P
S Stuff skrev:
Den trafiksäkerhetsförbättring som skett de senaste decennierna kan ju nästan uteslutande härledas till bilarnas utveckling i form av datorer och hjälpsystem INTE människornas körförmåga.
Samt säkrare trafikmiljö.
 
S Stuff skrev:
Den trafiksäkerhetsförbättring som skett de senaste decennierna kan ju nästan uteslutande härledas till bilarnas utveckling i form av datorer och hjälpsystem INTE människornas körförmåga.
Nja, det som haft absolut störst påverkan gällande minskat antal skador/döda i trafiken om vi utgår från de senaste decennierna (10-30 år), statistiskt räknat på även ökat antal fordon, är arbetet med att göra bilarna mera krocksäkra i konstruktion av kaross och skydd inne i bilen i form av olika airbags, men även förbättrat vägnät med t.ex. 1-2 vägar och viltstängsel. Bilens övriga hjälpsystem har säkert också bidragit men i mindre omfattning, då framför allt ABS.
 
A AndersS skrev:
Nja, det som haft absolut störst påverkan gällande minskat antal skador/döda i trafiken om vi utgår från de senaste decennierna (10-30 år), statistiskt räknat på även ökat antal fordon, är arbetet med att göra bilarna mera krocksäkra i konstruktion av kaross och skydd inne i bilen i form av olika airbags, men även förbättrat vägnät med t.ex. 1-2 vägar och viltstängsel. Bilens övriga hjälpsystem har säkert också bidragit men i mindre omfattning, då framför allt ABS.
Förarna har snarare blivit farligare i och med det ökade rattsurfandet.

Det vore fantastiskt om det kom någon teknisk lösning som hindrade föraren från att rattsurfa.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Stämmer nog. Floskeln "hela Sverige ska leva" har aldrig yttrats speciellt uppriktigt från politiskt håll.
Nä, det är ju ren propaganda, man ändrar liksom inte på naturlagar bara för att man gör det till politisk slogan.
 
D
P pmd skrev:
Exakt. Än så länge måste våra styrande ta hänsyn till vad folk tycker vilket förstås gör en del förändringar tröga att genomföra.
Inte riktigt, har du inte sett domen i Tyskland där staten stämts, och förlorat, för brott mot "de kommande generationerna", väldigt intressant, det förmodas få stor påverkan i Tyskland och det väntas hända i fler länder.
 
D
P pmd skrev:
A-traktorer har ökat i popularitet en hel del de senaste åren vilket tyder på att det finns en hyfsat många ungdomar som gillar att köra bil.
Jag tror ändå det är i marginalproblem i det stora hela, men visst.
 
De som vill köra bil får ta sin bil på släp och låta den autonoma bilen köra dig och din bil till en bana för racing. Kommer också finnas speciella museuvägar att köra på.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Tänk också vilken frihet för folk under 18 som inte har körkort och kunna ta sin autonoma bil. Speciellt på landet där det kan vara långt till polarna.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tänk också vilken frihet för folk under 18 som inte har körkort och kunna ta sin autonoma bil. Speciellt på landet där det kan vara långt till polarna.
Det ska nog vara körkort även på dessa fordon... ;)
någon måste kunna ha det övergripande ansvaret... Eller du menar kanske att det är målsmans uppgift även då? :thinking:
 
Maskintok skrev:
Det ska nog vara körkort även på dessa fordon... ;)
någon måste kunna ha det övergripande ansvaret... Eller du menar kanske att det är målsmans uppgift även då? :thinking:
Jag har ju alltid sagt att Sverige är enda landet i världen som inte kommer låta dig åka din autonoma bil alkoholpåverkad, fullt autonoma bil som inte har möjlighet att köras manuellt pratar vi om. Så du kan ha rätt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
pmd och 3 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ju alltid sagt att Sverige är enda landet i världen som inte kommer låta dig åka din autonoma bil alkoholpåverkad, fullt autonoma bil som inte har möjlighet att köras manuellt pratar vi om. Så du kan ha rätt.
någon har ju ett krav om ansvar även i detta..
Så vem?
staten?
biltillverkare?
Den som sitter i bilen? delat ansvar på alla passagerare?
 
Maskintok skrev:
någon har ju ett krav om ansvar även i detta..
Så vem?
staten?
biltillverkare?
Den som sitter i bilen? delat ansvar på alla passagerare?
Inget är ju bestämt än. Kanske blir någon sorts försäkringslösning. Men med en minderårig så är det ju via målsman på ett eller annat sett.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Man kan ju kika på lösningar istället.
Eventuell autonomt fordon som stöter på problem kan vid behov istället fjärrstyras från en taxicentral om ingen i bilen kan ta över.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Under är inte bestämt än. Kanske blir någon sorts försörjningslösning. Men med en minderårig så är det ju via målsman på ett eller annat sätt.
Men är det inget fordon?
Ska dessa ha försäkring?
Om ja, varför..?
Dessa fordon har ju ingen förare, ingen att hålla ansvarig om jag ska tyda detta..

Ska dessa vara belagda med skatt?
Om ja, varför?
ingen förare, inget fordon..
Ska detta skattas som en fossil bil?
 
Maskintok skrev:
Men är det inget fordon?
Ska dessa ha försäkring?
Om ja, varför..?
Dessa fordon har ju ingen förare, ingen att hålla ansvarig om jag ska tyda detta..

Ska dessa vara belagda med skatt?
Om ja, varför?
ingen förare, inget fordon..
Ska detta skattas som en fossil bil?
En sak kan du vara säker på Sveriges synsätt kommer vara extremt i frågan. Vi är nämligen ett extremistland

Inglehart-Welzel World Cultural Map som visar kulturella värderingar för olika länder och regioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.