297 214 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det är såklart ett problem. Alla kan inte köpa en bil för 560 000 eller punga ut med 100 tusen för att sen betala 4200 kr månaden för privatleasing.W witten skrev:
Visa det i en mer vanlig modell, ta en zoe med första batteriet eller en bmw i3 med lilla batteriet.
Hur många elbilar har 86% när de väl kommer till olyckan? Ioniq jag provade hade sommartid typ 25 mil. Vintertid mindre. Dvs när jag först kört nästan 8 mil och sen hamnar i en olycka som tar 4-10 timmar så är man rätt körd.
T Tullen127 skrev:
Missat en ?
2010 brast en damm utanför Osby. Där kunde folk strukit med. Folk blev rätt så drabbade av det med.
Brittedal hade koll på att det var sprickor men struntade i det. Så den brast istället.
Damm brast i Skåne | Kvällsposten (expressen.se)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Ja, men vilken är den huvudsakliga anledningen till att vägen behöver lagas, är det på grund av friktionen eller deformationen?Silver78 skrev:Det är allmänna fysikkunskaper. Det finns två sätt att förhålla sig på. Det ena är vägens bärighet. I det här fallet är Normalkraften = Tyngdkraften = Kontaktkraften. Klarar inte underlaget det så deformeras underlaget till sprickor eller sjunker. Där har accelerationen snarare en bättre påverkan eftersom vägen inte utsätts för samma tryckkraft per tidsenhet eftersom hastigheten blir högre fortare. Det är samma fenomen som att isen håller för att åka skridskor i en viss fart men går sönder om man står stilla. Själva nötningen av underlaget utgörs av friktionskraften och där är k multiplicerat med hastigheten i kvadrat per tidsenhet multiplicerat med friktionstalet som avgör. Där utför kraften inget arbete.
Således pratar man om deformation av vägen i debattartikeln du länkar till. Inte att ytskiktet nöts. Vägen tål inte belastningen helt enkelt.
Detta har även varit uppe på tapeten hos Vägverket angående att godkänna 74 tons lastbilar.
Om det är det senare så är det ju hyfsat irrelevant om elbilar accelererar snabbare (vi kommer nog se elbilar med klenare motorer över tid, idag har de kraftiga motorer för att attrahera en köpstark grupp).
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
När han kör flir på bilen så pratar han om att sensorer och grejer är heated. Måste ju bara vara elektroniken som naturligt avger värme?W witten skrev:
Om du blir fast på en motorväg eller 2-1 väg så är det omöjlig att vända. Eller du tänkte att om du står i mitten så skall du bara vända och köra mot trafiken?hsd skrev:
Om polis beordrar folk att backa så är det helt andra puckar men de gör ofta inte det.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Sluta med känslor och använd faktaT Tullen127 skrev:
https://www.statista.com/statistics/494425/death-rate-worldwide-by-energy-source/
Att första generationens elbilar med små batterier inte står sig så bra mot senare generationer är det nog ingen som säger emot. Inte heller att man får problem om stoppet sker med lite energi kvar i batteriet eller tanken, oavsett drivmedel.R Rkarlsson skrev:Det är såklart ett problem. Alla kan inte köpa en bil för 560 000 eller punga ut med 100 tusen för att sen betala 4200 kr månaden för privatleasing.
Visa det i en mer vanlig modell, ta en zoe med första batteriet eller en bmw i3 med lilla batteriet.
Hur många elbilar har 86% när de väl kommer till olyckan? Ioniq jag provade hade sommartid typ 25 mil. Vintertid mindre. Dvs när jag först kört nästan 8 mil och sen hamnar i en olycka som tar 4-10 timmar så är man rätt körd.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Både Tesla och audi (säkert fler) tar med stopp för laddning när du matar in målet i färddatorn. Ska mycket till för att man blir stående. Den varnar också om du inte kan nå målet säkert.W witten skrev:
Ja för att bli stående krävs normalt att man börjar tulla på marginalerna. Men informationen finns där i alla fall i min bilAndersMalmgren skrev:
Svårt när man generaliserar elbilar och det finns så många modeller och generationer.
De som inte gillar elbilar använder mindre bra elbilar som exempel, och vi som gillar dem använder bra elbilar som exempel.
Ja och då är det ju ett problem om man inte vill lägga ett halvt hus på en rullande plåtburk.W witten skrev:
Ioniqen var en 2018. Den hade aldrig fixat kön jag stod i i början av året. Trots att den skulle varit fulladdad från början av dagen. Men här hade den fått rulla nästan 8 mil innan ett stopp på drygt 4 timmar i snöstorm.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 357 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 357 inlägg
I de (få) fall jag har varit med om stopp på motorväg och det var långvarigt stopp har trafiken omletts, med assistans av polisenR Rkarlsson skrev:
Det längsta jag fått vänta är 45 minuter och det var planerat vägarbete, sprängning
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Fattiga människor körde häst och vagn långt efter att bilen introducerades. Inget nytt att det krävs kapital för att vara early adopter.