297 404 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Fast just i början av kokningen är svaret inte så dumt, då är det faktiskt luft (eller mer exakt lösta gaser i vattnet) som frigörs. Sen övergår det snabbt till att vara så gott som endast vattenånga.mnils skrev:
H heimlaga skrev:
Jag har nog inte något direkt bättre svar än att det har varit så på nästan alla arbetsplatser jag har varit anställd hos, och jag har intryck av att det även gäller många av mina vänner.H heimlaga skrev:
Där jag sist jobbade fanns det absolut ingen som gick på avtalsenlig lön, alla hade mer. Även lärlingar fick mer än vad var stipulerat i kollektivavtal.
Vidare var det ett par fester om året med middag och efterföljande krogrunda.
Inte heller något större knussel om någon ville ha något verktyg eller till bilen som var rimligt men inte helt nödvändigt, osv
Och av chefen ansåg att det var ett bra tecken och kvitto på att han gjort det bra att nästan ingen sagt upp sig under flera års tid
Men som sagt, det är inte bara denna arbetsplats, utan jag har haft flera.
Men visst har det varit olika, inte speciellt mycket extra när jag var inom industrin med metall som organiserade facket. Där var det typ en Alladin-ask till jul som inte fanns med i kollektivavtalet.
Metall förhandlade löner rätt OK, men sen blev det inte så mycket mer.
Nej exakt. Människor är en otyg som planeten kanske mår bättre av. Vi bara skövlar och förstör.F frasen_36 skrev:
Numera har vi förlängt vår livslängd, skaffat oss bra sjukvård och jobb som inte sliter ihjäl oss så vi blir bara fler och fler. Förr kunde moder natur reglera befolkningsmängden med nån pandemi med jämna mellanrum men nu har vi skaffat vaccin och ett globalt nätverk för utbyte av information så nu ser vi ut att klara oss betydligt bättre än föregående pandemier. Till planetens nackdel..
Kanske inte om man bara ser enskilt till batteriet. Men om man omprioriterar och ritar om bilen från scratch avseende både prestanda, räckvidd, lastkapacitet, krocksäkerhet etc. Man skulle lätt kunna halvera vikten på en bil om man snävar in användningsområdet.AndersMalmgren skrev:
Hur rimligt är det egentligen att alla ska åka bilar som är ritade för räckvidd med 60+mil och topphastighet 200++km/h när de flesta resor som sker är under 2mil och alla de som rör sig i och kring städer egentligen sällan behöver kunna åka snabbare än 70km/h?
Ja men får man hyggligt arbetarskydd och hygglig kollektivavtalsenlig lön som går att leva på så behöver man inte så mycket mer. En skitstång bakom en buske och något varmt hörn där man kan sitta på pauserna.Mikael_L skrev:Jag har nog inte något direkt bättre svar än att det har varit så på nästan alla arbetsplatser jag har varit anställd hos, och jag har intryck av att det även gäller många av mina vänner.
Där jag sist jobbade fanns det absolut ingen som gick på avtalsenlig lön, alla hade mer. Även lärlingar fick mer än vad var stipulerat i kollektivavtal.
Vidare var det ett par fester om året med middag och efterföljande krogrunda.
Inte heller något större knussel om någon ville ha något verktyg eller till bilen som var rimligt men inte helt nödvändigt, osv
Och av chefen ansåg att det var ett bra tecken och kvitto på att han gjort det bra att nästan ingen sagt upp sig under flera års tid
Men som sagt, det är inte bara denna arbetsplats, utan jag har haft flera.
Men visst har det varit olika, inte speciellt mycket extra när jag var inom industrin med metall som organiserade facket. Där var det typ en Alladin-ask till jul som inte fanns med i kollektivavtalet.
Metall förhandlade löner rätt OK, men sen blev det inte så mycket mer.
Du har haft tur helt enkelt. det låter bara så otroligt osannolikt att du inte råkar känna någon som har haft otur.
Jag har märkt att många som arbetar på dumpade villkor skäms och känner sig odugliga för att de inte kan få andra arbeten. De vill inte tala om det. Kanske är det därför som ni är så många som inte vet om att vi finns.
Men va det inte så att jo Sossarna var i ledande position under Rasbiologiska institutets dagar, men va det inte alla partier i rregering riksdag som stod bakom de besluten?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 383 inlägg
Intressant det där. Sådär brukar det inte låta när högern är i makten och säljer ut allmännyttan eller vad det nu är vänstern klagar påT Tommynorskens skrev:
Ni får det att låta som nazisterna uppfann rasbiologin. Men så är det ju inte, det var ju ett ganska etablerat forskningsfält sedan Darwins dagar.
