D djac skrev:
Du glömmer sladdarna till Danmark och kontinenten...
Nej. De sabbar förstås en hel del, men 1-2 nya reaktorer är vad dessa kan svälja så efter det sjunker vårt pris.
Men det går som sagt mkt enklare och snabbare att avveckla direktverkande el.
Man slipper dessutom bygga om elnätet.
 
P pmd skrev:
Om en katastrof var planerad så var det inte en olycka. Givetvis skulle alla olyckor som har inträffat kunnat undvikas om alla inblandande hade full vetskap om vad som skulle hända.

Det viktigaste utfallet av en olycka är den lärdom man kan dra av den. En inträffad olycka ska inte kunna hända igen.
Jag inser att vi släpper inte detta så ok. Det finns en väldigt bra engelsk dokumentär som du bör se. Den är i flera delar och bara ett par timmar lång. Den förklarar tydligt vad som var problemen här. Det främsta problemet var den japanska kulturen. Man såg det som så att detta var bara kraftverk som skulle fungera. Inga återinvesteringar, aldrig några riskmöten, eller konsekvensanalyser. Det slutat folk som kunde just den där kranen, men de nya personerna struntade i den kranen. Det fanns delar i kraftverken som aldrig prövats på 40 år. Det fanns rör som de glömt var de gick. Detta var också den första typen av KK som byggdes bara det gör att det var en sämre konstruktion. Men visste om problemet med ostabil grund osv . Gjorde inget. Kan man då kalla det för den olycka, tveksamt.
Det är så som flygsäkerheten har blivit så hög som den är. Det finns en mycket bra säkerhetskultur i flygvärlden som alla borde ta efter. Kärnkraftsvärlden har lite av den kulturen, men lite mer fläckvis.
Tveksamt om det stämmer faktiskt.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Det fanns tidigare videos med kritiker, och då med personer som var forskare eller på annat meriterade. Men sen bestämde media att de inte gillar vissa saker, det var massor som försvann. Så man kan inte längre kolla. Det man kan göra är att köpa boken av vår främsta expert
Vad händer med klimatet?
Sen kan man försöka hitta , om tex IPCC skriver något om hur och varför koldioxid skulle vara en växthusgas. Men den faktan hittar du aldrig. Det finns ledtrådar om att så skulle vara fallet men inte tydligt visat hur det funka. Antigena är det svårt, eller så blev resultaten fel. IPCC bildades med främsta syfte att visa på just detta. Om man då inget hittar, kan det bli problem. Men man kan ju säga att man hittat tydliga spår. Vattenånga är för övrigt den största växthusgasen och då moln. Men detta är fel tråd vi är i.

Generellt sett så beläggs inte vedertagna faktum i vetenskapliga rapporter. Exempelvis så behöver inte en metallurg påvisa att blötjärn rostar än mindre att saltvatten ökar oxidationstakten. Egentligen hade vi kunnat stanna där om det inte vore för att du gjorde följande;

Du ifrågasatte IPCC med följande: "Sen kan man försöka hitta , om tex IPCC skriver något om hur och varför koldioxid skulle vara en växthusgas. Men den faktan hittar du aldrig." för att sedan valsa ut med: "Vattenånga är för övrigt den största växthusgasen och då moln."

Nu kan vi glatt vända på strukturen med ett fullkomligt onödigt frågebatteri:

1. Finns det stöd för att vattenånga är en växthusgas?
2. Är det ens rimligt att vattenånga existerar i atmosfären, vatten är inte gasformigt vid normala temperaturer och vid temperaturer under noll grader celsius övergår vatten till fast form, vid 5 km höjd är temperaturen -15c.
etc.
 
  • Älska
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hänvisa mig gärna till dokument som motsäger vad jag skrev, så ska jag läsa dem.
Enligt vad jag har läst mig till så var den direkta orsaken till härdsmältan att reservkraften försvann.
Man hade system för att stanna även utan ström. Men då de gjorde fel och häften av system inte servats på 40 år så funkade det inte. Men främsta orsaken var dåliga tekniker eller ska jag säga , de som basade över det hela. Teknikerna som jobbade vågade inte röra något före chefen kommit dit och kan var fast i trafiken. Så var det tänkt. Det är bättre att vi får haveri. Men jag som tekniker kan man inte säga gjorde något alls och då kanske jag kan klarar jobbet , så tänkte de.
 
