A
R RoAd skrev:
Jag har aldrig skrivit att du är helt dum i huvudet ...

I övrigt är det som vanligt svårt att avgöra vad du egentligen vill ha sagt. Du skrev att du trodde manuell körning skulle ge en självrisk på ett basbelopp och autonoma fordon 10 000:- det innebär helt enkelt att du tror att det kommer klassas som 4.7 gånger mer riskfyllt att köra "manuellt".

Om du inte själv fattar vad du skriver så kan vi andra knappast göra det.
Jag skrev ett mer seriöst anbud än 0kr i självrisk.. Aldrig sett ett försäkringsbolag vara så generösa.
Sedan för att vara seriös i frågan så ansåg jag att ungefär ett basbelopp är rimligt om man ska anse era teser om data kontra människa som sanna.
Det är något ett försäkringsbolag även kommer att gå på, då de alltid vill ha chanser att slippa betala.. om då autonoma fordon blir standard så blir människan dyrare..

Vad ni skriver om vet nog inte ens själva.... ;)
 
P pmd skrev:
Nej, något självändamål finns inte (det finns det sällan för någonting alls i något sammanhang) men det finns goda anledningar till att använda självkörande bilar. En är ökad trafiksäkerhet, men den viktigaste för mig är bekvämlighet. Att slippa köra och vara koncentrerad på trafiken i många, många mil gör att man kommer fram piggare. Man kan dessutom syssla med något helt annat under färden.
Du spekulerar om nyttor av en teknologi som inte finns idag, och som de flesta insatta bedömare inte väntar sig se inom de närmaste decennierna mer än för vissa mycket enkla körtillämpningar.

En bra modern bil med diverse vettiga stödsystem realiserar det du söker redan idag, förutom detta att kunna pilla med annat när du sitter i rollen som förare. Lösningen på det lilla problemet på längre körsträckor är att ha med sig någon co-driver så man kan turas om med körningen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du tror på riktigt du kan parera halka bättre än en dator som kan göra mikrokaliberingar flera tusen gånger per sekund?

Det som är problemet med vårt väder för AI är att se var fan körbanan är. Inget annat.
Hur var det nu....
Jag behöver inte ABS.... jag kan punktbromsa:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
På tal om AI...
Har följt detta projekt ett tag.
På en av sekvenserna så syns det även hur AI får en sladd och fortsätter köra...
 
P
Maskintok skrev:
Och våra politiker har gått på samma tankegångar...
Frågan om den globala uppvärmningen och växthuseffekten är inte en politisk fråga. Det är en vetenskaplig fråga som har varit avgjord sen bra länge.
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
Ja, Arrhenius var en av de första, dock inte den allra första som beskrev koldioxidens påverkan på vårt klimat. Det var en amerikan som jag just nu inte kommer ihåg namnet på.
Vem som var den allra första kan diskuteras länge eftersom en hel del personer har studerat fenomenet eller postulerat teser om det. Så det beror på vad man räknar som "beskrev", om det betyder en grundlig studie eller om det betyder ett teoretiskt arbete, eller allting där emellan.

Irländaren John Tyndall var tidig med att beskriva fenomenet, men det debatteras bland historiker om han helt enkelt snodde idén av amerikanskan Eunice Newton Foote. Joseph Fourier (känd för Fouriertransformen) räknade ännu tidigare ut hur växthuseffekten fungerade.

Växthuseffekten är alltså välstuderad under ett par hundra år och ingen ny teori som har dykt upp på sistone.
 
P
A Abies koreana skrev:
På Hawaii ligger observatoriet Mauna Loa som mätt atmosfärens koldioxidhalt sedan 50-talet. Såhär ser det ut

[länk]
Om koldioxidhalten blir lite mer än dubbelt så stor som nu så börjar vi närma oss nivåer där koldioxiden påverkar kognitionen hos människor. Då kommer vi att bli (ännu) dummare alltså.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
att jag drog en parallell mellan nazism och miljöhysteriker är enkelt.. de är fanatiska i sin övertygelse om, och om att allt som står i dess väg skall försvinna..
Lyssna inte på miljöhysteriker. Lyssna på vetenskapen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Lyssna inte på miljöhysteriker. Lyssna på vetenskapen.
Det vete tusan det... verkar inte vara större ide det heller...
 
P
K Nils Andersson1 skrev:
Det är knappas mycket. Halten har tidigare på jorden varit 1200 ppm. Att den nu är 400 är inte mycket. När den är under 280 börjar samtliga växter att dö....
Jo, 400 miljondelar är mycket. Det gör att växthuseffekten är större nu än under förindustriell tid.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
T Tommynorskens skrev:
Låter lite konstigt att du ena sekunde säger att "det är jobbigt att hålla reda på vilken fil mans skall vara i" å nästa mening "LA är busenkelt att köra i" Som om dem inte har extremt mycket mer filer där.
Trafikmiljön är mycket mer förlåtande i Los Angeles jämfört med i Stockholm. Den är mer likformig i Los Angeles vilket gör att man lättare känner igen sig på många fler ställen där man aldrig har varit förut om man har lärt sig köra i den trafikmiljön (och det lär man sig snabbt).

Det är lättare att hålla reda på vilken fil man bör vara i när man kör i Los Angeles än i Stockholm. Det har inte så mycket att göra med hur många filer det finns.

Dessutom är trafikanterna mer toleranta och hänsynstagande mot varandra i Los Angeles jämfört med i Stockholm, och då kör ändå folk i Los Angeles mycket mer aggressivt där än folk gör i Texas …
 
P
Maskintok skrev:
Varför ska jag subventionera elbilen?
Det är en helt annan fråga än varför andra ska subventionera ditt bilkörande. Börja med att besvara den frågan så kan vi ta nästa sen.
 
  • Älska
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför pratas det bara om klimatet?`Folks hälsa är väl minst lika viktigt?
För mig får de gärna förbjuda fossila bilar innanför tullarna.
Det stora hälsohotet från bilar i stadskärnor torde vara dubbdäck som river upp små partiklar. Utsläpp från bilar tror jag inte är så värst signifikant lägre med katalytisk och annan avgasrening. Var finns bra undersökningar om saken?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
T Tommynorskens skrev:
Vilka är denna "Miljö-Lobbyn" du pratar om??
Det är väl Al Gore, antar jag.
 
P
Maskintok skrev:
Jo jo.. Men det är ett antagande och förhoppning...
kostnaderna är inte lägre för att polisen kör el...
Kostnaderna på lång sikt blir lägre för oss alla om vi bara har vett nog att generera elektricitet fossilfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.