P pmd skrev:
Du prioriterar helt fel.

Klimatförändringen är det absolut besvärligaste problem som mänskligheten står inför nu.

Man må strunta i att massor av människor i sydligare områden riskerar att drabbas av långvarig torka eller översvämningar eller havsnivåhöjningar som gör att deras länder försvinner och att man själv inte kommer att drabbas så mycket av ett något varmare globalt klimat och därför hellre vill bekämpa buller, trafikstockningar och fula skyskrapor i innerstaden där man bor, men man ska inte vara så säker på att man inte blir drabbad när flyktingströmmarna väller in.

Dessutom tycker jag nog att det är smakligt att hysa en viss empati med folk som drabbas värre än en själv, orsakat av sånt som man själv har dragit nytta av för att få en bra levnadsstandard.

(Du skämtade eller driver med oss förstås, så ignorera ovanstående orerande. ;) )
Självfallet tycker jag klimatet är viktigt. Men om Sverige ställer om till elbil räddar inte den. Men lokalmiljön blir det.

D djac skrev:
Jag vet inte vad du menar, ska det vara tillverkningspris och inte försäljningspris? Visst kan man få lite rabatt men idag är det väldigt lite, prismodellerna till handlare (som nu avskaffas i rask takt), har ändrats ganska mycket.
Försäljningspris är det jag betalar, listpris är vad man anger, är definitivt inte samma sak och vad man får i rabatt varierar mycket beroende av fordon, dig som kund och din vana att förhandla.
Har dessutom inbyte, kan välja med eller utan diverse tjänster, t.ex. serviceavtal.
Men här har vi olika åsikter och syn på vad som är ekonomiskt fördelaktigt, kanske utifrån olika förutsättningar.

P pmd skrev:
Det blir mindre koldioxidutsläpp av att bränna kol i ett kraftverk och omvandla den till elektricitet som används av en elbil än att köra en bil på fossilt bränsle.
Mindre, men för att rädda världen måste både bilen och kolet försvinna så då förstår jag inte vitsen med elbilen

P pmd skrev:
Varför tror du det?
Det räcker f.ö. knappast med ett "virus" för att kapa en självkörande bil. Har det någonsin hänt, f.ö?

Religiösa terrorister brukar inte ha ont om självmordskandidater så det är nog enklare att använda en sån.
Du måste uppdatera programvaran och då har du viruset där

A
P pmd skrev:
Varför tror du det?
Det räcker f.ö. knappast med ett "virus" för att kapa en självkörande bil. Har det någonsin hänt, f.ö?

Religiösa terrorister brukar inte ha ont om självmordskandidater så det är nog enklare att använda en sån.
snacka om att bo i en låda..

Kolla de länder jag nämnde..
Och hur de skulle kunna driva aktiv terrorism med hjälp av detta... likvidera personer mm
ytterst enkelt...

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, så jävla lätt är det inte att svetsa. Jag svetsade till en kolgrlll i slöjden i skolan men svetsfogarna blev inte så värst snygga. (De blev dock täta).
Men "svetsarn" klarade inte svetsprovet så han blev politiker

A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men "svetsarn" klarade inte svetsprovet så han blev politiker
Nja.. fackpamp..
dåtidens malaj.

Maskintok skrev:
närmaste är väl SD.
SD lågskatt?

• Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Oljekraftverket i Karlshamn sätts i beredskapsläge enligt aftonbladet nu på morgonen. Anledningen är kylan och elbristen.

Svar på den?

A
K karlmb skrev:
SD lågskatt?
SD flaggade ut för en tid sedan att de avsåg att sänka skatterna "betydligt"
vet inte riktigt vad de menar, för gräns då men det var överlag.
genom att stanna av integrationen helt kanske så kan de samtidigt öka på utgifterna i andra led..

M har velat sänka punktskatter... mest för att visa att de är i opposition...

P pmd skrev:
Jag ser inte någon större vits med att ta mig in till en stadskärna med obekväm kollektivtrafik när jag kan handla i stort sett allting med hjälp av min dator. Matvaror levereras hem till mig. Alkohol kan man också få hemkört. Det mesta kan levereras till min ytterdörr.

Om jag köper någonting skrymmande som inte kan levereras hem så tar jag mycket hellre bilen till ett köpcentrum än krånglar med att köra i en stadskärna. Jag ser inte riktigt hur butikerna i stadskärnor ska kunna överleva om de inte är specialbutiker för folk som bor i närheten.
Och kläder, det beställer du hem 5 storlekar av varje och skickar sedan tillbaka de 4 som inte passade?

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Oljekraftverket i Karlshamn sätts i beredskapsläge enligt aftonbladet nu på morgonen. Anledningen är kylan och elbristen.

Svar på den?
Det hade kunnat undvikas om folk inte var beroende av direktverkande el och elpatroner i vid minusgrader ineffektiva värmesystem.

D
A AndersS skrev:
Försäljningspris är det jag betalar, listpris är vad man anger, är definitivt inte samma sak och vad man får i rabatt varierar mycket beroende av fordon, dig som kund och din vana att förhandla.
Har dessutom inbyte, kan välja med eller utan diverse tjänster, t.ex. serviceavtal.
Men här har vi olika åsikter och syn på vad som är ekonomiskt fördelaktigt, kanske utifrån olika förutsättningar.
Nä, du har fel även här, trenden är att återförsäljares provisioner blir allt tunnare och de flesta bilmärken har aviserat att återförsäljare försvinner inom kort, då köper du på webben efter att besökt ett event eller showroom.

Du luras kanske av kampanjer, sen kan man ju använda inbyte för att sminka upp det hela men det ändrar inte fundamenta att en bilhandlare har mycket lite att leka med idag.

Maskintok skrev:
SD flaggade ut för en tid sedan att de avsåg att sänka skatterna "betydligt"
vet inte riktigt vad de menar, för gräns då men det var överlag.
genom att stanna av integrationen helt kanske så kan de samtidigt öka på utgifterna i andra led..

M har velat sänka punktskatter... mest för att visa att de är i opposition...
Bara snack. Verkliga sänkningar krävs det mer åtgärder än att bara blocka all invandring för.
Men det låtsas man inte om förstås.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Det hade kunnat undvikas om folk inte var beroende av direktverkande el och elpatroner i vid minusgrader ineffektiva värmesystem.
Eller att man byggt ut istället för lagt ner kärnkraften…

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.