Marike
P pmd skrev:
Varför räknas inte växthusgasutsläppen vid tillverkning för alla de jämförda bilarna?
De menar väl att gamla synder inte räknas. Så en gammal elbil har också mindre miljöpåverkan än en ny men inte lika lite som en ottobil eftersom en gammal elbil förmodligen behöver ett nytt batteri.
Läser nu från elbolaget att 1kw ger en co2 på 48g, märkligt, jag köper ju bara grön el. Men helt ren är elbilen inte, ungefär hälften av vad en ottobil smutsar ner.
 
K karlmb skrev:
Hur hög är kostnaden för invandring kontra alla andra slöserier?
Den kostnaden samt kostnaden för utanförskapet och kriminaliteten som blir är nog väldigt hög i alla led
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Nej. De sabbar förstås en hel del, men 1-2 nya reaktorer är vad dessa kan svälja så efter det sjunker vårt pris.
Men det går som sagt mkt enklare och snabbare att avveckla direktverkande el.
Man slipper dessutom bygga om elnätet.
Förutsätter ju att det är slut på sladd sen, jag misstänker att så snart det finns tillräckligt med el här så bygger man nästa, och sen nästa, och därefter nästa igen. Kontinentens energibehov kan vi nog aldrig mätta härifrån.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Marike
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Den kostnaden samt kostnaden för utanförskapet och kriminaliteten som blir är nog väldigt hög i alla led
Med tanke på miljön borde nordiska länder avfolkas, att flytta folk från varma länder till kallare är miljövidrigt.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Kärnkraften var det som ledde in på all direktverkande el...
Betyder inte att man måste fortsätta med den i all evighet.
Bygga ut kärnkraften är lösningen på elbristen
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Bygga ut kärnkraften är lösningen på elbristen
40 kärnkraftverk i norden är lösningen på mycket.. samt att kapa vissa kablar till Europa...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. De sabbar förstås en hel del, men 1-2 nya reaktorer är vad dessa kan svälja så efter det sjunker vårt pris.
Men det går som sagt mkt enklare och snabbare att avveckla direktverkande el.
Man slipper dessutom bygga om elnätet.
Vad ska ersätta direktverkande el då?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Oljekraftverket i Karlshamn sätts i beredskapsläge enligt aftonbladet nu på morgonen. Anledningen är kylan och elbristen.

Svar på den?
Elpriset över 3kr... Men än exporterar Sverige som helhet...
Så brist kan man säga finns men egentligen inte i Sverige än
Karta med elpriser och kraftflöden som visar Sveriges nettoexport av el, uppdaterad med siffror och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Huzzbutt skrev:
Generellt sett så beläggs inte vedertagna faktum i vetenskapliga rapporter. Exempelvis så behöver inte en metallurg påvisa att blötjärn rostar än mindre att saltvatten ökar oxidationstakten. Egentligen hade vi kunnat stanna där om det inte vore för att du gjorde följande;
Jag försöker alltid lyssna på båda sidor av en debatt om det så är politik eller en rättegång. Får du bara höra åklagaren blir de fel. När några säger något att det inte är bevisat ja, då är jag av den åsikten att jag inte vet om det stämmer. Som jag skrev. Övertyga mig att koldioxid är en växthusgas , så köper jag det. Före det så anser jag att jag inte vet.

Du ifrågasatte IPCC med följande: "Sen kan man försöka hitta , om tex IPCC skriver något om hur och varför koldioxid skulle vara en växthusgas. Men den faktan hittar du aldrig." för att sedan valsa ut med: "Vattenånga är för övrigt den största växthusgasen och då moln."
Båda sidor säger att vattenånga funkar så. Så det tror jag då på.
 
D
Marike Marike skrev:
Med tanke på miljön borde nordiska länder avfolkas, att flytta folk från varma länder till kallare är miljövidrigt.
Det är tvärtom vad som förväntas, vi kan förvänta oss stora volymer av klimatmigranter från södra Europa coh andra platser där det kommer bli för varmt för att leva.
 
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad ska ersätta direktverkande el då?
vedpanna förstås ;)
och ett litet vattenhjul som snurrar och ger el av när varmvattnet stiger i systemet..
Jajemän.. drömmen:rofl::crysmile:
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.