297 100 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
En sådan fråga är vidöppen för tolkning. Vad betyder "bättre" när det gäller bilkörning?Mikael_L skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 291 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Det är jag inte övertygad om. Människor samlar erfarenheter även när vi inte kör bil som vi har nytta av vid bilkörning. Vi har också en lagringskapacitet i hjärnan som enligt forskare kan uppgå till så mycket som motsvarande en million GB.K karlmb skrev:
https://www.scientificamerican.com/article/what-is-the-memory-capacity/
Men min grundfråga kvarstår. Även om AI kan dela information i moln o.d. Hur ska den dela information om något som ingen av AI bilarna upplevt eftersom de kört så få mil att det inte inträffat (än)?
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
ABS på MC är en bra grej normalt. Dock finns det vissa situation vid offroad-körning/gruskörning där det är önskvärt att stänga av eller att fördröja dess funktion.P pmd skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Vad tror du hela körkortsutbildningen består av? Jo att förbereda människor på situationer de inte upplevt än…A Alexn72 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Man kan ju också fundera på varför självkörande bilar fortfarande inte är helt överlägsna på bana;
https://www.google.se/amp/s/amp.cnn...lectric-human-vs-machine-hong-kong/index.html
Det borde ju vara precis där de skulle excellera. I en kontrollerade miljö där allt ska ske extremt fort. Men istället inträffar oförklarliga olyckor/problem;
https://www.google.se/amp/s/www.eng...ving-race-car-drives-into-wall-142758048.html
Kanske är vi inte så långt fram som vissa tror?
https://www.google.se/amp/s/amp.cnn...lectric-human-vs-machine-hong-kong/index.html
Det borde ju vara precis där de skulle excellera. I en kontrollerade miljö där allt ska ske extremt fort. Men istället inträffar oförklarliga olyckor/problem;
https://www.google.se/amp/s/www.eng...ving-race-car-drives-into-wall-142758048.html
Kanske är vi inte så långt fram som vissa tror?
Medlem
· Sverige
· 5 291 inlägg
Nej det är ingen enkel miljö. Räcker med att kolla klipp typ detta så förstår man att det handlar mycket om "negotiation" och annat socialt för att det ska funka. Samt extrema tekniska skills.S Styrman_jansson skrev:Man kan ju också fundera på varför självkörande bilar fortfarande inte är helt överlägsna på bana;
[länk]
Det borde ju vara precis där de skulle excellera. I en kontrollerade miljö där allt ska ske extremt fort. Men istället inträffar oförklarliga olyckor/problem;
[länk]
Kanske är vi inte så långt fram som vissa tror?
__
PS.
Jag skulle nog påstå att det som demonstreras i klippet ovan är "flow". Det är när människan, föraren blir ett med maskinen i sin miljö, vet exakt var gränserna går, tangerar gränserna under full kontroll.
Vi lär få vänta väldigt länge på att se något liknande kan presteras av ett robotstyrt system.
Redigerat:
Nu är det ju så att alla förare inte är vana och erfarna så alla vi som vistas i trafiken vinner på att det finns säkerhetssystem i bilarna, oavsett om systemen finns i våra egna bilar eller i andras. Vana och erfarna förare vinner förstås mest på att säkerhetssystemen finns i alla andras bilar.Maskintok skrev:
Det är nog bättre att ha det klarlagt i förväg än att föraren måste fatta ett sådan beslut i panik.T TH885 skrev:Det jag pratar om är att biltillverkarna måste programmera bilarna vad dom ska köra på i en prioriteringslista.
Tex ska bilen köra på en äldre dam hellre än ett barn? Ska bilen köra på en älg hellre än bergsida? Ska bilen köra ner i en sjö hellre än i ett träd. Allt detta måste bilen veta, sen ska ju tekniken fungera också. Kommer säkert inte fungera alla gånger.
Ja, och därför är det viktigaste när det gäller framtiden att just Kina byter ut fossilbränslen mot fossilfria.L LiteForce skrev:Sen har politiken i vart fall inte för mig någon betydelse för vad jag tycker i den här frågan utan tycker bara att utvecklingen i värden behöver gå framåt för vår miljö och oss alla för vi sitter ju faktiskt i samma båt oavsett om det är kina som som skitar ner mest så drabbar det ju oss alla ändå i slutändan eller hur.
Allt annat är underordnat (men inte helt oviktigt).
Trådbussar är en ganska gammal företeelse. Fanns i Göteborg och i Stockholm mellan cirka 1940 och 1960. Jag vet inte hur man resonerade när de togs bort.Forlowt skrev:
Det avgörande är om driftkostnaden kommer att göra min ägda bil oerhört gammal väldigt fort. Min bil är tio år gammal, fungerar mycket bra och känns modern. Den har t.o.m. GPS!D djac skrev:
Driftskostnaden är inte högre nu än när den var ny, förutom att bränslet är dyrare. Bränslet blir inte billigare om jag byter till en ny bil.