297 057 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Drar man fram ordentlig el till maskinen kan man väl lika gärna välja en grävare med sladdansluten elmotor?Isakare skrev:
Nä långt ifrån..Grizzlybjörnen123 skrev:
många batterier hamnar i fattiga länder.. Där barn får jobba med att sära på dem och återvinna dem..
Så även med litium batterier..
Det finns bolag som samlar ihop batterierna och skeppar dessa ner till dessa länder..
Sedan så har vi länderna där barn får jobba i gruvor som har samma utseende som gruvorna hade på 1800 talet..
Där är det pengar till mat som styr jobbet...
Finns inget i batteri tillverkning eller laddning som egentligen är miljövänligt..
visst det finns förnybar eltillverkning..
Men det har sin påverkan det med...
Sedan bilen... Så kom det någon forskarrapport att däcken är hårdare och pga den omedelbara styrka som elbilen kan generera river loss mer partiklar än vad en fossil motor driven bil gör....
Sedan så verkar det också som om dessa fattar eld oftare än andra bilar...
Eller åtminstone så är röken från en elbil sämre än från fossil... Kanske har att göra med eldens hetta? ju hetare ju bättre förbränning....
Nu börjar jag snart tro att du har något mot elbilar.Maskintok skrev:Nä långt ifrån..
många batterier hamnar i fattiga länder.. Där barn får jobba med att sära på dem och återvinna dem..
Så även med litium batterier..
Det finns bolag som samlar ihop batterierna och skeppar dessa ner till dessa länder..
Sedan så har vi länderna där barn får jobba i gruvor som har samma utseende som gruvorna hade på 1800 talet..
Där är det pengar till mat som styr jobbet...
Finns inget i batteri tillverkning eller laddning som egentligen är miljövänligt..
visst det finns förnybar eltillverkning..
Men det har sin påverkan det med...
Sedan bilen... Så kom det någon forskarrapport att däcken är hårdare och pga den omedelbara styrka som elbilen kan generera river loss mer partiklar än vad en fossil motor driven bil gör....
Sedan så verkar det också som om dessa fattar eld oftare än andra bilar...
Eller åtminstone så är röken från en elbil sämre än från fossil... Kanske har att göra med eldens hetta? ju hetare ju bättre förbränning....
inte alls.R RoAd skrev:
Däremot så är det lätt att klanka ner på fossila motorer.. Då dessa funnits med så länge.. Men nu har vi ännu en gång elbilar på tapeten... Och då tycker iallafall jag att ärlighet och diskussioner om alla för och nackdelar belyser just hur bra och dåliga dessa är..
Jag har länge fört denna diskussion om batterimaskiner i skogsbruket och det är ett återkommande problem i debatten..
nämligen att folk har en övertro till det som är nytt.. speciellt när det från politiskt håll talas om dessa fordon eller maskiner...
många gånger så kan det vara så enkelt att media inte belyst sanningen bakom det hela....
att fossila bränslen och motorer, maskiner är smutsiga och utsläppande är ju välkänt.. Och inte lika mycket nytt att debattera om där.
Intressant fråga! Är det något våra politiker är duktiga på är det att hitta nya innovativa sätt att beskatta oss på.
Bara för att slå hål på några myter:
Sverige har ingen elbrist. Vi har effektbrist.
”Sveriges elförbrukning är ungefär 140 TWh på ett år. De senaste åren har nettoexporten varit mellan 10 - 30 TWh” https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
För att sätta det i perspektiv:
Om ALLA Sveriges bilar skulle vara elbilar:
En bil kör i snitt 1100 mil per år.
En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.
Totalt 2200 kWh/år/bil.
2200 kWh * 5 miljoner bilar = 11 TWh
https://www.trafa.se/globalassets/s...rackor/2020/korstrackor-2020---2021-09-22.pdf
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/2021/fordon_2020.pdf
Sen anser jag personligen att elbilarna kan vara räddningen på effektbristen; om tillräckligt många skulle ställa om till elbil där det är möjligt att även ge energi tillbaka till nätet så hade vi kunnat jämna ut effekttopparna med hjälp av dessa. (Så kallade Car2Grid).
Det kan även tänkas att andrahandsmarknaden av elbilbatterier hamnar i stora ”powerbankar” där de laddas upp vid överskott av el och fyller på nätet vid topparna.
För de utan egen laddstolpe eller med räckviddsångest finns det snart portabla batteribankar: https://www.zipcharge.global/
Det pågår även försök på Gotland med induktionsladdning i vägen. Om det skulle gå att implementera i större skala hade man inte ens behöva stanna för att tanka. https://www.transportnet.se/article/view/774263/gotland_far_vag_med_tradlos_laddning
Ser man sedan till den totala effektiviteten är elfordon det självklara valet:
Det är till och med 25% effektivare (ur Co2-perspektiv) att ladda en elbil på kol från Polen än att köra en bil på diesel.
Sen är det väldigt synd att staten eller EU inte går in och styr upp hur man ska ladda. Idag krävs det ett dussin appar och taggar/kort för att ta sig fram på bara el. Att betala med betalkort kan man glömma.
Bara för att slå hål på några myter:
Sverige har ingen elbrist. Vi har effektbrist.
”Sveriges elförbrukning är ungefär 140 TWh på ett år. De senaste åren har nettoexporten varit mellan 10 - 30 TWh” https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
För att sätta det i perspektiv:
Om ALLA Sveriges bilar skulle vara elbilar:
En bil kör i snitt 1100 mil per år.
En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.
Totalt 2200 kWh/år/bil.