Men Hitler och nationalsocialismen plockade upp detta, skruvade till det extra mycket och införlivade det i sitt partiprogram, eller ska vi kalla det ideologi.
Men rasbiologi forskades det nog på i de flesta länder i denna tid.
Det är inte något försvar direkt, mer en förklaring.
Men Hitler och nationalsocialismen plockade upp detta, skruvade till det extra mycket och införlivade det i sitt partiprogram, eller ska vi kalla det ideologi.
Men rasbiologi forskades det nog på i de flesta länder i denna tid.
Det är inte något försvar direkt, mer en förklaring.
Helt rätt. Det är samma procedur som i en kylmaskin. Bara en annan vätska med högre kokpunkt än gängse köldmedier. Jag är också utbildad kyltekniker, bara så ni vet att jag inte yrar i nattmössan.mnils skrev:
Vatten i alkohol är ett problem då det aldrig går att bli av med helt. Därför ska man aldrig blanda grogg med 98% sprit genom att hälla upp virket först. Det är en kemi som jag inte tänker gå in på med risk för att göra bort mig.
Det är väl så att i branscher med stor brist på personal så månar man om de som man redan har anställt för att få ha kvar dem. Där det är enkla jobb och många som vill ha dem så behöver man inte ge nåt extra alls.H heimlaga skrev:Ja men får man hyggligt arbetarskydd och hygglig kollektivavtalsenlig lön som går att leva på så behöver man inte så mycket mer. En skitstång bakom en buske och något varmt hörn där man kan sitta på pauserna.
Du har haft tur helt enkelt. det låter bara så otroligt osannolikt att du inte råkar känna någon som har haft otur.
Jag har märkt att många som arbetar på dumpade villkor skäms och känner sig odugliga för att de inte kan få andra arbeten. De vill inte tala om det. Kanske är det därför som ni är så många som inte vet om att vi finns.
Det konstiga är att jag pratade med en kompis häromåret som kände en kille som just gått ut som elektriker på gymnasiet, han behövde praktik men fick inte napp om anställning. Utländskt namn men tydligen väldigt duktig kille med bra betyg... Det råder jättebrist på elektriker. Men likförbannat vågar små firmor tydligen inte anställa nyutbildade och varför de stora inte kan ha en organisation som slussar in nya vet jag inte, kanske för att de sticker när de fått behörighet? Var det inte så på SAS och Flygvapnet, de utbildade piloter som sen drog vidare till andra bolag? (fast nu är väl piloterna arbetslösa istället?)
Som civilingenjör på ett av de större företagen i Sverige kan jag ibland förvånas att min arbetsgivare är rätt snål med förmåner, som avsaknad av julbord och konferensresor etc. Lönenivåer som inte direkt är ledande. Men jag tror de är väldigt bra på att suga upp och lära upp personal, några vill ha struktur och trygghet och stannar, andra drar vidare för högre lön och lite mer lull lull som julbord och finare kontor. Men i stort är man rädd om de anställda.
Kan det vara så att vissa branscher är både arbetsgivare och arbetstagare ständigt "otrogna" så ingen satsar på ett långsiktigt förhållande? Även om det är "bristyrken"? Dvs det är ingen ide att göra det bra för de anställda för de sticker likförbaskat efter nåt år vidare till bättre löner?
Det konstiga är att jag såg att Finland ligger väldigt bra till i hur folk mår, så det är lite förvånande att man som du beskriver skulle vara så eländig mot sina anställda....
Allvetare
· Östergötland
· 4 174 inlägg
Vi har ju redan konstaterat att för de extra 6,9 ton co2 som Porschen släpper ut vid tillverkning jämfört med Minin kan man köra Minin 345 000mil.S Stuff skrev:Kanske inte om man bara ser enskilt till batteriet. Men om man omprioriterar och ritar om bilen från scratch avseende både prestanda, räckvidd, lastkapacitet, krocksäkerhet etc. Man skulle lätt kunna halvera vikten på en bil om man snävar in användningsområdet.
Hur rimligt är det egentligen att alla ska åka bilar som är ritade för räckvidd med 60+mil och topphastighet 200++km/h när de flesta resor som sker är under 2mil och alla de som rör sig i och kring städer egentligen sällan behöver kunna åka snabbare än 70km/h?
Lustigt det blev så här av det: https://www.studocu.com/blog/en/why-sweden-is-the-best-country-for-livingS sebbu skrev:
och får se när batteriet dör av kylan om du säger samma sak då. Och sen kommer aldrig jag i alla fall känna mig trygg i att sitta på ett packet som brinner fortare än något annat. Men men vad vet jag.W witten skrev: