713 218 läst · 11 028 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
DBS Sport -71 som går "Bra" 4 växlad Sachs.galento skrev:
Rizzato o Callifone -76, ostrypt import som gör 50.
Sambons Romeo Giddy -75 med Minarellimotor, även den import som pinnar på bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har man inte jobb, så skaffar man sig.
Var o nötte några varv på bana för 2 veckor sen, så bromsarna är blanka o fina. Men väghållningen var inte på topp i framvagnen.
Anledningen hittad.
Bra med stadig bil som både lyfter fram o bak på ett domkraftsfäste. En Volvo 240 kan man lyfta en meter på ena sidan fram utan att bakhjulen lättar från backen.
Bilen provkörd i en hastighet jag inte vågar nämna, men inte lilla minsta skakning = balanseringen lyckad.
Sen måste jag skaffa Spacer till vinterhjulen, folk kan ju tro att man åker runt i en Svenssonbil
Var o nötte några varv på bana för 2 veckor sen, så bromsarna är blanka o fina. Men väghållningen var inte på topp i framvagnen.
Anledningen hittad.
Bra med stadig bil som både lyfter fram o bak på ett domkraftsfäste. En Volvo 240 kan man lyfta en meter på ena sidan fram utan att bakhjulen lättar från backen.
Bilen provkörd i en hastighet jag inte vågar nämna, men inte lilla minsta skakning = balanseringen lyckad.
Sen måste jag skaffa Spacer till vinterhjulen, folk kan ju tro att man åker runt i en Svenssonbil
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var "tvungen" att handla klistervikter en söndag för länge sedan, typ bara Biltema öppet då.Isakare skrev:
Fuck va värdelöst de konstruerat skyddsplasten på klistret bak på vikterna, ingen utskjutande flik för lätt avdragning, fick stå och pilla till förbanelse. Skulle hellre åka utan än göra om det köpet
Aha, jag har aldrig provat deras vikter, men sett att det funnits.Tokslut skrev:
Kanske lika bra att de inte hade några längre då.
Isakare skrev:
Ångrar att jag sålde mina maskiner (ink saxlyft) men vad gör man när man inte har garage...
Tokslut skrev:Får väl bjuda på min värsta balancering någonsin, på en uppsättning ATVhjul
Mins när jag monterade Michelindäck på Michelinfäljar (Michelin tillverkar plåtfäljar)
5 gram på 1 fälj. De övriga 3 var helt runda/raka.
Mins även när jag jobbade på Hyundai i mitten på 00 talet. Det satt uppåt 50 gram per hjul på helt nya däck/fäljar.
Minns inte hur länge de satt fast i skogen, gjorde iaf. aldrig om balanceringen
[bild]
Har hänt att jag använt dom på mchjul men brukar fota av hjulen efter balanseringIsakare skrev:
så man vet hur det suttit då man "tappat" nån ibland. Såg att de hade svarta vikter
också nu.
Balanseringsvikter - Biltema.se
Tokslut; Köpte 4 General Grabber AT2 245/75-16 på däckonline en gång för länge sen
och hade inne hjulen på däckverkstan 3 ggr men de fick inte ordning på dom så sålde
dessa till skogskörning.
Hmm Skrev ett inlägg igår som försvann.
Monterade 4 Michelindäck på Michelinfäljar (De tillverkar plåtfäljar)
5 gram på 1 hjul, de andra 3 var perfekta. Kompis på däckverkstad bekräftade det, Michelin är överlägset på den punkten. Man använde bara Michelinstomar för att regummera däck.
Motsatsen var när jag jobbade på Hyundai i mitten på 00 talet, uppåt 30-70 gram satt det på helt nya däck/fäljar !!
Och vi gjorde en extra balansering på alla nya bilar då det från fabrik inte var riktigt hundra.
Monterade 4 Michelindäck på Michelinfäljar (De tillverkar plåtfäljar)
5 gram på 1 hjul, de andra 3 var perfekta. Kompis på däckverkstad bekräftade det, Michelin är överlägset på den punkten. Man använde bara Michelinstomar för att regummera däck.
Motsatsen var när jag jobbade på Hyundai i mitten på 00 talet, uppåt 30-70 gram satt det på helt nya däck/fäljar !!
Och vi gjorde en extra balansering på alla nya bilar då det från fabrik inte var riktigt hundra.