297 271 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Källa?S Styrman_jansson skrev:Någonstans mellan 5000-7000 mil körning med en gammal fossilare innan man går break-even med elbilen. För t.ex. min gamla Farfar som kör runt 500 mil om året tar det 10-14 år innan man är där.
För någon som kör medelkörsträckan i Sverige, 1100mil om året, tar det 4,5-6,3 år innan man är där. Byter man då bil var 3:e år kan man ju undra var miljövinsten är...
Såhär säger google
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Och om man byter bil var tredje år, innebär det att man skrotar den då?
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
OM vi för en sekund låssas att elbilen är sämre för klimatet. Så är det ändå bättre för lokalmiljön
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Det var en retorisk fråga till @Styrman_jansson men du hann emellan =)AndersMalmgren skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
precis sedan på modell och vilka som har mest med problem inom 5 år efter tillverkning..13th Marine skrev:
Men i regel så är det väl runt 15 år innan en bil hamnar hos en bil demontering... om ingen olycka sketteller totalt motorhaveri..
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Jag räknar på ett co2 utsläpp per kW/h batteri på runt 150kg, dvs runt 9 ton co2 utsläpp sker för en elbil med batteri på 60kWh.AndersMalmgren skrev:
Här har du källan på 150kg per kW/h;
https://www.ivl.se/toppmeny/press/p...pport-om-elbilsbatteriers-klimatpaverkan.html
Jag medger dock att jag avrundat 146kg/kW/h till 150…
Sedan tar jag angiven co2 per km enligt WLTP för den gamla ICE bilen.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Nej men det finns naturligtvis ett samband mellan hur ofta folk byter bilar och hur många som produceras. Därmed finns det också ett samband mellan frekvens på bilbytande och utsläpp vid produktion.13th Marine skrev:
Annars skulle vi kunna byta bil 1 gång i månaden utan att det påverkar produktion och därmed utsläppen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Vill minnas att det är 16år, oavsett anledning.Maskintok skrev:
Det är ju sällan man skrotar en bil för att den blir för gammal, utan där är nått som gör att den inte längre är värd att reparera
Sedan skall vi ju komma ihåg att för många av oss är de enda tillgängliga elbilarna sådana som har slutkörda batterier som inte går att ladda.
Vilket i praktiken betyder att elbilen drivs av en gammal Perkins eller Sisu eller Bolinder dieselmotor av 70-talsmodell som står på en släpkärra och driver en generator som kontinuerligt matar bilen med ström.
Därför blir hela propagandan om elbilarnas miljövinster väldigt hypotetisk. Det blir litet som att spekulera om ett nytt flygande transportmedel där man är överens om att inte beakta gravitationen i diskussionen.
Sanningen är att för väldigt många av oss är en 15-20 år gammal bil det nyaste vi någonsin kan ha råd med.
Vilket i praktiken betyder att elbilen drivs av en gammal Perkins eller Sisu eller Bolinder dieselmotor av 70-talsmodell som står på en släpkärra och driver en generator som kontinuerligt matar bilen med ström.
Därför blir hela propagandan om elbilarnas miljövinster väldigt hypotetisk. Det blir litet som att spekulera om ett nytt flygande transportmedel där man är överens om att inte beakta gravitationen i diskussionen.
Sanningen är att för väldigt många av oss är en 15-20 år gammal bil det nyaste vi någonsin kan ha råd med.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Jag är lite osäker på vad du är ute efter, men rent krasst är det ju bilens livslängd som är intressant, inte hur länge första ägaren äger den.S Styrman_jansson skrev:Nej men det finns naturligtvis ett samband mellan hur ofta folk byter bilar och hur många som produceras. Därmed finns det också ett samband mellan frekvens på bilbytande och utsläpp vid produktion.
Annars skulle vi kunna byta bil 1 gång i månaden utan att det påverkar produktion och därmed utsläppen.
Givetvis är det bättre om vi behöver producera färre antal bilar, men om en bil ska produceras är det bättre att den är en elbil än en förbränningsbil.
1 år hit eller dit.. skrev runt 15år..13th Marine skrev:
men det är inte åldern utan vad som sitter i dessa fordon som avgör..
många av de fordon som är 15-20år är ganska dyra att åtgärda med vissa saker...
Eller så har de den där kedjesträckaren som fick lite fnatt rätt som det var och slackade av eller spände för hårt att ventilerna och kolvarna slog ihop...