297 372 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Östergötland
· 4 170 inlägg
Jag är mycket väl informerad i vad en Beta är, jag har tidigare varit med om att utveckla programvaror.A Alexn72 skrev:
Sedan "inte klar för allmänheten"? Tesla verkar tycka det. Citat;
"Trots att systemet ännu inte är färdigt och fortfarande är långt ifrån att vara helt självkörande använder Tesla sina kunder som försökskaniner för tekniken. Intresserade Teslaägare kan anmäla sig till företagets beta-program, ladda ned mjukvaran i sina egna bilar och själva ge sig ut på gatorna och testa den."
Ett synnerligt märkbart beteende att utnyttja sina kunder att testa en ofärdig programvara med livet som insats...
Artikeln är uppdaterad i augusti i år så vi kan väl konstatera att det var det bästa Tesla kunde åstakomma just då. D.v.s. en bil som tidvis kör som en rattfyllerist...
Redigerat:
naj det är inget hinder för att även den nya regeringen sätter högre avgifter... Utan det är en förhoppning... Hade hellre sett landsföräderi om de ens försökte... gå emot den lagen...Mikael_L skrev:
inte bryr sig väl Tesla om vad bilförarna råkar utför... Det är ju dennes eget ansvar och då får ju sälja iallafall...S Styrman_jansson skrev:Jag är mycket väl informerad i vad en Beta är, jag har tidigare varit med om utveckla programvaror.
Sedan "inte klar för allmänheten"? Tesla verkar tycka det. Citat;
"Trots att systemet ännu inte är färdigt och fortfarande är långt ifrån att vara helt självkörande använder Tesla sina kunder som försökskaniner för tekniken. Intresserade Teslaägare kan anmäla sig till företagets beta-program, ladda ned mjukvaran i sina egna bilar och själva ge sig ut på gatorna och testa den."
Ett synnerligt märkbart beteende att utnyttja sina kunder att testa en ofärdig programvara med livet som insats...
Artikeln är uppdaterad i augusti i år så vi kan väl konstatera att det var det bästa Tesla kunde åstakomma just då. D.v.s. en bil som tidvis kör som en rattfyllerist...
CO2 kan man redan fånga upp men jag vet inte om det är rätt väg att fånga upp den och lagra den i något bergrum och säga att man är CO2 neutral verksamhet.E Eklunda skrev:Det är svårt att följa en sån här tråd om man kommer in någon gång då och då. Ibland är det skoj att läsa all aggressivitet men man tröttnar snart.
Den ursprungliga frågan handlade om vägarnas underhåll och om elbilar kommer att öka belastningen och hur skattepengar används för att hålla vägarna i skick.
Den största delen av vägnätet i landet sköts av vägsamfälligheter som ofta har bidrag från staten enligt en fast taxa - i vår samfällighet står det för ca 20% av de verkliga kostnaderna - resten betalar vi själva - men då har vi inte eller några potthål och korrugeringar. Statens egna vägar sköts ju enligt långsiktig plan och med de resurser som våra politska organ ställer till förfogande.
Att fossil energi är på väg ut är väl helt klart och behöver knappast diskuteras - inte ens oljebolagen tror på det längre (utom möjligen Lundin oil) - dock kommer fossil energi att användas under lång tid framåt men CO2 kompenseras genom andra åtgärder. Det är ju nettoutsläppen som är intressanta. Fossil energi kommer att bli dyr eftersom just kompensationen kostar.
Slitage på vägar kommer antagligen att minska då självkörande elbilar kommer att ta över och då minskar belastningen på underlaget eftersom de kör bättre än medelbilisten. Vi kommer också att köra mindre bil eftersom energin kommer att bli dyrare varför kollektiva lösningar blir intressantare. Glesbygd där bil blir enda alternativet måste subventioneras om man vill ha några som bor där - men då ska också levnadskostnader i stort räknas in. I framtiden kommer laddning/batteribyte att kunna göras på oerhört många ställen - men framför allt hemmavid med bilar som kan köra 50+ mil på en laddning - tror det är mycket få även i glesbygd som kör mer än det varje dag (körsträcka över 10 000 mil per år). inköpskostanden för en ny elbil kommer att sjunka radikalt över tid - var glad över att de som har råd redan nu köper en vilket ger resurser för att öka produjktionen så att den blir effektivare.
Man brukar säga att det enda vi inte kan förutsäga något säkert om är framtiden. Kanske kommer man att kunna fånga in CO2 i framtiden, kanske kommer det att komma nya batterier/sätt att lagra energi, osv. Men riskerna med att inte göra drastiska åtgärder mot CO2 utsläpp redan nu är för stora för att vänta in de nya uppfinningarna.
Känns lite som att det är en mindre bra början till ett nytt miljöproblem.
Vi har fortfarande inte löst problemet med att lagra kärnavfall.
Lagra avfall är inte någon hållbar lösning.
co2 krävs för att saker ska kunna växa..wildeside skrev:CO2 kan man redan fånga upp men jag vet inte om det är rätt väg att fånga upp den och lagra den i något bergrum och säga att man är CO2 neutral verksamhet.
Känns lite som att det är en mindre bra början till ett nytt miljöproblem.
Vi har fortfarande inte löst problemet med att lagra kärnavfall.
Lagra avfall är inte någon hållbar lösning.
Det är inte co2 i sig som är problemet... Det är att mer växande växter krävs...
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Ja... enda sättet att isåfall att börja tillsätta konstgödsel i mina vallar..wildeside skrev:
jag håller på och letar efter små tegar som bönderna här inte vill ha för att odla mer..
Men den skog jag har är i rätta åldrar för att binda som mest med co2..
0-40 år..
Jag odlar spannmål och hö.
grönsaker och rotfrukter.. potatis.
Sedan så lämnar jag sälgar åt humlorna..
vilket är naturens egna konstgödsel
Är det inte lite moment 22 om man tillsätter konstgödsel?Maskintok skrev:Ja... enda sättet att isåfall att börja tillsätta konstgödsel i mina vallar..
jag håller på och letar efter små tegar som bönderna här inte vill ha för att odla mer..
Men den skog jag har är i rätta åldrar för AT bind som mest med co2..
0-40 år..
Jag odlar spannmål och hö.
grönsaker och rotfrukter.. potatis.
Sedan så lämnar jag sälgar åt humlorna..
vilket är naturens egna konstgödsel
Nu får ni tjata vidare utan mej.Maskintok skrev:
Ska ut o klyva lite stolp till reglar eftersom virket är så dyrt men det gör jag med elsåg förhoppningsvis med grön el eftersom det blåser lite idag iaf.
Solfångarna gör nog ingen större nytta idag.
De som arbetar med det här beskriver det som att problemet är människorna i trafiken, eftersom de tenderar att uppträda så irrationellt är det svårt att förutse nästa drag.S Styrman_jansson skrev:Nej det är den inte, och ingen annan Tesla heller, för det finns idag ingen bil som är totalt självkörande oavsett vad de marknadsförs som.
Läs gärna;
[länk]
Citat ”Selika Josiah Talbott, en universitetsprofessor i Washington, D,C. som studerar självkörande bilar, liknar i en intervju med konsumentorganisationen Consumer Reports bilens system med en rattfyllerist.
– Den vinglar till höger och den vinglar till vänster, säger hon, och fortsätter:
– Medan högersvängarna ser bra ut är vänstersvängarna nästan vilda.”
eller;
” …under samma åktur skrapade den också i en buske, la sig i fel fil efter en korsning och satte vid en tidpunkt kurs rakt mot en parkerad bil.”
Jag vidhåller att system har en bra bit kvar.