297 057 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det där håller jag med om 100%.H Harald Blåtumme skrev:Bilen för mig, från första början och fortsatt genom livet, har varit och är ett verktyg som ger mig ett oberoende. Jag kan åka vart jag vill, med vem jag vill, med vilken last jag finner behov av, när jag vill och ingen kontrollerar mig. Jag tankar upp och åker 100 mil i valfri riktning om jag har lust. Skulle bilen i en framtid inte längre uppfylla detta så får jag väl ta bussen eller en taxi
Utom sista meningen.
Har vi sett något enda exempel i världshistorien på när mänskligheten tagit ett stort steg bakåt, ifrån frihet, flexibilitet, rationalitet?
Skulle bilen förbjudas?
Tänkte på det idag. Var i stan och såg alla löneshoppare som tagit bilen in till affärer och nöjen. Tänkte, vad skulle var och en av alla dessa bilåkare svara på frågan :
Varför tog du inte bussen?
Vem av alla bilkriska här och i Riksdagen är beredd att gå ut och fråga säg 50 st på valfri parkering detta?
För i frågan ligger också en anklagelse.
Att man är egoist, skiter i miljön, lat mm mm
Jag undrar hur många som är beredda att ta den matchen, istället för att sätta sig utanför riksdagen eller skriva förnumstiga foruminlägg om att alla måste bidra och rädda planeten.
Tja det är bara att addera alla onödiga inköp som görs och kommer att göras inför Jul, måste man ha häftigaste tvn och senaste mobilen? Måste man använda internet m.m för nöjes skull? Måste man blåsa bort löven? Vad är det för fel på räfsan? Å andra sidan hade vi inte allt detta skulle många bli arbetslösa och utkastade i misär. Det har blivit en fråga om svart eller vitt och som vanligt är det bilister som får klä skott. En rökridå framför de egentliga problemen.K karlmb skrev:Det där håller jag med om 100%.
Utom sista meningen.
Har vi sett något enda exempel i världshistorien på när mänskligheten tagit ett stort steg bakåt, ifrån frihet, flexibilitet, rationalitet?
Skulle bilen förbjudas?
Tänkte på det idag. Var i stan och såg alla löneshoppare som tagit bilen in till affärer och nöjen. Tänkte, vad skulle var och en av alla dessa bilåkare svara på frågan :
Varför tog du inte bussen?
Vem av alla bilkriska här och i Riksdagen är beredd att gå ut och fråga säg 50 st på valfri parkering detta?
För i frågan ligger också en anklagelse.
Att man är egoist, skiter i miljön, lat mm mm
Jag undrar hur många som är beredda att ta den matchen, istället för att sätta sig utanför riksdagen eller skriva förnumstiga foruminlägg om att alla måste bidra och rädda planeten.
Den fattigaste är miljövänligast.
Jo, visst är det nödvändigt att samhället subventionerar fattiga människors ekonomi till en viss del, men det skulle gå att göra via resebidrag istället. Alla får en viss summa pengar av kommunen/landstinget att resa kollektivt för. Då skulle plötsligt resenärerna bli kunder hos kollektivtrafiktransportörerna.K Nils Andersson1 skrev:Det funkar inte. Det är dyrt som det är att åka, men jag kan tycka att bussar skulle vara mindre och kanske av typen el.
Om det vore så att alla människor fick någon form av pension när de inga inkomster har så kanske man kunde göra så, men så är det inte. Jag t ex har inte råd att köpa mina mediciner just nu. Saker är väldigt olika i detta samhälle de som är på botten har det väldigt illa. Men de som har pension eller jobbar kan ha de bra.
Det finns inget lågskatteparti i Sverige så Malmgren får nog fortsätta att lobbya för det på annat sätt.D djac skrev:
Kan man leasa en bil i tjugo år? Eller ens i tio?D djac skrev:
Att byta bil vart tredje år är kanske inte en riktigt bra framtidsmodell.
Renoverare
· Stockholm
· 18 380 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 380 inlägg
Bilen kan dessutom rapportera att den håller på att köra på en älg så att andra bilar i området kan planera om rutten för att undvika att hamna i en stillastående kö. Om bilen lyckas undvika att krocka med älgen gör den cancel på meddelandet om en älgolycka.R RoAd skrev:Nu skrev ju Anders "mycket", och inte "allt". Men just viltolyckor borde vara en sådan sak som självkörande bilar klarar bättre än mänskliga förare. Sensorerna har möjlighet att upptäcka djuret långt innan en människa gör det.
Sensorerna tappar dessutom inte heller uppmärksamheten en enda millisekund, så älgen får ingen chans att springa ut precis när föraren tittar på bränslemätaren eller justerar radion.
Du åker aldrig tåg? Flyger aldrig? Konsulterar aldrig en väderprognos innan en veckolång skidtur i fjällen?Maskintok skrev:
Kör aldrig över Högakustenbron eller någon annan modern bro?
(Jag skulle iofs inte bli förvånad om du svarar att du aldrig gör sånt. )
du har svaren..P pmd skrev:
jag kollar 10 dygns prognosen inför höslåttern.. Men åka skidor i fjällen?
bor bara 1 km från skidspår..
åka över en bro.. njo hänt 3 gånger jag åkt över bron i Sundsvall...
flyga? ca 15 mil till flygplats..
åka tåg? ja och välja mellan Gävle ljusdal då.. nä tack...
Nä alla dessa frågor passar inte mig alls..
Det där var verkligen snabbt reagerat. Jag håller med om att det är sannolikt att inte alla förare hade klarat upp det lika bra. Är du säker på att det inte var en AI-lastibil?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 380 inlägg