Vad kan vi räkna med närmaste åren?

Skatten på fossila bränslen kommer inte att sjunka
Skatten på nya och gamla bilar som är beroende av fossila bränslen kommer inte att sjunka
Reseavdraget lär ändras och bli lägre

Elpriset lär gå upp. Oklart hur mycket.
Elproduktionen kommer på sikt att utökas, samma sak med överföringskapaciteten.

Teknikutvecklingen kommer att gå framåt både vad det gäller batterier, solceller, energilagring, förbränningsmotorer och alternativa bränslen.


På lång sikt så behöver vi köra och transportera oss mindre och/eller effektivare idag. Konsumera mindre eller på andra sätt.

Att sitta och köra bil 10-12 timmar i veckan för att ta sig till jobbet är till stor del ett slöseri med tid och resurser. Bo närmare jobbet/jobba närmare hemmet eller jobba mer på distans borde vara ett mål för många fler. Mer fritid, mindre kostnader och mindre stress.

Sen tror jag inte det finns en lösning som passar precis alla personer vid alla tillfällen. Men det är tyvärr ganska uppenbart att en del personer med lite knepigare körmönster är väldigt högljudda och har mycket svårt att sätta sig in i hur kanske 80% av sveriges befolkning har det... med helt andra förutsättningar och betydligt lättare att byta till elbil. Så snälla, hindra inte oss andra från att kunna ta del av teknikutvecklingen. Då räcker oljan längre till er dessutom.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fortfarande. 2 miljoner istället för 1 i el.

Det har varnats i flera år nu, men inte mycket har hänt har vi ju märkt nu.

Att då tro att vi ska bli helt fossilfritt i bilparken 2030 är ju befängt när vi inte kan skapa någon tillväxt i form av arbete pga brist av el som alla artiklar säger.
När vi köpte vår senaste nya diesel skrevs det på ett bilmärkesforum att det var ett stort misstag med diesel och att de skulle vara osäljbara, idag är man förvånad över det höga priset på begagnat av de modellerna.
Visst det händer säkert något framöver, men jag tar det lugnt.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
A
O OskarJ skrev:
Vad kan vi räkna med närmaste åren?

Skatten på fossila bränslen kommer inte att sjunka
Skatten på nya och gamla bilar som är beroende av fossila bränslen kommer inte att sjunka
Reseavdraget lär ändras och bli lägre

Elpriset lär gå upp. Oklart hur mycket.
Elproduktionen kommer på sikt att utökas, samma sak med överföringskapaciteten.

Teknikutvecklingen kommer att gå framåt både vad det gäller batterier, solceller, energilagring, förbränningsmotorer och alternativa bränslen.


På lång sikt så behöver vi köra och transportera oss mindre och/eller effektivare idag. Konsumera mindre eller på andra sätt.

Att sitta och köra bil 10-12 timmar i veckan för att ta sig till jobbet är till stor del ett slöseri med tid och resurser. Bo närmare jobbet/jobba närmare hemmet eller jobba mer på distans borde vara ett mål för många fler. Mer fritid, mindre kostnader och mindre stress.

Sen tror jag inte det finns en lösning som passar precis alla personer vid alla tillfällen. Men det är tyvärr ganska uppenbart att en del personer med lite knepigare körmönster är väldigt högljudda och har mycket svårt att sätta sig in i hur kanske 80% av sveriges befolkning har det... med helt andra förutsättningar och betydligt lättare att byta till elbil. Så snälla, hindra inte oss andra från att kunna ta del av teknikutvecklingen. Då räcker oljan längre till er dessutom.
bo du vart du vill.
Kör med och på vad du vill.

Så länge du inte kräver något av andra så kommer inte någon kräva något av dig...
 
wildeside
O OskarJ skrev:
Vad kan vi räkna med närmaste åren?

Skatten på fossila bränslen kommer inte att sjunka
Skatten på nya och gamla bilar som är beroende av fossila bränslen kommer inte att sjunka
Reseavdraget lär ändras och bli lägre

Elpriset lär gå upp. Oklart hur mycket.
Elproduktionen kommer på sikt att utökas, samma sak med överföringskapaciteten.

Teknikutvecklingen kommer att gå framåt både vad det gäller batterier, solceller, energilagring, förbränningsmotorer och alternativa bränslen.


På lång sikt så behöver vi köra och transportera oss mindre och/eller effektivare idag. Konsumera mindre eller på andra sätt.

