297 449 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Eller krav på att trafikverket ser till att snöröja när snö kommer? Där de låg brukar splittnya svenska lastbilar med fastna, dock är de ju inte fällknivar men de fastnar ändå.P pmd skrev:
Personbilarna ligger ju för "sakta" för att en lastbil ska orka upp i halkan.
Det kom över 50 cm snö hos mig, de har kört EN gång.
På RV kör de inte på nätterna alls. Kört till jobbet runt 0430 sen i tisdags och de har fan inte gjort något med vägen.
På jobbet har vi helt snöfritt, sandat och saltat överallt. Varenda nödutgång är fri. Men jag vågar dock sätta i bladet =)
Medlem
· Västerbotten
· 370 inlägg
HV0100 är bättre ur ett utsläppsperspektiv. Men har samma problem som elbilen rörande energinsn ursprung. Det mesta verkar komma från palmolja som är problematisk produkt, för att uttrycka sig milt.Krilleman skrev:Absolut, det är inte fel på motorn i sig. Det är drivmedlet som man kan diskutera. Men redan idag finns det kompetenta alternativ i form av HVO100 som ett ypperligt exempel. Detta är framtidens bränsle utan att investera i smutsiga elbilar!
Åter till sakfrågan:
Är det förbränningsmotorn du fördömer eller bränslet som den drivs av?
Här är det viktigt att hålla koll på skillnaden. Men det visste du väl? Eller?
Jag åker till jobbet varje dag med HVO100. Är det då förbränningsmotorn med framtidens bränsle i befintlig fordonspark som är problemet...
Nej!
Men hos miljöpartiet har det alltid varit förbränningsmotorn och vedeldarna som är syndabockarna. Man måste ju ställa sig frågan varför? Och även fast man inte är miljöpartist så är det många som följer i dess kölvatten. Politik utan verklighetsförankring. Är det då konstigt att dom hade mindre än 2% i sista novus och dom "frivilligt" valt att lämna regeringen... Det är som att erkänna förlust fast man endå inte vill säga att man är sämst. Dock tyckte folket annorlunda. Är det detta som är demokrati?
Den stora frågan är ju då om dom som "följt" miljöpartiet väljer att hålla i samma linje...
Vattenkraften är ju som redan nämnts icke hållbar enligt EU. Hur ska vi då ladda alla våra elbilar med befintlig undermålig infrastruktur? Vindkraft är inte svaret då hela Sverige skulle vara nerlusat med snurror för att ens komma i närheten av behovet. Hur många snurror skulle då vara på Lidingö? Antagligen inga alls. Och hur ska en ensamstående trebarnsmamma ha råd att köpa en elbil med dagens priser? Var ska alla som bor i lägenhet ladda sina smutsiga elbilar?
Indien, Kina, Australien, USA, och Kina står för dom största utsläppen i världen, lilla Sverige står för 0,016%. Men vi ska ligga i "framkant" och rädda världen. Man baxnar när sanningen presenteras...
Inget av detta går ihop. Men det inser ser bara en realist.
Vilka miljöfördelar vi får med HVO100 beror till stor del på vilken råvara som används vid tillverkningen.
Bränslet kan framställas av palmolja, en råvara som bekant medför stor påverkan på regnskogen. Neste, som är världens största HVO-producent framställer mycket av sin HVO-diesel på PFAD, vilket är en restprodukt från tillverkningen av palmolja. Men även PFAD är omdiskuterat och svenska regeringen har nyligen beslutat att det ska uteslutas från den svenska marknaden, eftersom det ses som en del av palmoljeindustrin.
I artikeln nämns även att man över tid kan använda sig av fisk och slaktavfall. Men det är man inte idag. Så ett problem är bytt mot ett annat.
Men det visste du väl?
Tja, det kan vara en anledning, åtminstone till en del. Jag var i yngre år kärnkraftsmotståndare. Jag trodde också i några år att kärnkraftverks skulle kunna explodera som en atombomb, men det tog inte alltför jättelång tid för mig att förstå att så inte är fallet, och idag vet jag att det är helt 100% fysikaliskt omöjligt.P pmd skrev:
Men för mig har avfallsfrågan varit det som bekymrat mig. Därav kanske att jag propagerar så mycket för Brid-reaktorer..
