A
R RoAd skrev:
Hur blir batteriet tomt om fordonet körs och generatorn m.a.o. laddar det?
se du lyckas besvara en fråga..
Det sitter alltså en generator i en elbil?.. (y)
för det är väl inte en fossil motor du menar medans den som skrev inlägget jag svarade på avsåg vad jag iallafall tolkade som en elbil... Med dessa funktioner...

Marike Marike skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i, men när jag tog körkort stod det i teoriboken att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna, det gör det nog inte längre eller skiter folk i den regeln. Men nu kan det då vara på plats med lite teknik. Sensorer på så att det inte går att köra så nära att man inte hinner stanna. Tycker mig minnas att det har prövats. Det blir egentligen som självbromsande men med mer distans.
Man ska kunna stanna för varje förutsägbart hinder vill jag minnas att det står. När det oförutsägbara händer är det bra med all hjälp man kan få. Att den hjälpen gör skillnad syns ganska tydligt i olycksstatistiken.

Det som är lurigt är de som använder hjälpmedlen för att motivera en hetsigare och farligare körstil.

• Gilla
Marike
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Haha jag gillar dig för jag tänker att du skriver mycket med glimten i ögat... Men ibland undrar jag om du är helt seriös eller om du bara vill retas.

Jag läser vad du skriver men du skriver inte vad du menar verkar det som, det eller så vinklar du allt i efterhand för att det ska passa ditt argument.
Inget av det... Då är det dags att läsa om.. ;)

Maskintok skrev:
Du har 2 som verkar vara villiga och ivriga att det ska ske inom en snar framtid... ;)
Jo, vi ska grävas ner och glömas bort. Börjar som tur är närma mig slutet, så det kvittar om jag blir nergrävd i det närmaste.

• Haha
1
  • Laddar…
R
Det där hade ju varit roligare om bilarna i hela bilden kommunicera med varandra, alla kan röra sig som ett, din bil hade fått sig från bilen bakom långt innan du själv insett något... Kanske kanske i en inte allt för avlägsen framtid så får vi se något sånt
Ja jag tror att vi hamnar där i framtiden. Fordonen kommer kommunicera med varandra och röra sig mer eller mindre som en enhet på större vägar. När man kör på en påfart ansluter man helt enkelt till de befintliga bilarna och bildar därmed ett form av "tåg" där "vagnarna" är anslutna virtuellt via radio istället för fysiskt med mekaniska länkar.

En eventuell fördel utöver att säkerheten ökar borde vara att man kan minska avstånden mellan fordonen och därmed öka kapaciteten på vägen.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag är inte främmande för det. Jag ser säkerhet på vägarna som viktigare än individernas rätt att nöjesåka.
Du gör det ja. För mig är MC-körning och till viss del även bilkörning en del som jag tycker gör livet värt att leva. Det ger mig energi och avslappning på samma gång. Utöver det älskar jag att känna/höra motorn, veta hur mekaniken jobbar under mig, och att själv få bestämma hur den ska jobba.

Lika mycket gillar jag att modifiera och på olika sätt förbättra och anpassa så hojen blir som jag vill ha den. Jag kan t.ex. spendera en hel helg för på att ställa in fjädringen för en viss vägsträcka. Inte för att på något sätt ”rejsköra” den utan för att få det där perfekta flytet.

Jag förstår att det finns andra inte överhuvudtaget uppskattar detta lika lite som jag uppskattar t.ex. dansbandsmusik. Men här blir det lite frågan om live och let live. Grannen kan spela Arvingarna på högsta volym bäst han vill, bara jag får dra iväg med bågen 07:00 en söndagmorgon…

• Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
R RoAd skrev:
Ja jag tror att vi hamnar där i framtiden. Fordonen kommer kommunicera med varandra och röra sig mer eller mindre som en enhet på större vägar. När man kör på en påfart ansluter man helt enkelt till de befintliga bilarna och bildar därmed ett form av "tåg" där "vagnarna" är anslutna virtuellt via radio istället för fysiskt med mekaniska länkar.

En eventuell fördel utöver att säkerheten ökar borde vara att man kan minska avstånden mellan fordonen och därmed öka kapaciteten på vägen.

Teorin finns där och modellerna fungerar i simulering, sjukt roligt det där.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Det där hade ju varit roligare om bilarna i hela bilden kommunicera med varandra, alla kan röra sig som ett, din bil hade fått sig från bilen bakom långt innan du själv insett något... Kanske kanske i en inte allt för avlägsen framtid så får vi se något sånt
Ett första steg vore ett system som kan bedöma aktuellt väggrepp på något sätt. Kanske räcker att det presenteras omvandlad till beräknad bromssträcka i instrumentpanelen till att börja med?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag gillar att vara en riktig miljöbov!

Tycker det är så fräsigt så jag har beställt en elbil!

Säkert många som blir kränkta av det och då blir det roligare!

HEJA Kobolt!!

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
S Styrman_jansson skrev:
Ett första steg vore ett system som kan bedöma aktuellt väggrepp på något sätt. Kanske räcker att det presenteras omvandlad till beräknad bromssträcka i instrumentpanelen till att börja med?
Det är kanske en typisk sak som kan bli kommunicerad från underlagets givare till bilens, då slipper man att bilen ska behöva läsa vägen så att säga

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
K
wildeside wildeside skrev:
Snart påtvingas vi en miljöavgift när vi går på toa antar jag!
Har du inte mulltoa och tar hand om skiten själv - betalar du förmodligen redan miljöavgifter. Vi som har kommunalt VA betalar saftigt för vattnet - vilket i förlängningen är en miljöavgift eftersom de räknar med att allt vatten går tillbaka i avloppet.

R RoAd skrev:
Skulle alla bilar använda den tekniken skulle den "gummibandseffekt" som ofta uppstår med många bilar på rad kunna minskas eller helt elimineras.
Eller så stänger den plötsligt av sig och bilen tappar fart för det är ”skit på linsen” och gummibandseffekten är ett faktum ;) har testat det flera gånger på olika fabrikat.

Men visst blir de bättre och bättre systemen.

wildeside wildeside skrev:
Du kan ju alltid uppgradera till en elcykel:crysmile:
Den dagen jag kör elcykel så har jag nog tappat allt. Blir riktigt sur på eons radioreklam. "lämnar bilen och köper elcykel"
Om man kallar sig för miljövän när man säljer bilen för att köpa en elcykel ja då ljuger man. Köp vanlig cykel eller gå om du vill vara miljökompis. :D

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
wildeside
K Kallebo skrev:
Har du inte mulltoa och tar hand om skiten själv - betalar du förmodligen redan miljöavgifter. Vi som har kommunalt VA betalar saftigt för vattnet - vilket i förlängningen är en miljöavgift eftersom de räknar med att allt vatten går tillbaka i avloppet.
Finns några alternativ till.
Som tex
Förbränningstoalett
Enskilt avlopp
(y)

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
A
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag gillar att vara en riktig miljöbov!

Tycker det är så fräsigt så jag har beställt en elbil!

Säkert många som blir kränkta av det och då blir det roligare!

HEJA Kobolt!!
Är du nöjd så är väl de det viktigaste..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.