295 599 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Läs mina inlägg så får du svar på dina frågor!lilytwig skrev:Hur långt behöver du åka. Inte så ofta över 50 mil, eller...
Du kan med många el-bilar dra nästan lika tungt som en vanlig personbil. I vissa situationer räcker det kanske inte. Men för de flesta är det inget problem.
Det finns redan hyfsat bra med laddstationer och det byggs ut i ganska rask takt.
En fördel med el-bil, om du har möjlighet att ladda hemma, är att du sällan behöver ladda på laddstation. Visst tar det en halvtimme de gånger det är nödvändigt, men å andra sidan sparar man 5-10 min på varje bensintankning man slipper.
Rätt gött att betala 2 kr milen istället för 15 kr. (Hur länge det nu håller i sig)
Det är privatleasing som gäller idag, att äga sin bil kommer bli allt mer sällsynt.D Dalaromeo skrev:Som sagt inte bara en elbil som drar ström och skall laddas utan hushållsel värme varmvatten vatten pump osv...
11kw drar då elbilen och många behöver 2st.
11kw drar några element på övervåningen och lika 11kw till på nedre våningen
11kw till drar Värmepumpar garage värmare.
11kw drar kött hushållen.
11kw drar lätt vattenpumpen och varmvatten.
Spisen i köketxlr på 11kw
Sedan brukar mN ha kaffemadkin mikro kyl/frys disk tvättmaskin osv....11kw till
Och så klart maskiner kompressor eller vad man nu använder..
11kw jan du köra per fas på 16A huvudsäkring.
Jag behöver nog 25A nu har 20A
Och med elbil troligen 35A. Då behövs kraftigare elkabel in och det ör nog från 200000kr det kostar och laddare och montering samt en bil jag inte vill ha för dubbla priset mot en vanlig.
Och de som då behöver två bilar då ör det dyrare än huset kostade.
Och bilen inte värd många spänn när man skall byta den.
Sjukt bra sätt att bli av med pengar på.
vilket batteri pratar du om nu?L LiteForce skrev:Ja Teslas batterier har en beräknad livslängd på 350,000 mil minst så jag förstår inte oron över detta. Jag har väldigt svårt att se att man ens på flera ägare överskrider detta men om man nu lyckas köra slut på batterierna får man väll också ta med allt underhåll man sluppit under alla de år det kommer att ta innan man når upp till detta för det är som minst 350,000 mil och förmodligen ännu mer.
Ottomotorns dagar är nu räknade vad avser Personbilstrafiken, Skotrar, MC, Moped mm är jag helt övertygad om. Även lastbilsmarknaden och buss håller till viss del på att ställa om och kommer så småningom att drivas på EL. Däremot kan det nog dröja innan arbetsfordon som Traktorer, grävmaskiner mm sadlar om då dessa fordon kräver massor med energi.
[länk]
Sen har politiken i vart fall inte för mig någon betydelse för vad jag tycker i den här frågan utan tycker bara att utvecklingen i värden behöver gå framåt för vår miljö och oss alla för vi sitter ju faktiskt i samma båt oavsett om det är kina som som skitar ner mest så drabbar det ju oss alla ändå i slutändan eller hur.
äldre eller nya?
Sedan är det fortfarande så att värdeminskning sker även på en Tesla.
Och 15 till 30 grader kallt gör sitt..
Sedan har vi vägsalt mm som gör sitt..
Och naturligtvis en skattehöjande regering...
Så jag skulle inte vara så hög i hatten ännu..
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Lite lurigt med momsen. Finansbolaget behöver ju inte " låna" momsen. Sen den låga räntan och att många tillverkare vill få ut elbilar pga EU staff och som MG/Kina ta över marknaden. Så privatleasing kommer nog kosta mer rätt snart.D djac skrev:
Funkar jättebra på sommaren med. Brukar göra det emellanåt. Men jag väljer faktiskt hellre när det regnar än är snustorrt på asfalten.R RoAd skrev:
Bakbromsarna mår bra av mycket hårda inbromsningar med även om verkstäderna älskar att folk inte gör det.
Metanol har också en plats men är svårare att rena med 3-vägs katalysator. Precis som biogas. Men metanol passar utmärkt tex i fartyg o liknande där det inte är svårt att bygga om bränslesystemet så det klarar korrosivteten i Metanol.G OMathson skrev:
För det är den som gör att vi kan utesluta metanol i vanliga bilar och mackar o infrastruktur för dessa.
Detta är bara första steget, de har anpassat försäljningspriset uppåt också, för att folk ska välja en hyrmodell. I nästa steg kommer du dela bilen.G OMathson skrev:
Jag tror inte att jag någonsin kommer köpa en bil igen, så kommer marknaden sättas upp.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Sannolikt har du rätt. Men lite trist tycker jag som är lite av en "putsbög" /skruva/serva själv och gillar att äga...D djac skrev:
De planerar ju att ta bort en stor del av reseavdragen, detta bör ju frigöra en del pengar (de hävdar att det skall bli intäktsneutralt, men det tror jag inte på efter att ha tittat på konsekvenserna). Det finns en tråd i forument om detta.
Kilometerskatt kan vi ju också räkna med, den planeras ju dessutom att vara olika beroende på vart du kör också (via GPS-övervakning).
Jag tror att batteridrivna fordon som inte klassas som bilar kommer att bli rätt vanliga i städerna (mopedbilar, motorcykelbilar).
Kilometerskatt kan vi ju också räkna med, den planeras ju dessutom att vara olika beroende på vart du kör också (via GPS-övervakning).
Jag tror att batteridrivna fordon som inte klassas som bilar kommer att bli rätt vanliga i städerna (mopedbilar, motorcykelbilar).
Hade jag bott i stan, jobbat i stan och bott i en en fyrkantig lägenhet så hade jag lätt satsat på en sån här.pacman42 skrev:De planerar ju att ta bort en stor del av reseavdragen, detta bör ju frigöra en del pengar (de hävdar att det skall bli intäktsneutralt, men det tror jag inte på efter att ha tittat på konsekvenserna). Det finns en tråd i forument om detta.
Kilometerskatt kan vi ju också räkna med, den planeras ju dessutom att vara olika beroende på vart du kör också (via GPS-övervakning).
Jag tror att batteridrivna fordon som inte klassas som bilar kommer att bli rätt vanliga i städerna (mopedbilar, motorcykelbilar).