296 884 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det kan det faktiskt ha. Anta att du ska svetsa ben på en ram, de ska så klart vara 90 grader, man häftar fast dem med svetsen, järnet drar ihop sig när det svalnar då kan man ex hålla benet lite över vinkel, kanskR RoAd skrev:Det var inte meningen att nedvärdera yrkeskunniga svetsare. Jag har respekt för folk som jobbat med något länge och verkligen kan sitt yrke.
Jag vände mig mot maskintokens sätt att beskriva svetsning som något som krävde stor taktisk förmåga (att se flera steg framåt). Det gör det ju inte, eller har man väldigt låga krav på "att se flera steg framåt".
Den tiden ja. Minns att man på en underhållsverkstad satt och eggade upp sig på kafferasten, får vi inte mer i lön så går vi ut i vild strejk, jubel på den. Men då var det ett ljushuvud som sa, stopp, det kan vi inte göra, då ser de hur lite vi gör. Det blev ingen strejk.AndersMalmgren skrev:
I ett annat fall var det en gubbe som gick in till chefen och ryade, får jag inte mer i lön så slutar jag. Chefen svarade, då ska du fylla i den här blanketten. Han slutade inte. Och detta är sanningar.
Rätt mycket OT, Men det är ju trevligt att kunna skiva lite om vad som helst. Eller hur?
Att det blev så konstigt inlägg har jag ingen skuld i.
Aha, jag började på ett inlägg men ångrade mig, det måst på något vis dröjt sig kvar.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Det är inte lätt att läsa ifatt den här tråden och ämnet har onekligen svävat iväg en bit också...
Tittar man på vad som är på gång vad det gäller elbilar så är det mycket intressanta bilar i antågande, förutsatt att de kommer till Europa och Sverige också. Ford F150 Lightning börjar snart säljas, för många antagligen en väldigt kompetent arbetsbil / byggbil. Gott om eluttag (240v) 3600w) och batteri som räcker ett par arbetsdagar. Känns som en smidigare lösning än att släpa med elverk eller krånga med bygg-el.
Nykomlingen Rivian har fått ut sina första pickuper. Ganska kul att se en bil som klarar sig bra i riktigt kassa förhållanden och samtidigt kan förnedra i stort sett varje prestandabil i trafikljusen. Den kombinationen var nog inte många som väntade sig. Glömde förresten nämna att den får dra närmare 5 ton också...
Behov för min del, absolut inte något. Men på något sätt skulle det ändå vara jättekul bara för att de finns och alltid retar det någon
Tittar man på vad som är på gång vad det gäller elbilar så är det mycket intressanta bilar i antågande, förutsatt att de kommer till Europa och Sverige också. Ford F150 Lightning börjar snart säljas, för många antagligen en väldigt kompetent arbetsbil / byggbil. Gott om eluttag (240v) 3600w) och batteri som räcker ett par arbetsdagar. Känns som en smidigare lösning än att släpa med elverk eller krånga med bygg-el.
Nykomlingen Rivian har fått ut sina första pickuper. Ganska kul att se en bil som klarar sig bra i riktigt kassa förhållanden och samtidigt kan förnedra i stort sett varje prestandabil i trafikljusen. Den kombinationen var nog inte många som väntade sig. Glömde förresten nämna att den får dra närmare 5 ton också...
Behov för min del, absolut inte något. Men på något sätt skulle det ändå vara jättekul bara för att de finns och alltid retar det någon
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Nej, det där är yrkeskunnande och inte en uppvisning i att se flera steg framåt.Marike skrev:
Återigen är jag inte ute efter att pissa på svetsare, men yrket är inte en uppvisning i strategiskt tänkande.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Det är besvärligt och bör helst åtgärdas, men det handlar inte om något brist, än så länge.S Styrman_jansson skrev:
I en bristsituation kan producenterna helt enkelt inte leverera så ett efterfrågan uppfylls. I fallet med elektricitet innebär det att en eller flera konsumenter ofrivilligt stängs av från elnätet.
Semantik är viktigt (annars kan vi inte kommunicera) och ordet brist har en väldefinierad semantik i ekonomiska sammanhang.
Facket var väldigt bra att ha då arbetsgivaren krävde att en betydande del av min redan låga lön skulle betalas tillbaka till honom kontant utan kvitto. Plus att jag skulle sätta hans märke på alla mina privata verktyg. Plus att jag skulle arbeta en massa oavlönad övertid.AndersMalmgren skrev:
När jag inte gick med på detta höll han inne en och en halv månads lön som straff. Med motiveringen att jag inte hade betalat mina "avgifter". När jag fortfarande vägrade betala blev jag uppsagd på "skäl som beror på arbetstagaren". Som skäl angavs att jag inte betalade mina avgifter. Ingenting annat.
När jag protesterade blev jag mordhotad. Annat arbete gick inte att få eftersom arbetsgivaren ringde runt och talade skit om mig.
Hur skulle du som fackföreningslös utan medlemskap i någon A-kassa göra i det läget?
Som jag många gånger har förklarat för dig:
Om det inte skulle finnas fackföreningar som står för kollektivavtal och som bekostar juristhjälp när dessa avtal bryts så man som anställd kan stämma arbetsgivaren till domstol och vinna då måste det i stället göras lagligt att ta yxan och slå in skallen på en arbetsgivare som inte betalar. Annars kommer ingen att betala någonting och väldigt många arbetare skulle tvingas leva på socialbidrag när lönen inte kommer. Den arbetsgivaren som betalar minst har bäst konkurrenskraft och staten skulle tvingas stå för de anställdas uppehälle. Tills staten är bankrutt eller tills de nödvändiga skattehöjningarna genomförs. Då skulle det bli ett himla hallå om att bidragen måste avskaffas. Och sedan skulle vi vara tillbaka på den nivån som rådde i de engelska industristäderna på 1800-talet. Lönerna var så låga att man rent fysiskt inte överlevde på dem. I Glasgow var medellivslängden 27 år för de få som överlevde till vuxen ålder. Tar man med barndödligheten blir medellivslängden betydligt lägre.
Eftersom ett sådant samhälle inte är någonting för människor leva i måste det upprätthållas en sund balans mellan arbetsgivare och arbetstagare och där är grundbultarna fackföreningar och kollektivavtal och A-kassa. Jag är mot våld av princip och anser att samhället skall byggas med lag och ordning och rättssäkerhet och avtal.
Fast.... i ett samhälle utan sådana möjligheter skulle jag inte tveka att använda yxan. De som känner mig vet att jag har timrat så pass mycket att varje hugg träffar mitt i prick.
Någon hög lön behöver jag inte men den skall gå att leva på när alla omkostnader för inkomstens förvärvande är betalade. Mat, kläder och en varm torr bostad och ett litet överskott.
Redigerat: