296 976 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Jag skrev ett mer seriöst anbud än 0kr i självrisk.. Aldrig sett ett försäkringsbolag vara så generösa.R RoAd skrev:Jag har aldrig skrivit att du är helt dum i huvudet ...
I övrigt är det som vanligt svårt att avgöra vad du egentligen vill ha sagt. Du skrev att du trodde manuell körning skulle ge en självrisk på ett basbelopp och autonoma fordon 10 000:- det innebär helt enkelt att du tror att det kommer klassas som 4.7 gånger mer riskfyllt att köra "manuellt".
Om du inte själv fattar vad du skriver så kan vi andra knappast göra det.
Sedan för att vara seriös i frågan så ansåg jag att ungefär ett basbelopp är rimligt om man ska anse era teser om data kontra människa som sanna.
Det är något ett försäkringsbolag även kommer att gå på, då de alltid vill ha chanser att slippa betala.. om då autonoma fordon blir standard så blir människan dyrare..
Vad ni skriver om vet nog inte ens själva....
Medlem
· Sverige
· 5 291 inlägg
Du spekulerar om nyttor av en teknologi som inte finns idag, och som de flesta insatta bedömare inte väntar sig se inom de närmaste decennierna mer än för vissa mycket enkla körtillämpningar.P pmd skrev:Nej, något självändamål finns inte (det finns det sällan för någonting alls i något sammanhang) men det finns goda anledningar till att använda självkörande bilar. En är ökad trafiksäkerhet, men den viktigaste för mig är bekvämlighet. Att slippa köra och vara koncentrerad på trafiken i många, många mil gör att man kommer fram piggare. Man kan dessutom syssla med något helt annat under färden.
En bra modern bil med diverse vettiga stödsystem realiserar det du söker redan idag, förutom detta att kunna pilla med annat när du sitter i rollen som förare. Lösningen på det lilla problemet på längre körsträckor är att ha med sig någon co-driver så man kan turas om med körningen.
Vem som var den allra första kan diskuteras länge eftersom en hel del personer har studerat fenomenet eller postulerat teser om det. Så det beror på vad man räknar som "beskrev", om det betyder en grundlig studie eller om det betyder ett teoretiskt arbete, eller allting där emellan.A Abies koreana skrev:
Irländaren John Tyndall var tidig med att beskriva fenomenet, men det debatteras bland historiker om han helt enkelt snodde idén av amerikanskan Eunice Newton Foote. Joseph Fourier (känd för Fouriertransformen) räknade ännu tidigare ut hur växthuseffekten fungerade.
Växthuseffekten är alltså välstuderad under ett par hundra år och ingen ny teori som har dykt upp på sistone.
Om koldioxidhalten blir lite mer än dubbelt så stor som nu så börjar vi närma oss nivåer där koldioxiden påverkar kognitionen hos människor. Då kommer vi att bli (ännu) dummare alltså.A Abies koreana skrev:
Trafikmiljön är mycket mer förlåtande i Los Angeles jämfört med i Stockholm. Den är mer likformig i Los Angeles vilket gör att man lättare känner igen sig på många fler ställen där man aldrig har varit förut om man har lärt sig köra i den trafikmiljön (och det lär man sig snabbt).T Tommynorskens skrev:
Det är lättare att hålla reda på vilken fil man bör vara i när man kör i Los Angeles än i Stockholm. Det har inte så mycket att göra med hur många filer det finns.
Dessutom är trafikanterna mer toleranta och hänsynstagande mot varandra i Los Angeles jämfört med i Stockholm, och då kör ändå folk i Los Angeles mycket mer aggressivt där än folk gör i Texas …
Det stora hälsohotet från bilar i stadskärnor torde vara dubbdäck som river upp små partiklar. Utsläpp från bilar tror jag inte är så värst signifikant lägre med katalytisk och annan avgasrening. Var finns bra undersökningar om saken?AndersMalmgren skrev: