Myrstacken Myrstacken skrev:
Hela mitt hus är styrt av plejd.. Jag har installerat puckar på i stort sett allt från utebelysning till kaffekokarn typ..
Fantastiskt sätt att kasta bort pengar på
Beklagar. Ja det var insiktsfullt att det är att kasta bort pengar för det är precis vad det är när man slänger onödiga tusenlappar på ett nedlåst system som knappt utecklas.
Du hade kunnat skaffa samma eller bättre funktionalitet för en femtedel av priset. Som dessutom inte blir värdelöst samma dag som Plejd konkar eller blir uppköpta av en konkurent i syfte att lägga ner dem.

Din fru är säkert jättenöjd med att kunna tända lampor men du kommer få problem den dagen hon börjar efterfråga att kunna integrera det med andra system och enheter och hänga med i utvecklingen så som alla hennes kompisar gör eller kommer göra.


"Älskling, varför kan inte vi ändra färg på LED-listen, starta robotdammsugaren när man larmar på, starta kupévärmaren i bilen när man startar kaffekokaren på morgonen, övervaka temperaturer i värmepumpen, få notis i mobilen när brandlarmet går, starta bevattningssystemet i trädgården när väderprognosen förutspår torka, låsa upp garaget när ansiktsigenkänningen ser att det är jag, stänga av vattnet i sommarstugan när vattenläckagesensorn triggar?"

"eeeeh... kolla, man kan tända och släcka lampor!"

"Men, vårt system var väl åtminstone mycket billigare än andra system....??"

"eeeeeh... kolla, nu släcker vi igen!"
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Nick 72 och 2 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Vet du det eller gissar/förutsätter du det, bara för att dimmern har det?
Kan du visa var jag hittar information om det?
Det står inget i databladet.
Produktsidan på Plejd.com innehåller all denna info.

Skärmdump från Plejd.com som visar produktkategorier och beskrivning av en smart plug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.plejd.com/sv-se/produkter/SPR-01
 
Sittställning
Myrstacken Myrstacken skrev:
Hela mitt hus är styrt av plejd.. Jag har installerat puckar på i stort sett allt från utebelysning till kaffekokarn typ..
Fantastiskt sätt att kasta bort pengar på :D
Är ett antal vanliga kraftuttag bara som inte är styrda.

Jag har aldrig använt funktionerna förutom när vänner och bekanta vart hemma och man vill visa lite..
Det går dubbelt så snabbt att resa sig och ändra belysningen med någon av alla mina knappar som jag efter ett år fortfarande inte lärt mig vad som går vad.
Än att starta appen och scrolla igenom allt som finns.

Frugan använder det dock när hon skall lägga sig eller gå upp på morgonen för hon är så mörkrädd så hon gillar tända och släcka allt från sängen.:rofl::rofl:

Tips! Ställ in scenarion och koppla ditt dina knappar ! Livet har aldrig varit mer enkelt. Plus att du får upp scenario i appen att klicka på istället för individuella lampor så att säga.
 
J jonko skrev:
Produktsidan på Plejd.com innehåller all denna info.

[bild]

[länk]
Och exakt var menar du att det står att den reläar trafik mellan andra enheter?
 
Myrstacken
Sittställning Forlowt skrev:
Tips! Ställ in scenarion och koppla ditt dina knappar ! Livet har aldrig varit mer enkelt. Plus att du får upp scenario i appen att klicka på istället för individuella lampor så att säga.
Fast det går fortfarande snabbare att resa sig och gå 5 meter till brytaren än att ta upp mobilen slå in pinkod eller tumavtryck.. starta appen och scrolla fram rätt rum eller scenario..
Scenarion är totalt värdelöst..
Ett scenario är ju förprogramerat medans med knapparna så dimmrar jag upp/ner de spottar jag vill till just den nivån jag vill ha för stunden beroende på om det är sommar vinter kväll natt osv..
 
  • Gilla
DTanner
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Ställ in scenarion och koppla ditt dina knappar ! Livet har aldrig varit mer enkelt.
Hur gör jag för att få Plejd att släcka några lampor när jag aktiverar Chromecasten för att titta på film? Eller tända några andra automatiskt när jag kommer hem?;)
 
R
Myrstacken Myrstacken skrev:
Hela mitt hus är styrt av plejd.. Jag har installerat puckar på i stort sett allt från utebelysning till kaffekokarn typ..
Fantastiskt sätt att kasta bort pengar på :D
Är ett antal vanliga kraftuttag bara som inte är styrda.

Jag har aldrig använt funktionerna förutom när vänner och bekanta vart hemma och man vill visa lite..
Det går dubbelt så snabbt att resa sig och ändra belysningen med någon av alla mina knappar som jag efter ett år fortfarande inte lärt mig vad som går vad.
Än att starta appen och scrolla igenom allt som finns.

Frugan använder det dock när hon skall lägga sig eller gå upp på morgonen för hon är så mörkrädd så hon gillar tända och släcka allt från sängen.:rofl::rofl:

Du verkar ha missat den största fördelen med att automatisera sitt hem. Nämligen att saker ska ske automatiskt :) Att ta upp appen eller använda fysiska knappar ska man ju bara göra i undantagsfall. Och blir undantagsfallen för frekventa så bör de automatiseras.

Nu är väl inte plejd så kraftfullt som andra, liknande system, men nog borde det gå att få till bättre än du verkar ha fått.

För att skriva något on topic så sällar jag mig till de som tycker att denna var rätt dyr jämfört med konkurrenterna. Men har man ett låst system så kan man förstås ta mer än om valet hade varit fritt. Jag hade faktiskt inte blivit förvånad om den varit ännu dyrare.
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
J Jonte Karlsson skrev:
Beklagar. Ja det var insiktsfullt att det är att kasta bort pengar för det är precis vad det är när man slänger onödiga tusenlappar på ett nedlåst system som knappt utecklas.
Du hade kunnat skaffa samma eller bättre funktionalitet för en femtedel av priset. Som dessutom inte blir värdelöst samma dag som Plejd konkar eller blir uppköpta av en konkurent i syfte att lägga ner dem.

Din fru är säkert jättenöjd med att kunna tända lampor men du kommer få problem den dagen hon börjar efterfråga att kunna integrera det med andra system och enheter och hänga med i utvecklingen så som alla hennes kompisar gör eller kommer göra.


"Älskling, varför kan inte vi ändra färg på LED-listen, starta robotdammsugaren när man larmar på, starta kupévärmaren i bilen när man startar kaffekokaren på morgonen, övervaka temperaturer i värmepumpen, få notis i mobilen när brandlarmet går, starta bevattningssystemet i trädgården när väderprognosen förutspår torka, låsa upp garaget när ansiktsigenkänningen ser att det är jag, stänga av vattnet i sommarstugan när vattenläckagesensorn triggar?"

"eeeeh... kolla, man kan tända och släcka lampor!"

"Men, vårt system var väl åtminstone mycket billigare än andra system....??"

"eeeeeh... kolla, nu släcker vi igen!"
Robotdammsugare har jag 2st en på varje plan roborock s7.
Dessa är inga man startar när man larmar på och går hemifrån..
Det behövs planeras innan man kör man måste flytta möbler och krukor som står på golv.
Om man vill få det rent..
Alla skor skall undan alla stolar skall upp på bord eller spridas ut så maskinen kommer emellan.
kattmaten är oerhört viktig att ställa upp på bänken annars har man kattmat på hela våningsplanet efter att maskinen fått tag i skålen och slungat iväg allt torrfoder åt alla håll.
När man väl förberett allt detta då går det fortfarande snabbare för mig att trycka på on på dammsugaren än det tar för frugan att få upp telefonen ..
Och efter att dammsugaren fastnade i gardinen och drog ner den så den välte på en tillbringare som stod på köksbordet och vatten hamnade på golvet i timmar innan vi kom hem så får de inte köras längre när vi inte är hemma.
Händer även att de kör upp och fastnar på fötterna på våra barstolar sen står de där och snurrar..
Du efterfrågar massa funktioner som man egentligen inte behöver till vardags..
kolla temperaturen i värmepumpen..
Hur ofta gör man det och varför skall man göra det?
Har en 1år gammal nibe f750 som man kan skoja till det ganska ordentligt med om man vill.
Men varför??
Så länge vattnet är varmt i duschen/badet och mina vattenburna golv är varma så behöver jag inte göra något.
Den piper när den vill att jag skall byta filter.
Det hörs i hela huset det behöver jag inte se i någon app..

Larm hemma är ganska meningslöst.
Jag har övervakningskamra hemma mer än så behöver jag inte..
Då kan jag åtminstonde se om de inte är maskerade och kan eftersöka dessa senare eller kanske få en regskylt.
De jag känner samt pratat med som har larm samt haft inbrott så spelar larmet ingen roll vill de in går de in..
De tar det de vill ha och lämnar 2 timmar innan securitas eller annat säkerhetsbolag kommit dit.
En onödig kostnad helt enkelt.

RGB belysning trodde jag var förbjudet hemma nuförtiden..
Det var poppis för 10 år sedan hade jag satt upp en sådan hemma nu igen hade jag aldrig kunnat ta hem vänner eller kolleger utan att blir retad till döds :D
Det skull väl vara om jag satte det i sonens rum han är 9 och tycker sådant är fräckt.
Har nog kvar någon gammal list liggandes i förrådet.

