297 214 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Jag ser inte det här som enormt mycket konstigare än alla ungdomar som flyttar långt hemifrån när de ska plugga på universitet/högskola. En del blir kvar där i många år även efter att studierna är klara.R Rkarlsson skrev:
Sen är det som med mycket annat, den som är anpassningsbar och villig att göra vissa uppoffringar kan vinna på det i längden.
R Rkarlsson skrev:Där skall du vara lyckligt lottad om du har en diesel med låg skatt. Min har 1500, extremt lättsåld just nu.
De som vill köpa ny diesel tittar nog gärna efter begagnad utan straffskatter.
En jag känner betalar runt 40-45 tusen i skatt om han hade haft den påställd året runt. Nu ställs den bara på de gånger han kör, typ ett par hundra mil
Aldrig hört om en bil med 40-45 000kr i skatt
Vad är det för någon??
Jag tror inte vi ska på något sätt oavsett regering kunna räkna med att det på lång sikt ska bli billigare att köra bil. Det är nog bara en fråga om hur fort förändringarna kommer att ske som kan gå att påverka.Maskintok skrev:som det ser ut nu ja. framtiden är osäker för oss alla... Där spelar även vilken typ av ledning som väljs... För minskar intäkterna med ca 40-60% på bränslet så ska du få se på grejer... nu tror jag nog du tog i lite med 80%...60% är nog mer korrekt men struntsamma..
Jag bryr mig inte alls vad ni köra på eller med.. Men det är som du skrev..hindra inte utvecklingen.. Vilket inte jag tänker göra.. Men jag tänker inte hålla käften om det går som jag tror och anar heller...
Å andra sidan... det är ändå billigare nu att köra bil om man jämför bränslekostnader mot inkomster än för 20-30 år sedan.
utan landsbygden så är städerna inget..O OskarJ skrev:Jag ser inte det här som enormt mycket konstigare än alla ungdomar som flyttar långt hemifrån när de ska plugga på universitet/högskola. En del blir kvar där i många år även efter att studierna är klara.
Sen är det som med mycket annat, den som är anpassningsbar och villig att göra vissa uppoffringar kan vinna på det i längden.
Så jag skulle inte vara så hög i hatten vad det gäller att flytta in till städerna..
Däremot en mur så de stannade där vore inte så fel...
Det sista jag hörde här om ett verk var att det skulle kosta ca 2.4 miljoner att plocka ner och återställa marken efter detta... Det står kvar orört..R Rkarlsson skrev:
Självklart. Vi är olika. Har släktingar i min ålder som flyttade men de bodde således också i djupaste skogen i dalarna så det fanns ingen framtid om de inte ville skruva bil eller hugga skog.O OskarJ skrev:Jag ser inte det här som enormt mycket konstigare än alla ungdomar som flyttar långt hemifrån när de ska plugga på universitet/högskola. En del blir kvar där i många år även efter att studierna är klara.
Sen är det som med mycket annat, den som är anpassningsbar och villig att göra vissa uppoffringar kan vinna på det i längden.
De tog finland och sthlm.
Vissa vinner på att inte ge upp sin hemort heller =)
Nu var det flytt till norrland och mindre städer som var aktuellt. Stockholmsungdomarna verkade dock vara måttligt intresserade av det men det kan hända det finns andra på annat håll som är mer intresserade.Maskintok skrev:
Skulle säga att både landsbyggd och städer behövs och att det behöver vara en vettig balans och samarbete mellan dem.
Sen har jag också svårt att se varför en del trivs så bra med att klämma ihop sig alldeles för tätt i stora städer... men det hör till en helt annan tråd
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
… och plockar man ner det blir det till att gräva ner bitar av det då de är mycket svåra att återvinna;Maskintok skrev:
https://www.bloomberg.com/news/feat...be-recycled-so-they-re-piling-up-in-landfills
Får man fråga om du själv anser det som absolut livsnödvändigt att flytta runt så eller skulle det fungera med 3 olika personer som gör samma jobb?wildeside skrev:Jag hoppas att jag inte är så högljudd, men att flytta mellan mina jobb skulle bli ganska jobbigt.
Inget ovanligt att vi är på 3 ställen i Sverige samma vecka allt från norra till södra Sverige, så det skulle bli ett jäkla flyttande. Finns det flyttfirmor som kör ellastbilar? för jag hinner inte med att flytta så ofta.
Den stora frågan är vad vi redan idag betalar för dolda konstnade för de fossila bränslet och på vilket sätt de förändras med el...Maskintok skrev:som det ser ut nu ja. framtiden är osäker för oss alla... Där spelar även vilken typ av ledning som väljs... För minskar intäkterna med ca 40-60% på bränslet så ska du få se på grejer... nu tror jag nog du tog i lite med 80%...60% är nog mer korrekt men struntsamma..
Jag bryr mig inte alls vad ni köra på eller med.. Men det är som du skrev..hindra inte utvecklingen.. Vilket inte jag tänker göra.. Men jag tänker inte hålla käften om det går som jag tror och anar heller...
Tex. Om vi får in 100kr i skatt på bränslet men betalar 20kr till sjukvården för folk som behöver vårdas för något relaterat till bränslet. 10kr till sanering av närmiljön. 30kr till sanering av oljespill i haven. 20kr till diktaturer 5kr i nedgång i pris pga bensinstation när huset vid försäljning. Globaluppvärmning 20kr slöseri med energi 20kr. Blir totalsumman 125 och man får in 100 så kommer man inte behöva ta in de 100kr i skatt.
Nu är detta inte korrekt för siffrorna är påhittade men tanken bakom är de jag pekar på.
Sedan finns de andra "kostnaderna". Den statsfinansiella "kostnaden" av att behöva importera fossila bränslen vilket är dåligt för bytesbalansen. CO2 anses "kosta" samhället mellan 1,50kr/kg i vissa ekonomiska kalkyler och 15:-/kg i andra (kanske beroende på hur de planerande vill visa på lönsamhet i järnvägsinvesteringar). Men då det blir drygt 2kg CO2 för varje liter bensin så är det en kostnad att räkna med ändå.A Alexn72 skrev:Den stora frågan är vad vi redan idag betalar för dolda konstnade för de fossila bränslet och på vilket sätt de förändras med el...
Tex. Om vi får in 100kr i skatt på bränslet men betalar 20kr till sjukvården för folk som behöver vårdas för något relaterat till bränslet. 10kr till sanering av närmiljön. 30kr till sanering av oljespill i haven. 20kr till diktaturer 5kr i nedgång i pris pga bensinstation när huset vid försäljning. Globaluppvärmning 20kr slöseri med energi 20kr. Blir totalsumman 125 och man får in 100 så kommer man inte behöva ta in de 100kr i skatt.
Nu är detta inte korrekt för siffrorna är påhittade men tanken bakom är de jag pekar på.