Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Nissens Nissens skrev:
Vad är det som mörkas? Antalet sjuka o döda med Covidinfektion?
Huruvida covidinfektion är farligare än vaccinering?

Allt den infon finns ju ”överallt”.
Det som mörkas är inte hur många som är döda eller sjuka, det är uppenbart många fler än statistiken visar. Jag talar om de som fått komplikationer till följd av vaccinet.

S SnickareHobb skrev:
Vårda inte knarkare, alkoholister, rökare, överviktiga etc?
Är inte tex alkoholism definierat som en sjukdom?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Har genomgått C19 och med tanke på hur och vad rapporteras i media så har jag nog "mirakulöst" överlevt denna sjukdom där bara 99,8% klarar sig med livet i behåll. Så varför skulle jag vaccinera mig nu när jag har fått naturliga antikroppar som reagerar på hela viruset till skillnad från vaccin som reagerar på en del av viruset?
Dessa antikroppar kommer att stanna kvar i kroppen så länge C19 härjar i samhället och man är utsatt för viruset. Så länge attacken pågår finns det behov av försvaret.
Så vad får jag med vaccinet som jag inte får av mina antikroppar?

Vill någon veta mina symtom så fråga.

• Gilla
SnickareHobb och 1 till
  • Laddar…
H
B B-coy skrev:
Har genomgått C19 och med tanke på hur och vad rapporteras i media så har jag nog "mirakulöst" överlevt denna sjukdom där bara 99,8% klarar sig med livet i behåll. Så varför skulle jag vaccinera mig nu när jag har fått naturliga antikroppar som reagerar på hela viruset till skillnad från vaccin som reagerar på en del av viruset?
Dessa antikroppar kommer att stanna kvar i kroppen så länge C19 härjar i samhället och man är utsatt för viruset. Så länge attacken pågår finns det behov av försvaret.

Kul att höra. Skaffa ett tillfrisknandebevis också så har du en sån där fin QR-kod man kan visa upp för SÄPO som står utanför konserthuset med dragna vapen, så att du blir insläppt i värmen :cool:

Nissens
HomeboY HomeboY skrev:
Det som mörkas är inte hur många som är döda eller sjuka, det är uppenbart många fler än statistiken visar. Jag talar om de som fått komplikationer till följd av vaccinet.
Nej, det är inte uppenbart. Inte om man ser på dödligheten totalt i landet, då ser man att den inte varit exceptionellt stor i Sverige under 2020.

Vad gäller komplikationer av vaccineringen så finns det säkert sådant som inte är utrett ännu. Men… hur det än ligger till med det så kan det endast vara delar av promille som får problem med vaccinationer jämfört med alternativet, att få en infektion av Covid-19.

All medicinering innebär en risk, kolla bipacksedeln till alvedon som ett exempel.

Poängen är att det är en mycket större risk att inte vaccinera sig än att göra det.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B B-coy skrev:

Du får ett ännu starkare försvar. Försvaret avtar även för de som haft Covid.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
HomeboY HomeboY skrev:
Jag har läst både i DN och Aftonbladet om folk som avlidit efter vaccination, så det mörkas väl inte?
Andra mindre allvarliga biverkningar kan man också läsa om.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
MathiasS MathiasS skrev:
Jag undrar om täckningsgraden är ett bra mått när man jämför hur länder har drabbats.....det borde kombineras med befolkningstäthet i ett lämpligt mått.

Ett land med 10 invånare och 80% vaccinerade har inte ett problem att hantera de ovaccinerade och de kommer inte sprida smitta i någon större omfattning. Skala upp detta till att GB och SE så undrar jag hur jämförbara länderna är egentligen. Det är många människor i GB, räknat i absoluta tal, som är ovaccinerade som rör sig på en relativt liten yta.
Det finns förstås många faktorer som påverkar och befolkningstäthet är en del av det och då kanske särskilt om det finns grupper som har mycket kontakt med andra människor, oavsett om det gäller som besökare i trånga affärer eller för att de jobbar på ett sånt sätt.

Men att jämföra täckningsgrad/immunitetsgrad med andra länder med stigande smittspridning och vårdbelastning visar att nuvarande grad i Sverige knappast räcker för flockimmunitet generellt.

BirgitS
MathiasS MathiasS skrev:
Synd att det tog regeringen ända till nu att få tummen ur röven. Svaret fanns ju här i tråden redan för 3 månader och 8000 inlägg sedan.
Inskränkningar i fri- och rättigheter ska förstås inte göras lättvindigt och i onödan.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag påstår att Sverige redan nu har en samhällssmitta men att den av någon anledning inte tar fart på samma sätt som förra året eller som man ser i andra länder.
Så någon skillnad borde det finnas. Och en skillnad är att Sverige alltid hållit grundskolorna öppna. Så det är rimligt att anta att många grundskoleelever haft kontakt med covidviruset även om de kanske inte blev sjuka (eller ens fick antikroppar). I Belgien, Holland, Tyskland mm. stängdes samhället ner på ett annat sätt och det påverkar vårt immunförsvar, så om det nu visar sig att Sverige klarar den nya vågen bättre än t ex Belgien, skulle jag söka förklaringen i en tuffare nedstängning i Belgien.
Och ja, jag tror att vi kommer att se ökad smittspridning under vintern, bara inte i samma omfattning som förra året.
Samhällssmitta har det funnits sen februari 2020 i Sverige men den har alltid gått i vågor.

