kanske en kommande produkt.
Den skillnaden blev jag ordentligt upplyst om den gång jag provade att köra min bil till tomt batteri, bara för att testa vad som händer i slutet. Jag höll mig väldigt nära hemma, men det blev tvunget att lösas med bogsering.
Problemet här ligger inte i bränslevalet utan i föraren, här fick man redan dagen innan reda på att Sveriges första röda varning utfärdades, sen tittade man ut och såg kraftigt snöfall, därefter kör man en bit i detta förvarnade förhållande, med antingen lite bränsle eller låg laddning, för att till sist får stopp, till sist blir det så en skillnad i hur man fyller upp bilen igen men jag menar att det fanns gott om möjligheter att ändra förloppet innan detta.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Femarig-skattebefrielse/P pmd skrev:
Dessutom,
Fordon som inte är skattepliktiga
Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:
- motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik (åldern beräknas som skillnaden mellan fordonsåret* och innevarande kalenderår)
- mopeder
- traktorer klass II (jordbrukstraktorer)
- tunga terrängvagnar som inte används för transport av gods på andra vägar än enskilda
- motorredskap klass II, med högsta tjänstevikt 2 000 kg
- räddnings- och brandfordon, efter ansökan
- påhängsvagnar med en skattevikt över 3 000 kg, om de endast dras av personbilar, lastbilar eller bussar som är dieseldrivna eller av terminaltraktorer
- lätta släpvagnar med totalvikt högst 750 kg
- terrängskotrar
- snöskotrar
- terränghjulingar.
Så jag som kör 300 mil om året ska sponsra elbilarnas slitage på vägarna. Rättvist?
Detta trots att en elbil släpper ut mer co2 än jag under året. Rättvist?
Redigerat:
Alla har inte laddningsmöjligheter hemma och dessa typer av stopp inträffar väldigt sällan. Hur förberedd ska man vara? Om man har 200 km räckvidd kvar och ska åka 20 km så tror man ju inte att det ska ta sex sju timmar. Det här tillhör de mest extrema händelserna. Som när de stängde ned Södertäljebron. Det var bara ren flax att jag hade laddat bilen i Tystberga. Hade jag inte behövt åka till kontoret dagen därpå så hade jag inte fyllt på.D djac skrev:Självklart men det jag menar och tycker är att detta är ett ovanligt moment i bilåkningen, aldrig sett AMS tex testa långtidsköegenskaperna, det är nog inte relevant.
Problemet här ligger inte i bränslevalet utan i föraren, här fick man redan dagen innan reda på att Sveriges första röda varning utfärdades, sen tittade man ut och såg kraftigt snöfall, därefter kör man en bit i detta förvarnade förhållande, med antingen lite bränsle eller låg laddning, för att till sist får stopp, till sist blir det så en skillnad i hur man fyller upp bilen igen men jag menar att det fanns gott om möjligheter att ändra förloppet innan detta.
Ska man verkligen planera för något som händer ytterst sällan? Nä. Då lever man snart i en bunker utan fönster. Snö = Kan ta längre tid med stopp i trafiken = Inte att det ska bli totalstopp hela dagen.
Jag tror inte att alla fulltankat sin ICE-bil efter varje tur heller.Silver78 skrev:Alla har inte laddningsmöjligheter hemma och dessa typer av stopp inträffar väldigt sällan. Hur förberedd ska man vara? Om man har 200 km räckvidd kvar och ska åka 20 km så tror man ju inte att det ska ta sex sju timmar. Det här tillhör de mest extrema händelserna. Som när de stängde ned Södertäljebron. Det var bara ren flax att jag hade laddat bilen i Tystberga. Hade jag inte behövt åka till kontoret dagen därpå så hade jag inte fyllt på.
Ska man verkligen planera för något som händer ytterst sällan? Nä. Då lever man snart i en bunker utan fönster. Snö = Kan ta längre tid med stopp i trafiken = Inte att det ska bli totalstopp hela dagen.
Nu råkar ju större delen av Sverige finnas i extrema klimatzoner, så diskussionen om elbilars prestanda i vinterväder är högst relevant för den här tråden.D djac skrev:
Givetvis. Samt att de bilar som lämnades åt sitt öde på E6 häromdagen till största delen skulle ha varit elbilar är förmodligen en tidningsanka.
ECY har en .COM-domän och inte en .SE-domän. Har ECY haft sin webplats sen tiden innan det fanns .SE?Mikael_L skrev:
Staten kanske bör bestämma sig för att reglera elbranschen på ungefär samma sätt som andra branscher där den anser att reglering behövs istället för att låta ett privat företag vara en slags myndighet?Filosofiskt sett måste man nog först bestämma sig för ifall elinstallationer faktiskt är så svårt och livsfarligt som de som skyddar systemet tycker, eller om man vill avdramatisera det hela, och inse att det dör 10ggr fler varje år utav Alvedon än elolyckor, och därmed kan man anse att det kanske inte behövs några sådana här reglerade system för denna verksamhet, att det räcker att det är som de flesta andra slags arbeten i de flesta andra branscher.
En stor del av Sverige men en liten del av bilflottanP pmd skrev:Nu råkar ju större delen av Sverige finnas i extrema klimatzoner, så diskussionen om elbilars prestanda i vinterväder är högst relevant för den här tråden.
Givetvis. Samt att de bilar som lämnades åt sitt öde på E6 häromdagen till största delen skulle ha varit elbilar är förmodligen en tidningsanka.
Då har du aldrig suttit fast i snöoväder =) Det var några km bak till påfarten och det satt ett par hundra bilar i värsta snöstormen. Det var inte plogat på hela dagen trots det snöat hela dagen och tänk på sketna trailerdragare som inte kommer upp för backarna. Körde från jobbet kl 16 var hemma kl 20. För att snabbt äta och sen ploga uppfarten.hsd skrev:
Tyvärr för jag hade varit gladare om det tillverkats i företagets hemland. Nu får jag vara glad åt att vi har cykelbutiker som skruvar ihop alla delar i sverige dock.P pmd skrev:
Det finns åtminstone några företag som tillverkar i Sverige fortfarande =)