D
Finns ett ytterligare aber och det är att bygglovsbefriade skärmtak ska ha sin näring i fasaden. Suck!

(ska undersöka närmare vad det exakt innebär. Kanske kan fasaden anses ta bäring eftersom den tar skjuvkraft om det ansluts med några vinklar (eller om bäris fälls in i takfoten) trots att den i bakkant står på tre pelare.
 
Jag tycker att skärmtaket antingen ska börja under eller över det utskjutande taket. Ett skärmtak med kraftig lutning som med sin övre del ligger över nuvarande yttertak skulle kunna se ganska häftigt ut. De inre pelarna kan du alltid förankra i väggen. Det ger dig dessutom mer handlingsfrihet om du ska förstora skärmtaket. Om du vill att jag ska kolla nedböjningen får du plocka fram plan och sektion.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
Tack! Återkommer!
 
D
Varför inte på takfoten eller bygga ut takfoten, åtminstone visuellt.

Under takfoten kommer det bli för lågt skjutpartiet är bara 210 på höjden.
 
D Derbyboy skrev:
Varför inte på takfoten eller bygga ut takfoten, åtminstone visuellt.
Det tror jag inte blir så snyggt. Takets utkragning är ju ett väldigt tydligt formelement. Bättre att låta skärmtaket börja på en höjd över takkanten. Hade jag haft tid skulle jag ha ritat en skiss, men det har jag inte just nu.
 
  • Gilla
Derbyboy och 2 till
  • Laddar…
D
Skulle verkligen uppskatta en skiss för jag kan inte alls se att det skulle bli snyggt.

Du tänker alltså ett skärmtak med utsprång ”bakåt” över det befintliga taket. Pelarna måste ju stå utanför det befintliga taket. Jag är inte jättesugen på att göra ingrepp i den befintliga takpappen.

Verkligen värdefullt med input.
 
Så här kanske?
3D-modell av ett föreslaget byggprojekt med grå och röd färgsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Tänker du ett taköversprång på skärmen och pelarna utanför det nuvarande taksprången. Har svårt att se hur jag skulle få till det där som du ritat.
 
D
Jag tänker mig att bygga något med regler.

jag tror inte att jag kommer kunna få till det så det klarar Max snölast utan det blir till att skotta.

takfoten är 43 cm hög och plåten täcker 17 cm.
 
Man kan göra lite som man vill. Jag tänker mig lätta konsoler i stål som man fäster i takfoten. Inga pelare. Klarglas eller polykarbonat som material.. Med tillräcklig lutning behöver du inte fundera så mycket på snö.
 
D
Tack Justus!

Vad behöver du för att räkna på om jag kan och isf hur mycket jag kan hänga på min befintliga avväxling?


Huset är 11,6x6,6 meter

taket är platt, typ 3 grader

öppningen är 6 m och den balk som användes är 90x315 med tre pelare.
 
Om limträbalken är oskarvad över de tre pelarna har du väldigt stora marginaler på din sida. Ett lätt skärmtak med rejäl lutning som inte är för djupt blir närmast försumbart. Du har väl fackverkstakstolar?
 
D
Det är hemmagjorda balkar av plywood, typ kertobalkar och ingen fackverk. Balken är oskarvad.

Grejen är att jag helst av allt, i den bästa av världar skulle vilja bygga ett riktigt altantak på kanske 7x2.2m utan inte stolpar men då måste ju min avväxling klara det.
 
Det är ditt hus, gör som du tycker blir bra. Jag tror att balken över skjutfönstren klarar det. Det är alltid ett problem med altantak när fasaden är låg och begränsad.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.