297 114 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
En bensinbil är ju ännu mer lättsåld.A AndersS skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 170 inlägg
Spårvagnarna i Lund har främst haft problem med att de behövt tvärnita, hjulen tar skada av det och vagnarna måste in på hjulsvarvning.R Rkarlsson skrev:
Anledningen till att de behövt tvärnita?
Korkade bilister som kör rakt ut framför.. true story.
Det handlar bara om incitament, så länge det är billigt och enkelt att ta bilen spelar det ingen roll hur städerna ser ut, det kan vara konstant nedförsbacke och solsken, det är ändå mer bekvämt att ta bilen.Isakare skrev:
I verkligheten ser vi att det blir allt bökigare, nya bostadshus i Malmö får tex inte bygga parkeringsplatser idag, medan de för bara ett kort tag sedan var tvungna att bygga sådana. Generellt sett byggs parkeringsmöjligheter bort i stadskärnorna, mer plats reserveras för kollektivtrafik och cyklister, detta ger mindre plats för bilar och hastigheten sjunker. På detta kan vi nog snart lägga trängselavgifter på nya högre nivåer, miljözoner, dubbdäcksförbud, minst dubblerat bensinpris och förmodligen någon form av kilometerskatt.
Efterhand kommer fler och fler välja annan transport än bilen och en del kommer då välja tvåhjuligt, cykel, elcykel, moped, elscooter, det som passar envar helt enkelt
Redigerat:
Var nog inte syftet med mitt inlägg att diskutera olika bilpriser, utan att belysa påståenden som görs kan vara helt felaktiga, speciellt i olika forumK karlmb skrev:
Och det är nog lite mera komplext än att generalisera att en bensinbil är mera lättsåld en en diesel, speciellt när vissa bara finns med dieselmotor då blir det inte lätt att sälja den med bensinargumentet
Har någon i tråden nämnt hur mycket koldioxid som är "inbakad" i elbilen när den rullar av bandet? Jag har för mig att jag läst att elbilen liggger 50000 km back i jämförelse med en bensinbil. Någon som har koll på dagens siffror?
Om det ligger i den storleksordningen måste ju elbilen stoppas. Det är inte läge att frontlasta enorma utsläpp idag. Utsläppen måste ju minska nu.
Om det ligger i den storleksordningen måste ju elbilen stoppas. Det är inte läge att frontlasta enorma utsläpp idag. Utsläppen måste ju minska nu.
makhno_ skrev:Har någon i tråden nämnt hur mycket koldioxid som är "inbakad" i elbilen när den rullar av bandet? Jag har för mig att jag läst att elbilen liggger 50000 km back i jämförelse med en bensinbil. Någon som har koll på dagens siffror?
Om det ligger i den storleksordningen måste ju elbilen stoppas. Det är inte läge att frontlasta enorma utsläpp idag. Utsläppen måste ju minska nu.
Aboslut, om det är så. Skulle du kunna länka källa på det för jag minns att detta blivit debunked några ggr men jag är för lat för att googla det just nu
Frågan är ju vilka utsläppen blir när man fått förfina miljöavtrycket lite, det lär krävas några år av utveckling innan man är där men för att komma dit måste man få börja någonstans. Batteriutveckling går så fort att det är synd att hänga upp sig på vad som händer just nu eftersom det bara är en parentes i ett längre skeende.makhno_ skrev:Har någon i tråden nämnt hur mycket koldioxid som är "inbakad" i elbilen när den rullar av bandet? Jag har för mig att jag läst att elbilen liggger 50000 km back i jämförelse med en bensinbil. Någon som har koll på dagens siffror?
Om det ligger i den storleksordningen måste ju elbilen stoppas. Det är inte läge att frontlasta enorma utsläpp idag. Utsläppen måste ju minska nu.
Koldioxid som kommer från fossila bränslen vid eltillverkning idag är ju ett övergående problem, därmed så är det inte ett bekymmer på sikt. När Northvolt i Skellefteå öppnar fabriken och man ökar elproduktionen i norr för att matcha detta (via bland annat mer vindkraft som regleras av vattenkraften i norr) så kommer det att leda till att elbilar med Northvolts batterier inte ligger 5000 mil back.
Det som däremot är ett problem är när man öppnar nya kolkraftverk i Kina och dessa skall mata in mer energi i en expanderande kinesisk industri. Det är även ett problem när Sverige måste importera el från grannländerna för att vi inte har tillräckligt med koldioxidfri baskraft som är oberoende av väder.
Elbilarnas batterier är dock bara ett problem om de tillverkas där fossila bränslen tillverkar elen, dvs där ökningen av elproduktion sker med fossil energi..
Det som däremot är ett problem är när man öppnar nya kolkraftverk i Kina och dessa skall mata in mer energi i en expanderande kinesisk industri. Det är även ett problem när Sverige måste importera el från grannländerna för att vi inte har tillräckligt med koldioxidfri baskraft som är oberoende av väder.
Elbilarnas batterier är dock bara ett problem om de tillverkas där fossila bränslen tillverkar elen, dvs där ökningen av elproduktion sker med fossil energi..
https://www.epa.gov/greenvehicles/electric-vehicle-myths#Myth5makhno_ skrev:Har någon i tråden nämnt hur mycket koldioxid som är "inbakad" i elbilen när den rullar av bandet? Jag har för mig att jag läst att elbilen liggger 50000 km back i jämförelse med en bensinbil. Någon som har koll på dagens siffror?
Om det ligger i den storleksordningen måste ju elbilen stoppas. Det är inte läge att frontlasta enorma utsläpp idag. Utsläppen måste ju minska nu.
https://group.volvocars.com/news/su...dia/ccs/Volvo_carbonfootprintreport.pdfrecentForlowt skrev:
Problemet med de som påpekar vad som "kommer" är att man måste stoppa det som släpps ut *nu*.
När elbilar är co2 neutrala och kärnkraften bara ger vatten som avfall kan vi ju börja använda dessa. Vi är ju i sitsen att man väntat på tekniska genomslag i 50 år och det går på tok för långsamt.
Det är skitlätt att sluta flyga och sluta/drastiskt dra ner på bilkörandet tills tekniken är här. Om det helt läggs på individen är det svårt men inte annars.
Vi har inte "ren" energi nog att täcka upp för avskaffandet av fossilbränsle. Vi måste dra ner på all energiförbrukning så länge.
OK, och aldring nånsin att någon glad cyklist gjort samma?T tompaah7503 skrev: