297 114 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
minV60 cc -21 ligger precis mellan linjerna. Aldrig upplevt något studsande. Funktionen används i princip varje dag.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Både anställda och konsulter med elbil laddar gratis där. Har en annan vän som kört elhybrid i flera år. Han har problem nu att bensinen i tanken blivit dålig. Han laddar på sitt arbete varje dag. Inte direkt nyheter folk gör så.Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag har haft körkort i över 20 år, dock inte ägt bil sedan jag flyttade till stan.
Du skrevMaskintok skrev:
Och det är ju inte sant. All forskning är inte betald av politiken, eller staten, om du så vill.Maskintok skrev:
Men mängden forskning skulle minska, men inte så fantastiskt mycket, det finns mycket privat forskning.
Största skillnaden kanske blir vad det forskas på, grundforskning, där man inte ser något användningsområde av i närtid, kommer få svårt att få finansiärer.
Forskning som inte ger ekonomisk nytta i sig självt, kommer få svårare att få finansiärer.
Jag skulle kunna ta upp något exempel där grundforskning skett på universitet, bekostat av staten, sen avknoppats till bolag, där privat finansiering sker, och så blir det slutligen till stora Svenska exportinkomster.
Iom att jag finns här i Uppsala så vet jag och kan nämna några av våra stora medicinbolag. Men även ett som hade med solceller att göra, nu gick det senaste inte helt klockrent, jag vet inte statusen just nu, men tror att det är kinesiska ägare nu, om verksamhet alls sker.
Viktiga beslut i EU fattas av ministerrådet, helst i enighet men en kvalificerat majoritet kan fatta ett beslut. Kvalificerad majoritet definieras lite småkrångligt i det här fallet, och inte på vanligt sätt, för att ta hänsyn till olika befolkningsmängd i medlemsländerna. Det finns en del andra krångliga regler också.MathiasS skrev:
Att bryta upp den nuvarande elmarknaden vore alltså ingen enkel sak. Att Sverige skulle kunna bryta sig loss på egen hand är tämligen utsiktslöst.
Den här typen av förändringar kan bara ske på mycket lång sikt och med (åtminstone nästan) konsensus bland medlemsländerna.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Mikael_L skrev:Du skrev
Och det är ju inte sant. All forskning är inte betald av politiken, eller staten, om du så vill.
Men mängden forskning skulle minska, men inte så fantastiskt mycket, det finns mycket privat forskning.
Största skillnaden kanske blir vad det forskas på, grundforskning, där man inte ser något användningsområde av i närtid, kommer få svårt att få finansiärer.
Forskning som inte ger ekonomisk nytta i sig självt, kommer få svårare att få finansiärer.
Jag skulle kunna ta upp något exempel där grundforskning skett på universitet, bekostat av staten, sen avknoppats till bolag, där privat finansiering sker, och så blir det slutligen till stora Svenska exportinkomster.
Iom att jag finns här i Uppsala så vet jag och kan nämna några av våra stora medicinbolag. Men även ett som hade med solceller att göra, nu gick det senaste inte helt klockrent, jag vet inte statusen just nu, men tror att det är kinesiska ägare nu, om verksamhet alls sker.
var står det all forskning?Mikael_L skrev:Du skrev
Och det är ju inte sant. All forskning är inte betald av politiken, eller staten, om du så vill.
Men mängden forskning skulle minska, men inte så fantastiskt mycket, det finns mycket privat forskning.
Största skillnaden kanske blir vad det forskas på, grundforskning, där man inte ser något användningsområde av i närtid, kommer få svårt att få finansiärer.
Forskning som inte ger ekonomisk nytta i sig självt, kommer få svårare att få finansiärer.
Jag skulle kunna ta upp något exempel där grundforskning skett på universitet, bekostat av staten, sen avknoppats till bolag, där privat finansiering sker, och så blir det slutligen till stora Svenska exportinkomster.
Iom att jag finns här i Uppsala så vet jag och kan nämna några av våra stora medicinbolag. Men även ett som hade med solceller att göra, nu gick det senaste inte helt klockrent, jag vet inte statusen just nu, men tror att det är kinesiska ägare nu, om verksamhet alls sker.
Har jag inte skrivit det så menar jag inte det heller.
Du har missat ganska rejält med ditt inlägg mot vad jag skrev... Och eftersom en viss annan har gillat så är det ingen idé att rätta heller.. Då det handlar om annat än att förstå..
Nej, att om folk som inte har 500 000 kr i fickan ska inte känna sig sämre för att de köper en bensin eller dieselbil för under 100 tusen. De är inga större miljöbovar så sett. Det är miljövidrigt att skrota en bil som har 20-30 år kvar.W witten skrev: