297 493 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Nja inte riktigt.A Abies koreana skrev:Kallas för greenwashing, du förstår säkert vad som avses.
Det är inte lätt att vara konsument idag, marknadsföringen är snabb att lukta sig till vad som säljer. Idag är ledorden klimat och miljö - och det klistras på massor av produkter.
De ljuger inte men man måste läsa det finstilta, precis som Road gjorde.
säger en tillverkare att deras produkt är klimatneutralt så får du isåfall visa att den inte är det och därmed även driva frågan i rätten, för annars så är det hyckleri.
Men man kan också erkänna att till och med Hva själva skriver detta på sin hemsida... Det skulle de inte våga göra om det inte var sant.. speciellt med tanke på vad folk skulle då göra i t, ex USA...
För att ni har en uppfattning så betyder inte det att den är rätt..
Men jag ska sitta här och vänta tills ni ställt Hva inför rätta för falsk marknadsföring..
Då ska vi räkna lite.Maskintok skrev:
Energiinnehåll björkved /m3 fast mått = ca 2500 kWh
Energiinnehåll etanol /m3 = 5800 kWh
0,3 * 5800 = 1740
1740 / 2500 = ca 0,7
Ja det är en väldigt bra process, man gör om energin i ved till energi i form av etanol med en verkningsgrad på 70%.
Jag säger inte att det är omöjligt, ty detta område kan jag ju inte, men jag finner det ganska imponerande och lovande om det stämmer. Det är ju alltid bra om energiomvandlingar kan ske med hög verkningsgrad.
utan att veta säkert så skulle jag tro att det går åt mindre resurser för det än alla jävla vindkraftparkerO OskarJ skrev:Du skrev tidigare att det var lätt att få fram tillräckligt med etanol för att täcka hela Sveriges behov även om man ersätter bensin och diesel med bränslen framställda av skogsråvara.
Jag efterfrågade då hur det ska gå till och hur mycket energi som går åt för denna tillverkning.
Nu har du svarat på hur mycket råvara som behövs och varifrån vi får den. Är det då orimligt att efterfråga hur mycket resurser som går åt för själva tillverkningen också?
Du ska nog inte räkna så hög som på ren björkvedMikael_L skrev:Då ska vi räkna lite.
Energiinnehåll björkved /m3 fast mått = ca 2500 kWh
Energiinnehåll etanol /m3 = 5800 kWh
0,3 * 5800 = 1740
1740 / 2500 = ca 0,7
Ja det är en väldigt bra process, man gör om energin i ved till energi i form av etanol med en verkningsgrad på 70%.
Jag säger inte att det är omöjligt, ty detta område kan jag ju inte, men jag finner det ganska imponerande och lovande om det stämmer. Det är ju alltid bra om energiomvandlingar kan ske med hög verkningsgrad.
grot innehåller allt möjligt..
asp, rönn, sälg, Björk, tall, gran, lärk ja vad som helst...
Kan du inte bara nöja dig med att säga att HVA anger det som klimatneutralt, så därför har du helt enkelt trott på dem. Jag menar det är ju inte din business att försvara HVA, eller vara talesperson för dem!?Maskintok skrev:vilket för att Hva kan säga att deras bränsle är klimatneutralt. sedan vad du anser hör inte hit..
Har de fått detta igenom så har de eller hur?
Hur skulle du tolka detta?
" Med nyheten Re-Power presenterar Husqvarna för första gången en alkylatbensin som är helt klimatneutral. Innehållet i Re-Power består av 10 % förnybart innehåll, i detta fall från hållbart odlad och RSB-certifierad majs. För övriga 90 % av innehållet klimatkompenserar Husqvarna genom ett samarbete med First Climate Market AG."
falsk marknadsföring?
Nja läser man verkligen texten så står det ju faktiskt där... klimatneutralt...
Och du skulle väl inte påstå att Hva ljuger medvetet på sin hemsida?
Om sin produkt?
Du kanske kan vara av den sortens man att erkänna du hade fel?
vore väl trevligt, inte så där ilsket hårt och otrevligt som det brukar vara..
utan mer åt det hållet att gemenskapen på forumet blomstrar... Som någon brukar skriva..
Jag känner redan doften av kaprifol...
Och mandelblom.... Ja så får det vara..
Så skulle i alla fall jag gjort, jag kan inte gå i bräschen och försöka försvara alla som påstår något, jag har redan nog att göra.
nåjo visst kan jag göra det.Mikael_L skrev:Kan du inte bara nöja dig med att säga att HVA anger det som klimatneutralt, så därför har du helt enkelt trott på dem. Jag menar det är ju inte din business att försvara HVA, eller vara talesperson för dem!?
Så skulle i alla fall jag gjort, jag kan inte gå i bräschen och försöka försvara alla som påstår något, jag har redan nog att göra.