Men ärligt talat är ju radioaktiv strålning rätt läskigt, nåt som man inte ser som kan döda eller skada en osv.
Man måste jobba stenhårt på det logiska planet och gärna käka i sig lite statistik osv, för att kunna anta en hållning på logiska grunder i stället för känslomässiga grunder.
Sen har vi till det en miljörörelse som i flera tiotals år närt just den känslomässiga aspekten för att vinna röster, ty logiken brister det alltför ofta på, därborta på den kanten.
Och just nu tycker jag det är tråkigt att miljörörelsen inte kan döda sina gamla dogmer för att ställa upp på det riktigt akuta hotet - klimatet.
Nu var ju miljörörelsen rejält igång med kärnkraftsmotstånd redan innan TMI, men den olyckan gav väl en rejäl skjuts i opinionen mot kk.F frasen_36 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 370 inlägg
Batterier har funnits. Men vad har de använts till? Hur mycket har man forskat på dem jämfört med motorer över tid? En bråkdel. Endast senaste 20 åren har det tagit fart. Även ganska stor skillnad på ficklampor och lastbilar.Maskintok skrev:
egentligen inte.Roffe_riff skrev:
Det är batteriet i sig som utvecklats inte själva motorn.
Renoverare
· Stockholm
· 18 384 inlägg
Självfallet kommer de veta mer. Men du kan inte jämföra det med tiden före upplysningstidenF frasen_36 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 128 inlägg
Tja, kollade på de Blåkläder-byxor jag har på mig, de är gjorda i Sri Lanka... Har faktiskt ingen koll på det landet, eller Garphyttan heller, men det är ju ganska många företag med "dyrare hållbarhetsprofil" som tillverkar i Estland/Lettland/Litauen...Maskintok skrev:nåjo garphyttan.
blåkläder.
Det är väl de jag har på mig konstant..
köper jag andra så kollar jag eller frågar jag efter tillverkningsland..
köper på HM?
aldrig i livet.. sätter inte ens min fot där.
Jag går i arbetsbyxor och en rutig skjorta stort sätt jämnt.
köper kvalitet och sedan sliter jag ut dem, lagar och sliter ut igen..
Varför stöda en marknad med dålig människosyn?
Nu är ju just upplysning inte på modet längre och allt pekar på att vi går in i en tid då vidskepelse och tro får en större roll, detta kommer såklart vara övergående och följas av en skjuts uppåt i kunskapslägen igen men på kort sikt har vetenskapen nog det tufft. Det ser vi ju bara i dessa trådarna.AndersMalmgren skrev:
Redigerat:
Det finns mycket att tillägga men en sak är att de flesta inte bor i extrema klimatzoner, ännu mindre del av turerna går där, så det är ju lite av ett särintresse och dessutom ett tillkortakommande som ständigt blir mindre.P pmd skrev:
Sen kan man ju i första hand ifrågasätta den "kapten" som missbedömer förutsättningarna så till den milda grad att de försätter sig i en situation att de parkerar fordonet i en snödriva, det var ju en dålig färdplan från början, man får börja i rätt ände
Du har helt rätt. Förutom naturliga cykler som jorden nu är i , så har övriga planeter runt vår sol och blivit varmare de senaste 10 åren. Och hur mycket varmare är det? Ja, vår planet har ökat (ca) under en grad från år 1900.Marike skrev:Självfallet ska vi sluta skitta ner vår planet. Men det bör ju ske med förnuft, inga framhetsade beslut som hotar äventyra livsviktig utveckling. Jag anser att just co2 hysterin är en sådan, en för faunan viktig gas som utsetts till värsta fiende.
Själv tror jag mer solens påverkan än att vi småkryp skulle på något sätt skulle vara avgörande.
Självfallet kan vi inte påverka solaktiviteten och den + vår nedsmutsning gör att vi har det som vi har det och det sistnämnda kan vi påverka, och bör göra, men det är nog en mindre del av problemet.
[länk] finns mycket fakta om detta men som kommit i skuggan med hjälp av aktivisternas framfart.