Jag vet att skolorna var stängda i många länder under första vågen men hur har det varit sen?
Det är inte så att man har stängt skolorna först i samband med många andra restriktioner när man tycker att smittspridningen har blivit allt för stor?
För det leder ju till att smittspridningen minskar bland både barn och vuxna så att andelen som varit sjuka blir rätt åldersoberoende. Man ska inte heller glömma att hemmet har varit stället där det har varit vanligast med smittspridning.

Även andra länder borde ha undersökt andelen av antikroppar i olika delar av befolkningen då och då för jag tror knappast att Fohm är unikt i det avseendet. Det rapporterades från t.ex. Spanien och Frankrike efter första vågen och så vitt jag minns var det drygt 10 % i de värst drabbade spanska delarna men generellt mindre än 5 %, vilket var rätt lika hur det var i Sverige efter första vågen.

Efter första vågen var det få barn som hade fått antikroppar men under andra och tredje verkar de ha hämtat in för att få samma andel som sina föräldrar. Däremot har det alltid varit en lägre andel över 65 år. Så som jag minns resultaten i de antikroppsundersökningar som Fohm har gjort då och då.

Smittspridningen i Sverige under de senaste veckorna verkar i huvudsak ske bland ovaccinerade grundskoleelever och i andra hand bland vuxna i en ålder där många är föräldrar till grundskoleelever enligt senaste veckorapporten från Fohm.

Har du någon bakgrund till att just barn inte skulle bilda antikroppar efter att ha blivit smittade eller är det mer bara vad du tror?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Av nyfikenhet så undrar jag vilka forskningsresultat du syftar på?
Jag har ingen länk just nu men jag och andra har länkat till det tidigare i tråden samt i nyhetstråden.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Ang VAERS så är det som du säger. Systemet är mycket till för att hitta tendenser, och ej absoluta tal. Men en slutsats av det blir ju också att det tar lång tid att få koll på eventuella biverkningar, framför allt de mer ovanliga. Och då är det inte så långt borta att tänka att man kanske skulle vara mer försiktig med t ex vaccination av barn innan man är helt på det klara med eventuella biverkningars vara eller inte vara.
Men det går ju inte att få reda på eventuella biverkningar bland barn utan att vaccinera barn.

Så antingen vaccinerar man barn för att få reda på hur det är eller så vaccinerar man aldrig barn.

Det senare leder förstås till att några barn avlider, många barn behöver sjukhusvård och många barn får mycket långvariga besvär.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
HomeboY HomeboY skrev:
Jag tycker den mest relevanta frågan man bör ställa sig är hur det kommer sig att alla medier och myndigheter inte är objektiva i sin information angående vaccinet. Varför censureras viss typ av information? Finns många exempel där människor som fått biverkningar till följd av covid-vaccinet blir censurerade av medierna.

Jag är generellt ingen anti-vaxxer och vaccinerar vår dotter enligt protokoll men är det något jag hatar så är det mörkläggningar av fakta som bör delas med till befolkningen så alla kan göra en objektiv bedömning huruvida man ska ta vaccinet eller inte.
Det har skrivits mycket i media om biverkningar av vaccin, både om blodkoagulationsrubbningen som orsakade ett par dödsfall i Sverige i våras och andra allvarliga biverkningar.

Men hela tiden så visar det sig ju att risken att dö, bli allvarligt sjuk och få långvariga besvär är mycket högre när man blir sjuk i covid än av vaccinet.
Det är ingen överdödlighet i Sverige i år som har orsakats av vaccinet trots att typ dubbelt så många har vaccinerats som har insjuknat.
Sjukhusen har inte varit överbelastade med att ta hand om vaccinerade personer på det sätt som de har varit överbelastade med att ta hand om covidsjuka.
Många är sjukskrivna pga. postcovid men inte av vaccinering.

• Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
B B-coy skrev:

Det finns en särskild hälsolägestråd där man kan skriva om sina upplevelser av covid.

En tidigare genomgången sjukdom verkar ungefär motsvara två doser vaccin. En komplettering med en vaccindos ger dig då ett bra skydd mot att bli sjuk igen, inte bara ett skydd mot att bli allvarligt sjuk igen. Det är förstås en fördel när det gäller att hålla nere smittspridningen i samhället och minska risken att folk med dåligt immunsystem blir smittade och dör.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Därför att jag inte tillhör snittbefolkningen när det gäller fästingbett. Damernas intresse för min läckra lekamen resulterar i ett större antal sugande mödrar. Så rent statistiskt sätt är jag en riskgrupp. Dessutom bor jag mitt i TBE:träsket. Likaså är det vaccinet väl utprovat och har funnits länge.Tvärs emot Coronaditot, med andra ord. Så jag vaccinerar mig när det finns ett behov. Inte för att "Alla andra" gör det.
Men då kan det ju vara för sent…..
Staffans
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Därför att jag inte tillhör snittbefolkningen när det gäller fästingbett. Damernas intresse för min läckra lekamen resulterar i ett större antal sugande mödrar. Så rent statistiskt sätt är jag en riskgrupp. Dessutom bor jag mitt i TBE:träsket. Likaså är det vaccinet väl utprovat och har funnits länge.Tvärs emot Coronaditot, med andra ord. Så jag vaccinerar mig när det finns ett behov. Inte för att "Alla andra" gör det.

Staffans

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.