P pmd skrev:
Jag har respekt för en sådan önskan. (Men jag begriper inte varför man vill köra bil. Motorcykel år såååå mycket roligare. :)).

Det finns inhägnade banor där man kan nöjesköra. I den allmänna trafiken finns inget utrymme för det. Där är säkerhet och framkomlighet överordnat allt annat. Det är ett transportsystem och inte en nöjespark.
Då får vi väl hoppas folk även kan avstå resor till fjällen, campingsemester, bilen till bion, bilen till konserten, bilen till festivalen m.m för jag har svårt att se att detta skulle vara annat än nöjeskörning. Och det påverkar ju framkomligheten negativt i allra högsta grad.

Och som jag skrivit innan. Bankörning är bara en liten del av hobby. En mkt liten del för mig. Jag är ingen rejsputte utan kör på ”flow” när jag tar bågen.
 
Om nu elbilar är så miljövänliga så kan man undra var vi ska ta elen till dom när inte elen knappt räcker till nu?

Batterierna i elbilen har en livslängd på runt 8 år, var ska vi slutförvara dom uttjänade?

Mest miljövänligt är om vi backar tiden till häst o vagn för då kan vi äta hästen när den är förbrukad och använda hästskiten till värme
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om nu elbilar är så miljövänliga så kan man undra var vi ska ta elen till dom när inte elen knappt räcker till nu?

Batterierna i elbilen har en livslängd på runt 8 år, var ska vi slutförvara dom uttjänade?

Mest miljövänligt är om vi backar tiden till häst o vagn för då kan vi äta hästen när den är förbrukad och använda hästskiten till värme
Skulle hela Sveriges fordonsflotta gå över till el motsvarar det 10% av den totala elförbrukningen idag. Att vi har elbrist är en semantisk fråga, det är kontinenten som lider av energibrist, vilket driver upp priserna i södra Sverige.

Har du några källor på batteriets livslängd, eller är det bara en gissning från en elbilshatare?
8år verkar vara normal garantitid på elbilar och hybriders batteri. Således lär de hålla betydligt längre.

Sen kan batterierna renoveras, och de celler som är helkass återvinns givetvis, det är inte kärnbränsle som måste slutförvaras...
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I framtiden kommer reflexstolparna längs vägen ha sensorer som övervakar sin vägsnutt och reläar all information mellan närliggande stolpar och bilar. inklusive exakta positioner och färdriktningar. Annalkande bilar vet redan innan backkrönet om det finns älgar, barn, mötande bilar, stillastående bussar eller andra hinder.
Omkörningar kan göras när som helst när det finns tillräckligt lång ledig körsträcka i mötande fil - Oavsett kurvor och backkrön. För att spara energi behöver inte ens bilarna ha belysningen på. Förutom innerbelysningen då så den som åker med kan läsa tidningen...
Det absolut mest osannolika i din profetia är att tidningsbranschen gör comeback.:cool:
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Snarare bidrar Sverige med typ 2 promille…

Men du har rätt i att om Sverige upphörde att existera i dag skulle det knappast märkas ur det perspektivet…
0,2% är 2 promille...;)
Skärmdump av foruminlägg om Sveriges bidrag till utsläpp av växthusgaser och dess påverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle hela Sveriges fordonsflotta gå över till el motsvarar det 10% av den totala elförbrukningen idag.
Källa på det
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Batterierna i elbilen har en livslängd på runt 8 år,
Nej, de har en GARANTI på 8 år. Livslängden är något helt annat.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Alla borde köra motorcykel innan de börjar köra bil. MC på vintern, alltså. Det är mycket karaktärsdanande.
Att börja med moped sen Epatraktor innan man tar b-kort kanske inte är så dumt..
 
hsd hsd skrev:
Källa på det
Sorry, räknade ut det själv i samband med en liknande fråga någon gång.
Men det är en enkel ekvation, jag Googlade upp Sveriges totala elförbrukning samt bränsleförbrukning.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Problemet var att generatorerna för reservström blev demolerade av tsunamivågen. Det hade inte så mycket med reaktorkonstruktionen att göra. En enkel lösning hade varit att placera generatorerna ovanpå reaktorhusen, men det är ju alltid lätt att vara efterklok.
Nej, det var inte problemet i grunden. Problemet var inte av teknisk art, det var ett kulturellt och politiskt problem. Den och de som ansvarade hade en syn på verken som var enormt dålig. Detta hade man kunnat förutse enkelt om det vore så att olika länder hade haft aktivt samarbete på olika områden. Men jag tänker inte skriva mer om det, för du tror saker du här är långt mindre insatt i så än mig.
 
Vart det här nya elbilstråden nu? Vi har gått igenom detta 100 ggr i den andra tråden.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
0,2% är 2 promille...
[bild]
Haha, det är det förstås. Alla hade rätt. :crysmile:
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilka olika sidor? Vetenskap handlar inte om att ha lösa åsikter. Vetenskap handlar om att värdera mätresultat, om att göra beräkningar baserade på matematiskt sunda teorier, etc.

"Science does not emerge from voting, party politics, or public debate." -- MRC
Tyvärr verkar det inte vara så rent generellt. Och det finns många bevisa på detta. Och från olika grenar. Detta är också ett exempel på den differens som finns mellan olika personer, på synen på saker. Vissa går runt och anser saker, anser jag som är långt från vad som faktiskt stämmer. Där anser jag att det är medias fel. Det är ju tänkt så att media ska göra jobbet att kolla på debatter, läsa rapporter osv. Sen ska vi få en sammanfattning av vad som sägs. Men media gör inte ett bra jobb. Nu sämre än tidigare. Det är grunden i den kritik som de som ännu inte köper klimatkrisen som vissa gjort, det är nämligen så att kritiker sitter inte hemma och tycker saker helt själva. Precis som att ett politisk parti har ekonomer som gillar partiet, så är det även så att dessa ekonomer finns på olika nivåer från hobby till väldigt duktiga. De tycker ändå att partiet är bra. Samma här, det finns väldigt kunniga forskare som tycker som skeptiker. Det är dem vi lyssnar på, vetenskapen är långt från enig.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, de har en GARANTI på 8 år. Livslängden är något helt annat.
Nej, så kan det inte vara, alla vet väl att en förbränningsmotor rasar direkt efter garantin går ut, efter 1-3år...
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.