296 884 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det finns en liten marknad för helikopterresor från Manhattan till någon av New Yorks flygplatser, så jag misstänker att de flygbolag som driver dessa helikopterlinjer noga följer utvecklingen för stora drönare. Om inte annat för att kunna hoppa på trenden för att inte bli akterseglade av uppkomlingar på marknaden.MathiasS skrev:Flyga har varit poppis i alla framtidssagor - jag tror behovet av luftburen transport av människor är överdrivet. Dessutom tror jag vi kommer ha fullt upp att skjutsas runt *på marken* av autonoma fordon och få kommer vara sugna på att segla runt 150m upp i luften de närmaste 10-30 åren. Godstransport av post/paket känns mer realistiskt och inte lika livshotande.
Det kommer att behövas ett rejält trafikledningssystem för att hålla reda på paketförmedlande drönare om det blir en vanlig transportmetod. Det systemet måste också integreras i det befintliga ledningssystemet för flygtrafik för att det inte ska bli obehagliga konflikter.
Vilka olika sidor? Vetenskap handlar inte om att ha lösa åsikter. Vetenskap handlar om att värdera mätresultat, om att göra beräkningar baserade på matematiskt sunda teorier, etc.K Nils Andersson1 skrev:Tyvärr så orkar eller kan jag inte läsa en hel rapport. Du får länka specifikt vad som avses i så fall. Det är inte mina uppgifter, jag tar naturligtvis från vad andra säger. Det finns andra åsikter. Men då media t ex inte vill ha någon öppen direktsänd debatt med olika sidor och olika argument kring den påstådda klimatkrisen, jag då får vi inte flera olika sidor. Det blir väldigt ensidigt det vi får.
"Science does not emerge from voting, party politics, or public debate." -- MRC
Ett i mitt tycke bra sätt att mäta skattetryck är kvoten mellan de totala skatteintäkterna och BNP. Den låg förra året på 42.8 % enligt ekonomifakta.sepacman42 skrev:
Jag tror inte att man kan beskylla Näringslivets Ekonomifakta för att undanhålla fakta om skattetrycket.
Att några av oss betalar mer än 50 % av sina inkomster i skatt är en annan sak.
Jag har respekt för en sådan önskan. (Men jag begriper inte varför man vill köra bil. Motorcykel år såååå mycket roligare. ).S Styrman_jansson skrev:
Det finns inhägnade banor där man kan nöjesköra. I den allmänna trafiken finns inget utrymme för det. Där är säkerhet och framkomlighet överordnat allt annat. Det är ett transportsystem och inte en nöjespark.
Jag menade allvar med min kommentar. Sveriges bidrag till utsläpp av växthusgaser är mindre än 0.2 %. Frågan är om det skulle märkas om Sverige helt upphörde att existera.A Abies koreana skrev:
När jag påpekar detta i diskussioner om att köpa prylar av olika slag så blir folk irriterade.S Styrman_jansson skrev:
Snarare bidrar Sverige med typ 2 promille…P pmd skrev:
Men du har rätt i att om Sverige upphörde att existera i dag skulle det knappast märkas ur det perspektivet…
De flesta vet inte ens vad Sverige är för något…S Styrman_jansson skrev:Nog för att Sverige är ett litet land men så långt som noll påverkansmöjligheter skulle jag inte gå. Om samtliga svenskar slutade köpa produkter från kina med hänvisning till deras energipolitik så skulle det nog i alla fall nämnas i något forum därborta.
Huawei vart inte supernöjda när de inte fick vara med på 5G tåget till exempel. Även om det inte rörde sig om energipolitiska skäl…
Zlatan är mer känd än Sverige…
Problemet var att generatorerna för reservström blev demolerade av tsunamivågen. Det hade inte så mycket med reaktorkonstruktionen att göra. En enkel lösning hade varit att placera generatorerna ovanpå reaktorhusen, men det är ju alltid lätt att vara efterklok.K Nils Andersson1 skrev:
Om jag skulle slänga mina sopor i skogen så skulle det inte märkas för de finns så mycket skog och mina sopor är ändå bara några promille av alla sopor totaltsett.Nissens skrev:
Men rimligen så gör jag det inte.
Så länge som Sverige på rimliga nivåer sköter sitt så är det positivt ur alla perspektiv.
Plastpåseskatten är rimlig om pengarna som kommer in städar upp plast runt om i världen.
Vad jag vet gör den inte det och är därför enligt mitt sätt att se på det orimlig.
Redigerat:
Plastpåseskatten har ökat utsläppen av fossila kolföreningar eftersom folk köper soppåsar på rulle gjorda av olja istället för att använda butikens plastkassar gjorda av stärkelse och återvunnen plast.
Milöpartipopulism när den är som sämst...
Milöpartipopulism när den är som sämst...
Ja i min värld så är en plastpåse gjord av plastmaterial som inte är nerbrytningsbar på säg 1 år.useless skrev:
Tydligen är det inte en plastpåse om den byter namn till avfallspåse
Den kanske definierar sig som något annat
Ett så enkelt faktum som så många har svårt att fatta, framförallt människor som är vana att få som de vill, och av någon outgrundlig anledning anser sig vara lite mer berättigade än andra.P pmd skrev:
Renoveringsnovis
· 283 inlägg
Jag tror du menar Liberalernapopulism eftersom det var dom som var drivande gällande plastpåseskatten.useless skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skatt_på_plastbärkassar