Mikael_L skrev:
Det som är det som är så lustigt just i denna branschen.P pmd skrev:
Dels finns det lagstiftning, som är väldigt tunn faktiskt, och inte ställer speciellt mycket krav på hur det ska gå till i elinstallationsföretagen.
Så därför har arbetsgivarorganisationen eio (numera IN) och facket, SEF skapat ett eget regelverk som har tecknats in i kollektivavtal.
Detta är lite kortfattat:
Det har bildats en organisation, ECY. (följ denna länk för att kolla vad de skriver om lärlingsanställning)
Denna drivs av arbetsgivaren och facket gemensamt.
Lärlingsplats och lärlingstid är reglerat via ECY/IN/SEF (platsen får den blivande elektrikern hitta själv, sen kommer alla kraven).
Företaget där lärlingstid ska göras måste vara anslutet till SEF (kanske lärlingen också, har inte riktigt koll på just detta)
Tider och minimilöner och anställnignstrygghet osv är bestämda. Första 720 timmarna kan bägge parter säga upp lärlingsplatsen fritt, sen stiger lärlingslönen något samtidigt som lärlingen börjar åtnjuta samma anställningstrygghet som en nyanställd och samma förpliktelser.
När lärlingstiden är slut så erhåller lärlingen ett ECY-certifikat (ett litet kreditskortstort kort) ifall lärlingstiden är klar och avrapporterad att de olika momenten är klar med sina respektive timmar, samt att kraven på den teoretiska utbildningen är klara och inskickade. Då brukar nästan alltid lärlingen fortsätta på samma företag, och kallas då 1'a års montör, och får (minst) en avtalsenlig lön enligt kollektivavtalet.
Kollektivavtalet har lärlingslön (2 steg och nivåer), 1'a, 2'a och 3'e årsmontör, med en lönestege, sen är man fullbetald, och så finns det saker som tekniker t.ex. som har ytterligare lönesteg upp.
Ett SEF-anslutet företag för enligt kollektivavtalet endast anställa folk med ECY-bevis.
Så cirkeln är nu sluten, man blir intvingat i SEF/IN's värld, hela vägen från lärling till anställning eller måste stå utanför.
Men alternativet är annars att helt stå utanför SEF's kollektivavtalssystem. Ta anställning hos ett företag utan tecknat kollektivavtal (det gäller alltså i princip endast enmans eller fåmansfirmor) eller att gå såsom t.ex. industrielektriker, där det brukar vara SEKO eller Unionen som organiserar arbetstagarna, och därmed gäller inte SEF avtal och regler.
Och då finns det, eller behöver åtminstone inte finnas, någon lärlingstid. En industrielektriker börjar som regel direkt på full lön motsvarande nyanställd. Har ingen lärlingstid.
Jag finner hela konstruktionen (SEF/IN) problematisk. Men helt tokig är dock inte tanken, deras system fyller upp luckorna i en oerhört svag och diffus lagstiftning.
Filosofiskt sett måste man nog först bestämma sig för ifall elinstallationer faktiskt är så svårt och livsfarligt som de som skyddar systemet tycker, eller om man vill avdramatisera det hela, och inse att det dör 10ggr fler varje år utav Alvedon än elolyckor, och därmed kan man anse att det kanske inte behövs några sådana här reglerade system för denna verksamhet, att det räcker att det är som de flesta andra slags arbeten i de flesta andra branscher.
Ett bra företag kan vara bra även i ett annat land. Samma sak med dåliga företag, det går vara dålig även här.Dan_Johansson skrev:
Jag har redan sagt det massor av gånger du kan leta bland mina inlägg de två senaste åren.Krilleman skrev:
(Och jag sa inte detta först, den äran faller på någon annan)
Jag är rätt säker på att det kommer komma någon slags km-skatt på bilarna. Något som kommer göra att priset att köra elbil kommer någorlunda motsvara priset att köra bränslebil idag.
Men just nu är det lite av skattefrihet (det är en energiskatt på elen så helt skattefritt är det ju inte). Och den utnyttjar jag genom att snabbt bestämma mig att köpa en elbil, även fast jag för 1-2 år sedan trodde det skulle ligga lite längre fram i tiden för mig.