Jag säger härmed att Hva skrikit skiten ur sig på sin hemsida om att deras bränsle är klimatneutralt.. eftersom jag ej misstror företag så lätt så tar jag detta för sanning tills motsats är bevisad i rättssal.
duger detta eller ska jag formulera mig ytterligare lite finare i kanten så att även vissa andra förstår hur man gör när man fastställer något eller erkänner något?
må ju nädå få säga att när man ifrågasätter allt jag länkar till eller kommer dragande med osanningar så ska man inte tåla saker..Mikael_L skrev:Kan du inte bara nöja dig med att säga att HVA anger det som klimatneutralt, så därför har du helt enkelt trott på dem. Jag menar det är ju inte din business att försvara HVA, eller vara talesperson för dem!?
Så skulle i alla fall jag gjort, jag kan inte gå i bräschen och försöka försvara alla som påstår något, jag har redan nog att göra.
Men med detta skrivet så kommer väl snart ännu mera anmälningar och klagomål emot mig.
Nej du har fel. Husqvarna klimatkompenserar och kan därmed hävda att just DERAS alkylat är klimatneutral enligt den nuvarande uppfattningen. Det gör inte alkylat i sig klimatneutral.Maskintok skrev:vilket för att Hva kan säga att deras bränsle är klimatneutralt. sedan vad du anser hör inte hit..
Har de fått detta igenom så har de eller hur?
Hur skulle du tolka detta?
" Med nyheten Re-Power presenterar Husqvarna för första gången en alkylatbensin som är helt klimatneutral. Innehållet i Re-Power består av 10 % förnybart innehåll, i detta fall från hållbart odlad och RSB-certifierad majs. För övriga 90 % av innehållet klimatkompenserar Husqvarna genom ett samarbete med First Climate Market AG."
falsk marknadsföring?
Nja läser man verkligen texten så står det ju faktiskt där... klimatneutralt...
Och du skulle väl inte påstå att Hva ljuger medvetet på sin hemsida?
Om sin produkt?
Du kanske kan vara av den sortens man att erkänna du hade fel?
vore väl trevligt, inte så där ilsket hårt och otrevligt som det brukar vara..
utan mer åt det hållet att gemenskapen på forumet blomstrar... Som någon brukar skriva..
Jag känner redan doften av kaprifol...
Och mandelblom.... Ja så får det vara..
Detta är verkligen som att diskutera algebra med en femåring, och jag orkar faktiskt inte mer ikväll. Det är fredag, jag tänker ta helg, ha det bra.
Du får nog bädda ner dig..R RoAd skrev:Nej du har fel. Husqvarna klimatkompenserar och kan därmed hävda att just DERAS alkylat är klimatneutral enligt den nuvarande uppfattningen. Det gör inte alkylat i sig klimatneutral.
Detta är verkligen som att diskutera algebra med en femåring, och jag orkar faktiskt inte mer ikväll. Det är fredag, jag tänker ta helg, ha det bra.
Låter inte riktigt kry..
Nu är du så där ilsket förbannad på tangenterna igen..
Tror du behöver en klimatneutral kram, så kanske det blir bättre.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Absolut inte...F frasen_36 skrev:
Skulle elbilar förpesta jorden? Näääää....
Inte stockholmarna kan ladda så man kan åka fen kilometer...
Fråga dom stackars afrikanska pojkarna som bryter smutsig mineral till dom "miljövänliga" bilarna....
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Har du forskat i var pengarna som betalas för "klimatnetralitet" erhålls?R RoAd skrev:
Antagligen inte...
Bara för att man betalar sin neutralitet, är man då neutral?
Bondfångeri eller med ett finare ord, idioti!
Follow the money...
Greta har ett helt entourage kring sig som berättar vad hon ska säga...
Vem tror du ligger bakom?
Det förutsätterKrilleman skrev:
1 att nyckeln ligger kvar i bilen. (En tesla kan man starta på distans)
2 personen som tankar har koll på vilket bränsle som bilen går på.
3 nån betalar för denna tankning.
4 nån vaktar bilen tills ägaren hämtar den.
Om man tänker logiskt så faller era argument eller så finns det väldigt korkade människor.
Om man ser att energin oavsett bränsle är på väg att ta slut så bilen inte längre kan köras.... ger man inte sig av innan då?
Eller man måste vänta kvar även efter de är kört... tills sista droppen är slut?
De var ingen som tyckte de var ett problem när mineralerna skulle hamna i datorer / mobiler eller för den delen guldet som krävdes...Krilleman skrev:
Varför är det ett problem nu när det hamnar i elbilar?
Men till er gläde så kan jag meddela att det är mindre och mindre av problemmineraler och metaller som används till elbilarna. Utvecklingen går helt enkelt framåt
Plastpåseskatten, hur effektiv är den? Endast 15% återvinns av all sorterad plast i Sverige och resten eldas upp.