Att sitta och köra bil 10-12 timmar i veckan för att ta sig till jobbet är till stor del ett slöseri med tid och resurser. Bo närmare jobbet/jobba närmare hemmet eller jobba mer på distans borde vara ett mål för många fler. Mer fritid, mindre kostnader och mindre stress.

Sen tror jag inte det finns en lösning som passar precis alla personer vid alla tillfällen. Men det är tyvärr ganska uppenbart att en del personer med lite knepigare körmönster är väldigt högljudda och har mycket svårt att sätta sig in i hur kanske 80% av sveriges befolkning har det... med helt andra förutsättningar och betydligt lättare att byta till elbil. Så snälla, hindra inte oss andra från att kunna ta del av teknikutvecklingen. Då räcker oljan längre till er dessutom.
Jag hoppas att jag inte är så högljudd, men att flytta mellan mina jobb skulle bli ganska jobbigt.
Inget ovanligt att vi är på 3 ställen i Sverige samma vecka allt från norra till södra Sverige, så det skulle bli ett jäkla flyttande. Finns det flyttfirmor som kör ellastbilar? för jag hinner inte med att flytta så ofta.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Lite seriösitet nu..

på de platserna där man valt ut för vindkraft så är inte skogsbruk det främsta, utan hänsyn och fågelspelplatser..
Dessa platser ligger på karga bergskammar eller toppar och vinden gör det ohållbart för skogsbruket.. Men för alla arter som lever av dödved eller behöver ett kargt klimat med vindbyar som är rejäla.. typ örnar mm så är detta helt åt helvete....
Så är det nog norr om skåne.
I Skåne planerar de en vindkraftpark väster om Perstorp, som är ganska platt, 200 meter höga och 15-25 st med extremt låga avstånd till bostäder. De är inte så glada
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A AndersS skrev:
När vi köpte vår senaste nya diesel skrevs det på ett bilmärkesforum att det var ett stort misstag med diesel och att de skulle vara osäljbara, idag är man förvånad över det höga priset på begagnat av de modellerna.
Visst det händer säkert något framöver, men jag tar det lugnt.
Där skall du vara lyckligt lottad om du har en diesel med låg skatt. Min har 1500, extremt lättsåld just nu.
De som vill köpa ny diesel tittar nog gärna efter begagnad utan straffskatter.

En jag känner betalar runt 40-45 tusen i skatt om han hade haft den påställd året runt. Nu ställs den bara på de gånger han kör, typ ett par hundra mil :D
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Så är det nog norr om skåne.
I Skåne planerar de en vindkraftpark väster om Perstorp, som är ganska platt, 200 meter höga och 15-25 st med extremt låga avstånd till bostäder. De är inte så glada
Ja men där är det väl inte mycket skog heller;)..
bonzaiträd möjligen.. Då vindarna bör piska på rätt bra.. :D
 
Maskintok skrev:
bo du vart du vill.
Kör med och på vad du vill.

Så länge du inte kräver något av andra så kommer inte någon kräva något av dig...
Bara för sakens skull.

Drygt 4 till jobbet, inga planer på att byta varken jobb eller boende.
Kör bensinbil modell nyare, inte snålaste man kan hitta men som ändå fungerar med barn och familj på långresor.
Kör då och då längre sträckor, dvs drygt 50 mil.

Nästa bil blir med mycket stor sannolikhet en ren elbil. Förmodligen ihop med solceller på taket på huset ungefär samtidigt.

Främsta anledning: förmodligen lägre driftskostnader och ren bekvämlighet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Vad kan vi räkna med närmaste åren?

Skatten på fossila bränslen kommer inte att sjunka
Skatten på nya och gamla bilar som är beroende av fossila bränslen kommer inte att sjunka
Reseavdraget lär ändras och bli lägre

Elpriset lär gå upp. Oklart hur mycket.
Elproduktionen kommer på sikt att utökas, samma sak med överföringskapaciteten.

Teknikutvecklingen kommer att gå framåt både vad det gäller batterier, solceller, energilagring, förbränningsmotorer och alternativa bränslen.


På lång sikt så behöver vi köra och transportera oss mindre och/eller effektivare idag. Konsumera mindre eller på andra sätt.

Att sitta och köra bil 10-12 timmar i veckan för att ta sig till jobbet är till stor del ett slöseri med tid och resurser. Bo närmare jobbet/jobba närmare hemmet eller jobba mer på distans borde vara ett mål för många fler. Mer fritid, mindre kostnader och mindre stress.