2200 kWh * 5 miljoner bilar = 11 TWh
https://www.trafa.se/globalassets/s...rackor/2020/korstrackor-2020---2021-09-22.pdf
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/2021/fordon_2020.pdf
Sen anser jag personligen att elbilarna kan vara räddningen på effektbristen; om tillräckligt många skulle ställa om till elbil där det är möjligt att även ge energi tillbaka till nätet så hade vi kunnat jämna ut effekttopparna med hjälp av dessa. (Så kallade Car2Grid).
Det kan även tänkas att andrahandsmarknaden av elbilbatterier hamnar i stora ”powerbankar” där de laddas upp vid överskott av el och fyller på nätet vid topparna.
För de utan egen laddstolpe eller med räckviddsångest finns det snart portabla batteribankar: https://www.zipcharge.global/
Det pågår även försök på Gotland med induktionsladdning i vägen. Om det skulle gå att implementera i större skala hade man inte ens behöva stanna för att tanka. https://www.transportnet.se/article/view/774263/gotland_far_vag_med_tradlos_laddning
Ser man sedan till den totala effektiviteten är elfordon det självklara valet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är till och med 25% effektivare (ur Co2-perspektiv) att ladda en elbil på kol från Polen än att köra en bil på diesel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen är det väldigt synd att staten eller EU inte går in och styr upp hur man ska ladda. Idag krävs det ett dussin appar och taggar/kort för att ta sig fram på bara el. Att betala med betalkort kan man glömma.
Renoverare
· Stockholm
· 18 380 inlägg
Kärnkraft kanske är klimatvänligt, men att kalla det miljövänligt är tveksamt , tänk på Fukushima o Tjernobyl, ingen närmiljö jag vill vistas i.AndersMalmgren skrev:
Vet inte riktigt vad du menar men svarar nejH heimlaga skrev:
Nu är det bara svammelL lbgu skrev:Fast egentligen är det väl elbilsförespråkarna som är bakåtsträvare.
Ifall du kunde din bilhistoria så skulle du veta att det fanns elbilar tidigare än det fanns bilar drivna av oljeprodukter. Så en som vill återgå till en äldre teknologi betraktar anhängarna till den nyare teknologin som bakåtsträvare. Något som inte stämmer
Ja då tillhör ni inte dom flesta med normal ekonomi.TRJBerg skrev:
Bor halvt ute på landet och känner även många ute på landet. Alla i min närhet kan köpa en elbil om dom vill. Det handlar om prioriteringar.
Inte på alla sätt, men flera. Det tar lite för lång tid att tanka, och ställen att tanka på är för få…W witten skrev:
Sedan verkar ju elkraftverken vara underdimensionerade så man importerar el från utländska kolkraftverk… så man kan säga att föroreningarna från elbilar kommer från kolkraftverken…
Men det blir säkert bättre med tiden..
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Marknaden inte bara dras, den är redan där. Jag har inte sett någon elbil som inte har li-jon batterier de senaste 3-4 åren…A atomslag skrev:
Jag kör elbil men gör det främst av ekonomiska skäl. Miljömässigt så tror jag produktion och hantering av batterier kommer bli nästa stora miljöproblem. Det är återigen ändliga resurser vi använder oss av som vi måste bli bättre på att återvinna. Med det sagt så säger jag inte att det kommer bli ett värre miljöproblem
än vad förbränningsbilar är idag…
Skulle ekonomi inte vara en faktor i spelet skulle jag köra förbränningsbil, gärna med en rejäl pjäs under huven ( tänk V12). För att minska miljöpåverkan skulle jag istället köra betydligt mindre. Tycker många elbilar saknar karaktär och är mer bara en förpackning elektroniska ”features” där man glömt bort vad det innebär att köra bil…
Redigerat:
BastuBerra skrev:Intressant fråga! Är det något våra politiker är duktiga på är det att hitta nya innovativa sätt att beskatta oss på.
Bara för att slå hål på några myter:
Sverige har ingen elbrist. Vi har effektbrist.
”Sveriges elförbrukning är ungefär 140 TWh på ett år. De senaste åren har nettoexporten varit mellan 10 - 30 TWh” [länk]
För att sätta det i perspektiv:
Om ALLA Sveriges bilar skulle vara elbilar:
En bil kör i snitt 1100 mil per år.
En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.
Totalt 2200 kWh/år/bil.
2200 kWh * 5 miljoner bilar = 11 TWh
[länk]
[länk] />
Sen anser jag personligen att elbilarna kan vara räddningen på effektbristen; om tillräckligt många skulle ställa om till elbil där det är möjligt att även ge energi tillbaka till nätet så hade vi kunnat jämna ut effekttopparna med hjälp av dessa. (Så kallade Car2Grid).
Det kan även tänkas att andrahandsmarknaden av elbilbatterier hamnar i stora ”powerbankar” där de laddas upp vid överskott av el och fyller på nätet vid topparna.
För de utan egen laddstolpe eller med räckviddsångest finns det snart portabla batteribankar: [länk]
Det pågår även försök på Gotland med induktionsladdning i vägen. Om det skulle gå att implementera i större skala hade man inte ens behöva stanna för att tanka. [länk]
Ser man sedan till den totala effektiviteten är elfordon det självklara valet:
[bild]
Det är till och med 25% effektivare (ur Co2-perspektiv) att ladda en elbil på kol från Polen än att köra en bil på diesel.
[bild]
Sen är det väldigt synd att staten eller EU inte går in och styr upp hur man ska ladda. Idag krävs det ett dussin appar och taggar/kort för att ta sig fram på bara el. Att betala med betalkort kan man glömma.
Tack för ett grymt vettigt inlägg !
Eller är det oljeshejkarna som vill få folk att tror att fossilt är miljövänligare. Jag blir alltid så förvirrad vilket det ärGrizzlybjörnen123 skrev: