297 114 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
enda ABS gör är att tillåta broms vätskan att gå tillbaka till kärlet vilket gör att trycket släpper lite.. Och då får du förmågan att styra bilen medans hjulen kan snurra lite..G OMathson skrev:Läste om en undersökning i England ABS/ESP "används", alltså kör man statistikt fortare och det blir nästan lika många olyckor men i högre hastighet när för många förare fölitar sig på systemen. Har man inte systemen (och vet om det) kör man försiktigare statistiskt.
En kollega berättade att när han kom tillbaka till Stockholm från Rättvik att ESP lampan hade blinkat hela vägen för att det va så halt. Hade inte hans bil haft ESP så hade han varit tvungen att köra långsammare, (eller kört av vägen). Så tyvärr kan vissa hjälpsystem användas felaktigt.
annars så är det precis som du skriver..
Att utan en massa falska trygghets funktioner och lampor så skulle färre personer riskera mer i trafiken...
framförallt så skulle de känna när det blev halt och bilen inte klarar av att hålla hastigheten med kontroll..
Reaktionstiden är väldigt avgörande, den kan man göra något åt men det andra är typ kända faktorer.Maskintok skrev:Det är inte reaktions förmågan eller tiden där som är det avgörande... Utan underlag, väderlek, däckval, bromssträcka, kondition av bromsar.
Efter allt detta så kommer reaktionen..
ju vanare förare ju kortare reaktionstid, ju kortare reaktionssträcka..
En van förare behöver inte alla dessa funktioner som en dag inte fungerar eller börjar krångla..
Finns inget i detta som verkligen bevisat ger mer kontroll över fordonet..
Sedan har vi bromsarna.. vad är det i ett självbromsande system som gör att bilen stannar fortare?
är det att den slår på tvärbroms och ABSen hoppar in, men det är inte heller rätt alla lägen.. Eller är det överdimensionerade bromsar som gör att fordonet stannar omedelbart i den mån det går?
Kan skapa kroppsskador och även göra att föraren mister kontrollen över fordonet..
hur parerar denna funktion svartis på väg?
hur känner denna funktion av när snön försvunnit men du fått diesel på hjulet och kör på isig vägbanan... Vad sker om du då tvärbromsar ditt fordon?
Har du inte råkat ut för det, så prova först så diskuterar vi sen....
Nä lär er köra bil och lämna nippon pippon hemma...
Bromssträcka på grus blir xxxx
Bromssträcka på is blir xxxx
Bromsträcka på asfalt blir xxxx
Så klart i om rimliga gränser.... Men reaktionstiden beror på vad som händer i varje individs skalle den kan du fan inte förhandla bort i ett byggahus forum
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
När automatbromsen kickar in har du redan försuttit din chans att bromsa själv. Jag ser inte andra bra anledningar att välja bort dylika aktiva säkerhetssystem än att man vill kunna välja att köra på folk med flit.
Nja, den gör lite mer än så, den tillåter hjulen att bromsa maximalt utan att låsa, och oberoende av varandra, något som inte ens den bästa föraren kan klara av då det bara finns en bromspedal.Maskintok skrev:
Det är så tvetydig info egentligen. Om man är eltorsk så bör ju inte någon "kylning" existera. Det var det som väckte frågan varför renault har just assistansbolag med bärgning inblandat vid batterihyran. Det är ju egentligen en tanke att du inte ska dra med lina.Maskintok skrev:
Det är lite som med automatare, du kan dra men skyll dig själv när lådan är kaputt.
Medlem
· Sverige
· 5 291 inlägg
Ni beskriver nästintill samma sak.S Strontus skrev:
Abs ser ju till att släppa tillbaka och bromsar sen på gränsen för att du ska kunna styra Det är därför skiten pulserar.
Hur många testar sin abs regelbundet, upp med en hand
Medlem
· Sverige
· 5 291 inlägg
Hand upp på både abs-test och esp-test varje gång tillfälle erbjuds på säkert sätt inför vintersäsongen.
Man kan bara skapa kontroll genom att testa gränserna för systemen, om man så vill medvetet provocera litet och ”tappa kontrollen” på kontrollerat sätt.
Man kan bara skapa kontroll genom att testa gränserna för systemen, om man så vill medvetet provocera litet och ”tappa kontrollen” på kontrollerat sätt.
Jo jo men det är inte mycket mer än jag beskrevS Strontus skrev:
och inte fan är det någon tokinfo som jag sprider... däremot att säga att en bil blir säkrare med självbromsande oavsett erfarenhet hos föraren... Då är det falsk information och kan vara direkt dödsfällan i trafiken...
upp vägen tryck till på gasen... spinner det så är det dåligt väglag. börjar lamporna lysa som julgran ja då vet man..H Harald Blåtumme skrev:
Nog tycker jag att funktionen att den kan bromsa hjulen individuellt, och med maximal bromsförmåga är mycket mer än att den bara släpper på trycket, men det är ju bara min åsikt.Maskintok skrev: