galento galento skrev:
Detta låter ju helt underbart (y) får man fråga vad det är för nåt :D har bytt däck på våra mc/moppar och skotrar i många år själv , tog av ett idag faktiskt.
Har en manuell balancerare , gjorde en kopia av en färdigköpt en kompis hade. Men vore ju
kalas att kunna greja bilhjulen också då vi har 6 bilar.
DBS Sport -71 som går "Bra" 4 växlad Sachs.
Rizzato o Callifone -76, ostrypt import som gör 50.
Sambons Romeo Giddy -75 med Minarellimotor, även den import som pinnar på bra. Tre veteranmopeder parkerade inne, en blå Rizzato Callifone och en röd DBS Sport framför, samt en svart i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd äldre moped parkerad i verkstad med korg och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Tre stycken veteranmopeder parkerade inomhus, inklusive en röd DBS Sport och en blå Rizzato.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har man inte jobb, så skaffar man sig.
Var o nötte några varv på bana för 2 veckor sen, så bromsarna är blanka o fina. Men väghållningen var inte på topp i framvagnen.
Anledningen hittad.
Bra med stadig bil som både lyfter fram o bak på ett domkraftsfäste. En Volvo 240 kan man lyfta en meter på ena sidan fram utan att bakhjulen lättar från backen.
Bilen provkörd i en hastighet jag inte vågar nämna, men inte lilla minsta skakning = balanseringen lyckad.
Sen måste jag skaffa Spacer till vinterhjulen, folk kan ju tro att man åker runt i en Svenssonbil :surprised:;) Blankpolerad bromsskiva och bromsok på bil efter bankörning.
Skapa konto
Närbild på en bilens stötdämpare och fjäder med synligt slitage, typiskt för en Volvo 240.
Skapa konto
Bil lyft med domkraft i garage, framhjul och del av bakre hjul på bilen syns.
Skapa konto
Närbild av en bil däck och sidospegel, parkerad inomhus, återspeglar en verkstads interiör.
Skapa konto

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Var på Biltema och skulle köpa limvikter, men de hade slutat med det ?? Fick rensa beg vikter från tape.
Jag var "tvungen" att handla klistervikter en söndag för länge sedan, typ bara Biltema öppet då.
Fuck va värdelöst de konstruerat skyddsplasten på klistret bak på vikterna, ingen utskjutande flik för lätt avdragning, fick stå och pilla till förbanelse. Skulle hellre åka utan än göra om det köpet ;)

• Haha
1
  • Laddar…
Får väl bjuda på min värsta balancering någonsin, på en uppsättning ATVhjul :D

Minns inte hur länge de satt fast i skogen, gjorde iaf. aldrig om balanceringen

ATV-hjul med otillräcklig balansering med många vikter klämda mellan fälgen och däcket.
Skapa konto

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag var "tvungen" att handla klistervikter en söndag för länge sedan, typ bara Biltema öppet då.
Fuck va värdelöst de konstruerat skyddsplasten på klistret bak på vikterna, ingen utskjutande flik för lätt avdragning, fick stå och pilla till förbanelse. Skulle hellre åka utan än göra om det köpet ;)
Aha, jag har aldrig provat deras vikter, men sett att det funnits.
Kanske lika bra att de inte hade några längre då.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fredagsmyset här är att lägga om och balansera vinterdäck.
Hittade 4 toppfina Continental för 1.600:- på Blocket.
Bilder på den däckmaskinen av okänd tillverkare och årsmodell, och balanseringsgrunkan från Columbus.
Primitiva prylar, men de funkar.
[bild] [bild]

Ångrar att jag sålde mina maskiner (ink saxlyft) men vad gör man när man inte har garage...

• Gilla
1
  • Laddar…
galento
Trevligt, kommer ihåg en kompis hade en DBS Sport på sjuttiotalet, en av de snyggaste mopedmodellerna. Har ingen moped eller veteran mc nu men det kan ju ändra sej ;)

A
J jonko skrev:
Ångrar att jag sålde mina maskiner (ink saxlyft) men vad gör man när man inte har garage...
bygger;)

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
bygger;)
Svårt när man bor i lägenhet...

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
J jonko skrev:
Svårt när man bor i lägenhet...
Ja men det parkeringsägaren inte vet skadar inte heller ;):crysmile:

• Haha
galento
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Får väl bjuda på min värsta balancering någonsin, på en uppsättning ATVhjul :D
Mins när jag monterade Michelindäck på Michelinfäljar (Michelin tillverkar plåtfäljar)
5 gram på 1 fälj. De övriga 3 var helt runda/raka.
Mins även när jag jobbade på Hyundai i mitten på 00 talet. Det satt uppåt 50 gram per hjul på helt nya däck/fäljar.

Minns inte hur länge de satt fast i skogen, gjorde iaf. aldrig om balanceringen

[bild]

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
De va stora "kinadäck" som säkert var lite ovala

Dominator va märket iaf. Polarisen tillvänster

Två fyrhjulingar med stora däck står på ett grusunderlag, en svart till vänster och en gul svart till höger.
Skapa konto

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Skaffar maskinhall?

• Gilla
  • Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Aha, jag har aldrig provat deras vikter, men sett att det funnits.
Kanske lika bra att de inte hade några längre då.
Har hänt att jag använt dom på mchjul men brukar fota av hjulen efter balansering
så man vet hur det suttit då man "tappat" nån ibland. Såg att de hade svarta vikter
också nu.
Balanseringsvikter - Biltema.se

Tokslut; Köpte 4 General Grabber AT2 245/75-16 på däckonline en gång för länge sen
och hade inne hjulen på däckverkstan 3 ggr men de fick inte ordning på dom så sålde
dessa till skogskörning.

Hmm :thinking: Skrev ett inlägg igår som försvann.

Monterade 4 Michelindäck på Michelinfäljar (De tillverkar plåtfäljar)
5 gram på 1 hjul, de andra 3 var perfekta. Kompis på däckverkstad bekräftade det, Michelin är överlägset på den punkten. Man använde bara Michelinstomar för att regummera däck.
Motsatsen var när jag jobbade på Hyundai i mitten på 00 talet, uppåt 30-70 gram satt det på helt nya däck/fäljar !!
Och vi gjorde en extra balansering på alla nya bilar då det från fabrik inte var riktigt hundra.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.