Faaan vad jag var negativ idag då :D
 
  • Gilla
AntonSandegren och 4 till
  • Laddar…
R
Myrstacken Myrstacken skrev:
Faaan vad jag var negativ idag då :D
Detta var mer eller mindre det jag tänkte svara dig :)
 
  • Gilla
Götesjö
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Faaan vad jag var negativ idag då :D
Tack! (y)

Ska skriva ut och laminera ett kort med innehållet nedan. Kan vara bra att ha nästa gång någon i min närhet börjar andas om robotdammsugare :cool::D:crysmile:

Skärmavbild av en textpost som beskriver en humoristisk situation där en robotdammsugare orsakat kaos i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Myrstacken
R RoAd skrev:
Du verkar ha missat den största fördelen med att automatisera sitt hem. Nämligen att saker ska ske automatiskt :) Att ta upp appen eller använda fysiska knappar ska man ju bara göra i undantagsfall. Och blir undantagsfallen för frekventa så bör de automatiseras.

Nu är väl inte plejd så kraftfullt som andra, liknande system, men nog borde det gå att få till bättre än du verkar ha fått.

För att skriva något on topic så sällar jag mig till de som tycker att denna var rätt dyr jämfört med konkurrenterna. Men har man ett låst system så kan man förstås ta mer än om valet hade varit fritt. Jag hade faktiskt inte blivit förvånad om den varit ännu dyrare.
Vad är det som skall ske automatiskt...
Jag har lite svårt att förstå hur jag kan få ett system att fylla mina önskemål då de ändras från tillfälle till tillfälle beroende på vad jag gör vart i huset/rummet jag befinner mig vilken tid det är samt årstid..
Jag gillar belysning och har väldigt mycket spottar hemma..
Jag dimmrar upp och ner flera gånger per kväll samt tänder och släcker olika beroende på hur ljuset utifrån ändras när solen går ner. de ligger i olika slingor i taket..
Och som i vardagsrummet där jag har 17 takspottar och 19 fönsterspottar så vill jag ju kunna sköta dessa ganska individuellt.
Inte bara tända alla eller släcka alla :)
Har jag utebelysningen tänd påkvälle då speglas det ljuset in i fönstersmygarna så då vill man ju sänka ner ljuset på spottarna i fönstrerna osv
Detta är ju inget som kan ske automatiskt eller jo det kan det absolut men inte till den nivån man vill eftersom det är en ren känsla.
Ena dagen kanske jag vill ha det mer dimmat än nästa även om ljuset utifrån samma som dagen innan..

faan lika bra och bränna ner kåken och köra med ett stearinljus i en koja som man gjorde som barn :D
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
[7 sidor irrelevant information borttagen]

Faaan vad jag var negativ idag då :D
Alltså, det var exempel taget från luften för att förklara olika typer av hemautomationsmöjlighter, jag jobbar alltså inte som larmförsäljare eller dammsugarförsäljare.

Även om du själv är teknisk bakåtsträvare så vill jag bara förbereda dig på att din omgivning förr eller senare kommer börja ställa krav. Då blir det jobbigt när man inser att man spenderat tusentals kronor på en överprisad nedlåst lösning som är marginellt mer kompetent än en gammal tickticktajmer från clas ohlson.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur gör jag för att få Plejd att släcka några lampor när jag aktiverar Chromecasten för att titta på film? Eller tända några andra automatiskt när jag kommer hem?;)
Går det inte via gatewayen och IFTTT? Programera efter dina automatiseringsbehov. Plejd är låst men det lirar väl ändå med Google home och vidare? Varför annars en gateway?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Går det inte via gatewayen och IFTTT? Programera efter dina automatiseringsbehov. Plejd är låst men det lirar väl ändå med Google home och vidare? Varför annars en gateway?
Jag tror inte att Plejd på ett "vettigt" sätt går att integrera med öppna standarder som exempelvis Home Assistant. Har jag fel så får någon väldigt gärna rätta mig för "min tro" har hittills gjort Plejd helt ointressant.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Vad är det som skall ske automatiskt...
Myrstacken Myrstacken skrev:
Ena dagen kanske jag vill ha det mer dimmat än nästa även om ljuset utifrån samma som dagen innan..
Fast det ena behöver inte utesluta det andra. Även om man vill styra saker "efter känsla" finns det mycket som man antagligen gärna vill ska fungera automatiskt.

Jag vill exempelvis alltid att belysningen i diskmaskinen ska tändas när jag öppnar luckan. Jag vill alltid att förstärkaren ska starta när jag slår på TVn. Jag vill alltid att vissa "prylar" ska stängas av när ingen längre är hemma. Jag vill alltid att förstärkaren ska spela "chromecastljud" när TVn visar "chromecastbild".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.