711 246 läst · 11 003 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
svt.se:
Lämnade kvar nyckeln i bilen – fick böta 2000 kronor
PUBLICERAD IDAG 06:00
Under onsdagen observerade en polispatrull att en förare lämnat kvar nyckeln i bilen. Det inträffade i Backe, Strömsunds kommun. Föraren får böta 2000 kronor ”för att ej ha vidtagit åtgärder för att förhindra att fordonet brukas av obehörig”, skriver polisen på sin hemsida.
Under onsdagen observerade en polispatrull att en förare lämnat kvar nyckeln i bilen. Det inträffade i Backe, Strömsunds kommun. Föraren får böta 2000 kronor ”för att ej ha vidtagit åtgärder för att förhindra att fordonet brukas av obehörig”, skriver polisen på sin hemsida.
Det där skulle jag ha kollat upp..hsd skrev:svt.se:
Tycker mer det låter som om dessa poliser haft alldeles för lite att göra och skulle behöva en promenad istället för patrullbil några månader...
om upphävande av straffsanktionen vid kvarlämnande av nyckel i bils tändningslås Motion 1978/79:1428 av Håkan Winberg och Lars Schött - Riksdagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-upphavande-av-straffsanktionen-vid_G2021428
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-upphavande-av-straffsanktionen-vid_G2021428
Hmmm , hörde en kille som tankat färgad diesel i Norge och blev påkommenMaskintok skrev:
i tullen , böterna sas bli 20 k för detta. Annars är det en hel del som åker över
gränsen och tankar "vanlig" diesel i Norge och det kan kosta under 14 kr litern.
Verkar som det finns marginal att justera priserna.
Vet inte hur alla maskiner funkar, men de jag använt avrundar till 5 gram om man bara trycker på knappen och släpper den. Håller man den inne tills maskinen stannar visar den ner till gramet.galento skrev:
Jag är en sån som tidigare haft nycklarna i bilen. Tankspridd typ som slarvar bort saker hela tiden, och då är det ju bäst att ha nycklarna i bilen så man vet var de är.
Men i dagen samhälle låser jag t.o.m bilen fast den står i garaget som är låst och larmat.
Men i dagen samhälle låser jag t.o.m bilen fast den står i garaget som är låst och larmat.