P
MathiasS MathiasS skrev:
I bilen kan jag dessutom jobba, det går inte på tunnelbanan.
Vanligen brukar man hävda tvärtom, att det går att arbeta när man sitter i en tågvagn, men att det är svårt att göra detsamma i en bil som man framför. Det går förvisso dåligt att arbeta om man har ståplats i tågvagnen.

Hur gör du när du arbetar i en bil som du kör?
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Plus att det finns ett grundproblem med kollektivtrafiken.
De som driver den har ingen önskan om fler åkande, utan de vill bara ha bättre betalt för samma antal resenärer.
Det största problemet är dock att den som betalar inte är kunden (åtminstone delvis). Om kollektivtrafik vore helt finansierad av biljetter så skulle tjänsteleverantören vara mer lyhörd för resenärernas önskemål.
 
P pmd skrev:
Vanligen brukar man hävda tvärtom, att det går att arbeta när man sitter i en tågvagn, men att det är svårt att göra detsamma i en bil som man framför. Det går förvisso dåligt att arbeta om man har ståplats i tågvagnen.

Hur gör du när du arbetar i en bil som du kör?
pratar i telefon med mina kunder.

Både mina konkurrenter och mina kunders konkurrenter har kontor i samma geografi som jag så det går inte att prata ostört på en tunnelbana. Även om det mesta som sägs inte är speciellt känsligt så vet man aldrig när fel person råkar höra fel sak.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Blir det billigare? Leasingbolaget vill nog tjäna pengar också.
Idag är det så ja, priserna har styrts om till privatleasingens fördel.
 
D djac skrev:
Idag är det så ja, priserna har styrts om till privatleasingens fördel.
Ja och Nej, man måste räkna på kostnad utifrån mil/år och hur många år man kan tänka sig behålla bilen, även bilmodell, samt sina egna ekonomiska förutsättningar.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det där är ju bara kommunistflum.
Dock måste det börja kosta att ta av ändliga resurser och att förorena.
Men det är ju något annat och inget som hindrar tillväxt.
Det är ju just att vi inte har "oändliga" resurser som gör att vi inte kan ha oändlig tillväxt.
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Ja och Nej, man måste räkna på kostnad utifrån mil/år och hur många år man kan tänka sig behålla bilen, även bilmodell, samt sina egna ekonomiska förutsättningar.
I princip inte längre, det där avhandlas i ekonominördforum ner till minsta öre och det får till rätt teoretiska argument för att slå privatleasing, baserat på "normala" bilar, har man bil som intresse så blir det naturligtvis en annan diskussion.

Jag själv sitter också med en äldre bil som jag behåller lite till, mot bättre vetande, mitt argument är att jag inte är direkt sugen på de bilar som finns nu men förväntar mig ett teknikhopp de närmsta åren, så jag väntar lite och kör vidare med min ICE, kör för övrigt inte så mycket längre.
 
D djac skrev:
Idag är det så ja, priserna har styrts om till privatleasingens fördel.
Som jag skrivit innan, det är svårt att se en trend i detta då flera biltillverkare kraftigt subventionerat leasing för att få ut miljöbilar på marknaden för att slippa utsläppsböter.

Personligen tror jag detta är en ”fluga” och att leasing på sikt kommer stabilisera sig på en lägre nivå. Däremot tror jag olika former av bilabbonemang eller delningstjänster har en framtid.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Som jag skrivit innan, det är svårt att se en trend i detta då flera biltillverkare kraftigt subventionerat leasing för att få ut miljöbilar på marknaden för att slippa utsläppsböter.

Personligen tror jag detta är en ”fluga” och att leasing på sikt kommer stabilisera sig på en lägre nivå. Däremot tror jag olika former av bilabbonemang eller delningstjänster har en framtid.
Notera att det gäller även ICE-bilar fnv, jag tror också att det är en övergångsfas och precis som du säger är nästa övergångsfas abonnemang av en bil, för att sedan gå över i ren TaaS.
 
D djac skrev:
I princip inte längre, det där avhandlas i ekonominördforum ner till minsta öre och det får till rätt teoretiska argument för att slå privatleasing, baserat på "normala" bilar, har man bil som intresse så blir det naturligtvis en annan diskussion.

Jag själv sitter också med en äldre bil som jag behåller lite till, mot bättre vetande, mitt argument är att jag inte är direkt sugen på de bilar som finns nu men förväntar mig ett teknikhopp de närmsta åren, så jag väntar lite och kör vidare med min ICE, kör för övrigt inte så mycket längre.
En kompis köpte en ny V70 kontant 2002 för 279 000:-. Han sålde den för 20tsek för någon vecka sedan då den slagit över till 30k mil. Månadskostnad för honom;
Avskrivning 1080:- / månad.
Försäkring 350:- /månad.
Service och reparationer i snitt 600:- per månad.
Totalt 2030:- per månad eller 16,24kr milen.

Exkl. bränsle förstås.

En Volvo V90 kostar ca. 4795kr/ månad i leasing med kortare körsträcka (1000mil).

Så drygt den dubbla kostnaden för leasing.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Din kalkyl förutsätter att man har 280 000:- över som inte innebär några räntekostnader och inte går att investera i något. Den kalkylen finns inte i verkligheten.

För att det ska bli rätt får du räkna på samma sätt med V90'n. 280 000:- i fickan gör att den är helt gratis i 60 månader.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
wildeside
useless useless skrev:
Din kalkyl förutsätter att man har 280 000:- över som inte innebär några räntekostnader och inte går att investera i något. Den kalkylen finns inte i verkligheten.
Leasing 4795:-/mån
Köpt 2030:-/mån
Skillnad 2765kr/mån
Man får vara duktig om man ska få en avkastning på 2765kr i månaden efter skatt på 280.000 kr.
Är det inte en form av avkastning om man spar in 2765kr i månaden på en investering på 280.000 kr
Det förutsätter iof att man har 280.000 kr att lägga ut på bilköpet.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
useless useless skrev:
Din kalkyl förutsätter att man har 280 000:- över som inte innebär några räntekostnader och inte går att investera i något. Den kalkylen finns inte i verkligheten.

För att det ska bli rätt får du räkna på samma sätt med V90'n. 280 000:- i fickan gör att den är helt gratis i 60 månader.
Kompisen med V70 sparar ca. 2600:- i månaden eller runt 660 000:- under 20 år som han kan lägga på ränta eller investera om man har pengarna själv.

Räntekostnaden på 279 000:-bör ligga runt 1000-lappen i månaden, räknat på 4%, och sedan sjunker dem. D.v.s. han sparar pengar från dag 1.
 
Men varför köpte han inte bara en 19år gammal bil med 30k på mätaren för 20kkr, då hade han sparat ännu mer! :thinking:;)

De flesta som leasar leasar ju för att de vill ha en ny bil, inte en 4-19år gammal bil.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
F
W witten skrev:
En positiv uppsida med elbilen är att det är en jäkligt mycket bättre bil på nästan alla sätt än en förbränningsmotorbil.
Förutom: Sämre räckvidd, mycket längre "tankningstid" dvs i nutid inget alternativ för många.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.