Ett tips är att läsa hur det är tänkt att installeras för att bli godkänt.

Exempelvis är en del bärläktsteg ej godkända där taket är över 4m högt...

F Fluxor skrev:
Ett tips är att läsa hur det är tänkt att installeras för att bli godkänt.

Exempelvis är en del bärläktsteg ej godkända där taket är över 4m högt...
Kan mycket väl vara detta jag fick anmärkning på, många år sedan så jag minns inte varför jag fick påpekande om den men stegen ligger ännu kvar

Nagelbitare varje besiktning om det skall göras om eller inte

• Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Kan mycket väl vara detta jag fick anmärkning på, många år sedan så jag minns inte varför jag fick påpekande om den men stegen ligger ännu kvar

Nagelbitare varje besiktning om det skall göras om eller inte
Jag köpte kopplade steg från Benders som var godkända över 4m. Där fäster man det översta steget i ett plattjärn som i sin tur fästs i minst två takåsar.

• Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
Bytt filter i FTX systemet. Konstaterar att det var helt rätt att satsa på förfilter på båda sidor av aggregatet. Helt svart resp grått...

• Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
Vad har du för typ av förfilter?

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Golvläggning idag. Äntligen inne på sista rummet utom badrum.
Bilden kan inte visas, innehållet är inte synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

U
Påbörjat dränering och upptäckt att grunden sugit fukt och börjat vittra sönder.
Vittrande grund med fuktskador synliga vid dräneringsarbetet.
Skapa konto
Delvis eroderad grundmur av tegel med synlig fuktskada och vittring under dräneringsarbete.
Skapa konto
Delvis grävd grund med synlig fukt och vittrande tegelstenar vid husets fundament.
Skapa konto

Har startat en tråd i desperat behov av tips hur man säkrar upp och löser detta.

A Anderscurl skrev:
Vad har du för typ av förfilter?
Har denna box på inkommande uteluft och inkommande som skall ut. Sätter G4 matta i burken som jag köpt på metervara. De vanliga filtren sitter som vanligt i aggregatet.

Filterbox FLK-160 med öppet lock och synlig G4 filtermatta, använd för ventilationssystem.
Skapa konto

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Kanske får ta mig en funderare på att eftermontera sådana. Bytte nyligen filter i vårt FTX för första gången efter installation i våras. (ca 7 månader)
Hur långa bytesintervaller kör du med på filtren i FTXen och byter du förfiltren samtidigt?

Äntligen, särskilt om man frågar frun, fått upp ledstången i trappan!

• Nyinstallerad vit ledstång längs en trappa med blommig tapet och vita steg.
    Skapa konto
  • Vit ledstång monterad längs med en vit trappa och blommigt tapetserade väggar.
    Skapa konto
  • Gilla
dilemma och 14 till
  • Laddar…
Satte spotar i trädäcket
Dom har legat och mognat sedan i somras
Men frun tyckte att det kunde vara fint med lite ljus

• Trädäck med insatta spotar, öppen verktygslåda, måttband och en person i arbetskläder står vid kanten.
    Skapa konto
  • Trädäck med verktyg och material för installation av spotlights, inklusive borr och trälist.
    Skapa konto
  • Trätrall med nysatta spotlights, verktyg och installationsguide på marken.
    Skapa konto
  • Trädäck under konstruktion med en upplyft bräda och en borr, trolig installation av spotlights.
    Skapa konto
  • Installationsprocess av nedfälld spotlights i ett träträdäck med grus och gräs i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Trädäck i kvällsljus med inbyggda spotlights längs kanterna.
    Skapa konto
  • Trädäck med infällda spotlights tända i mörker vid hus med tegelfasad.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
dilemma och 7 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Kanske får ta mig en funderare på att eftermontera sådana. Bytte nyligen filter i vårt FTX för första gången efter installation i våras. (ca 7 månader)
Hur långa bytesintervaller kör du med på filtren i FTXen och byter du förfiltren samtidigt?
Byter förfilter var 6mån och roterar då huvudfiltren.

Det som suttit på från sidan sätter jag på till och det som suttit på till slänger jag.

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Började förbereda för golvbyte med att kolla över konstruktionen som är okänd. Bara misstanke om att det är gjuten platta, men är det MED isolering? Det visade sig efter ett par borrhål att det var som jag misstänkt...Ingen isolering här inte utan enbart betong:(. Tillbyggnaden uppfördes -73 så det var ingen tanke på uppvärmningskostnader då inte.
Upplyft golvplatta avslöjar en gjuten betongplatta utan isolering, med borrmaskin och borr.
Skapa konto

Och när jag skulle lysa med stavlampan så insåg jag definitivt att det var inget annat än grus under betongen. Lade ifrån mig lampan och swoosch! sade den och försvann in i gapet på dammsugaren:crysmile: Och beviset är tydliggjort då den lyste fint upp i sin nya boning.
Stavlampan lyser blått inne i dammsugaren efter att ha sugits in under renoveringsarbete.
Skapa konto

Så nu återstår bara vad som ska göras med tanke på den befintliga konstruktionsdelen.... Hmm. Lyfter nog upp det i en egen tråd framöver.

• Haha
  • Gilla
dilemma och 11 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Började förbereda för golvbyte med att kolla över konstruktionen som är okänd. Bara misstanke om att det är gjuten platta, men är det MED isolering? Det visade sig efter ett par borrhål att det var som jag misstänkt...Ingen isolering här inte utan enbart betong:(. Tillbyggnaden uppfördes -73 så det var ingen tanke på uppvärmningskostnader då inte.
[bild]
Och när jag skulle lysa med stavlampan så insåg jag definitivt att det var inget annat än grus under betongen. Lade ifrån mig lampan och swoosch! sade den och försvann in i gapet på dammsugaren:crysmile: Och beviset är tydliggjort då den lyste fint upp i sin nya boning.
[bild]
Så nu återstår bara vad som ska göras med tanke på den befintliga konstruktionsdelen.... Hmm. Lyfter nog upp det i en egen tråd framöver.

Schyst med självlysande damsugare ;)

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.