Sen tror jag inte det finns en lösning som passar precis alla personer vid alla tillfällen. Men det är tyvärr ganska uppenbart att en del personer med lite knepigare körmönster är väldigt högljudda och har mycket svårt att sätta sig in i hur kanske 80% av sveriges befolkning har det... med helt andra förutsättningar och betydligt lättare att byta till elbil. Så snälla, hindra inte oss andra från att kunna ta del av teknikutvecklingen. Då räcker oljan längre till er dessutom.
Ja ska man titta på senaste utspelen så skall alla arbetslösa skåningar ju flytta upp till norrland. De får ju resan betald också.
Men så funkar inte livet för de flesta. Många kan och vill inte lämna hela sin familj och sticka 100 mil rakt upp i ingenstans.
 
Krilleman
Maskintok skrev:
Lite seriösitet nu..

på de platserna där man valt ut för vindkraft så är inte skogsbruk det främsta, utan hänsyn och fågelspelplatser..
Dessa platser ligger på karga bergskammar eller toppar och vinden gör det ohållbart för skogsbruket.. Men för alla arter som lever av dödved eller behöver ett kargt klimat med vindbyar som är rejäla.. typ örnar mm så är detta helt åt helvete....
Inte alltid, jag har lite rötter i släkt från Regna Östergötland.

Varken bergskammar eller toppar där. Bara skog!

Mäklarna tar ej emot nya uppdrag i denna socken numera.
Undrar just varför....

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/protesterna-vaxer-mot-vindkraftsplanerna-i-finspang
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Där skall du vara lyckligt lottad om du har en diesel med låg skatt. Min har 1500, extremt lättsåld just nu.
De som vill köpa ny diesel tittar nog gärna efter begagnad utan straffskatter.

En jag känner betalar runt 40-45 tusen i skatt om han hade haft den påställd året runt. Nu ställs den bara på de gånger han kör, typ ett par hundra mil :D
Tror det ligger på drygt 2000, men blir fem år i februari och en av de första som levererades, självklart osedd och inte provkörd vid beställning.:cool:
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
A
O OskarJ skrev:
Bara för sakens skull.

Drygt 4 till jobbet, inga planer på att byta varken jobb eller boende.
Kör bensinbil modell nyare, inte snålaste man kan hitta men som ändå fungerar med barn och familj på långresor.
Kör då och då längre sträckor, dvs drygt 50 mil.

Nästa bil blir med mycket stor sannolikhet en ren elbil. Förmodligen ihop med solceller på taket på huset ungefär samtidigt.

Främsta anledning: förmodligen lägre driftskostnader och ren bekvämlighet.
som det ser ut nu ja. framtiden är osäker för oss alla... Där spelar även vilken typ av ledning som väljs... För minskar intäkterna med ca 40-60% på bränslet så ska du få se på grejer... nu tror jag nog du tog i lite med 80%...60% är nog mer korrekt men struntsamma..

Jag bryr mig inte alls vad ni köra på eller med.. Men det är som du skrev..hindra inte utvecklingen.. Vilket inte jag tänker göra.. Men jag tänker inte hålla käften om det går som jag tror och anar heller...
 
Maskintok skrev:
Ja men där är det väl inte mycket skog heller;)..
bonzaiträd möjligen.. Då vindarna bör piska på rätt bra.. :D
Norra skåne är mycket skogtätt :p Du får åka nån mil söder för att få slätter.
Det är typ blandskog, men perstorp har nog mest barr och sånt. Extremt fin natur. Men vi öster om har bättre då vi har med lövskog vilket är trevligare att gå och cykla i ;)

Satellitbild över Perstorp i norra Skåne omgivet av blandad skog med markerade vägar och platser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Krilleman Krilleman skrev:
Inte alltid, jag har lite rötter i släkt från Regna Östergötland.

Varken bergskammar eller toppar där. Bara skog!

Mäklarna tar ej emot nya uppdrag i denna socken numera.
Undrar just varför....

[länk]
Nja mitt inlägg var mer riktat åt fjällvärlden.
Har inte sett så mycket örn söder om dalälven..

Men detta är en tråkig utveckling... Som du länkar till..
 
A
R Rkarlsson skrev:
Norra skåne är mycket skogtätt :p Du får åka nån mil söder för att få slätter.
Det är typ blandskog, men perstorp har nog mest barr och sånt. Extremt fin natur. Men vi öster om har bättre då vi har med lövskog vilket är trevligare att gå och cykla i ;)

[bild]
Jo det är ju så..
En extremt tråkig sak med vindkraft är att plattan dessa står på får markägaren bekosta bort forsling av när kraftverket är nedlagt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.