Isakare Isakare skrev:
Fanns att läsa för ett tag sen. En 20 tons JCB grävare skulle behöva 8 ton batterier för att göra samma jobb som en dieseldriven.
Sen behöver den gissningsvis en stund för att laddas oxå.
Drar man fram ordentlig el till maskinen kan man väl lika gärna välja en grävare med sladdansluten elmotor?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så kärnbränslet är miljövänligt?
Batterierna i elbilar, är de miljövänliga?
Nä långt ifrån..
många batterier hamnar i fattiga länder.. Där barn får jobba med att sära på dem och återvinna dem..
Så även med litium batterier..
Det finns bolag som samlar ihop batterierna och skeppar dessa ner till dessa länder..

Sedan så har vi länderna där barn får jobba i gruvor som har samma utseende som gruvorna hade på 1800 talet..
Där är det pengar till mat som styr jobbet...

Finns inget i batteri tillverkning eller laddning som egentligen är miljövänligt..
visst det finns förnybar eltillverkning..
Men det har sin påverkan det med...

Sedan bilen... Så kom det någon forskarrapport att däcken är hårdare och pga den omedelbara styrka som elbilen kan generera river loss mer partiklar än vad en fossil motor driven bil gör....

Sedan så verkar det också som om dessa fattar eld oftare än andra bilar...
Eller åtminstone så är röken från en elbil sämre än från fossil... Kanske har att göra med eldens hetta? :thinking: ju hetare ju bättre förbränning....
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Nä långt ifrån..
många batterier hamnar i fattiga länder.. Där barn får jobba med att sära på dem och återvinna dem..
Så även med litium batterier..
Det finns bolag som samlar ihop batterierna och skeppar dessa ner till dessa länder..

Sedan så har vi länderna där barn får jobba i gruvor som har samma utseende som gruvorna hade på 1800 talet..
Där är det pengar till mat som styr jobbet...

Finns inget i batteri tillverkning eller laddning som egentligen är miljövänligt..
visst det finns förnybar eltillverkning..
Men det har sin påverkan det med...

Sedan bilen... Så kom det någon forskarrapport att däcken är hårdare och pga den omedelbara styrka som elbilen kan generera river loss mer partiklar än vad en fossil motor driven bil gör....

Sedan så verkar det också som om dessa fattar eld oftare än andra bilar...
Eller åtminstone så är röken från en elbil sämre än från fossil... Kanske har att göra med eldens hetta? :thinking: ju hetare ju bättre förbränning....
Nu börjar jag snart tro att du har något mot elbilar.
 
A
R RoAd skrev:
Nu börjar jag snart tro att du har något mot elbilar.
inte alls.
Däremot så är det lätt att klanka ner på fossila motorer.. Då dessa funnits med så länge.. Men nu har vi ännu en gång elbilar på tapeten... Och då tycker iallafall jag att ärlighet och diskussioner om alla för och nackdelar belyser just hur bra och dåliga dessa är..

Jag har länge fört denna diskussion om batterimaskiner i skogsbruket och det är ett återkommande problem i debatten..
nämligen att folk har en övertro till det som är nytt.. speciellt när det från politiskt håll talas om dessa fordon eller maskiner...

många gånger så kan det vara så enkelt att media inte belyst sanningen bakom det hela....


att fossila bränslen och motorer, maskiner är smutsiga och utsläppande är ju välkänt.. Och inte lika mycket nytt att debattera om där.
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Miljön och klimatet är redan kört så varför satsa på elbil?
Är det ett bättre alternativ att ge upp rakt av utan att ens försöka göra något?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Intressant fråga! Är det något våra politiker är duktiga på är det att hitta nya innovativa sätt att beskatta oss på.

Bara för att slå hål på några myter:
Sverige har ingen elbrist. Vi har effektbrist.
”Sveriges elförbrukning är ungefär 140 TWh på ett år. De senaste åren har nettoexporten varit mellan 10 - 30 TWh” https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

För att sätta det i perspektiv:
Om ALLA Sveriges bilar skulle vara elbilar:
En bil kör i snitt 1100 mil per år.
En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.
Totalt 2200 kWh/år/bil.
2200 kWh * 5 miljoner bilar = 11 TWh
https://www.trafa.se/globalassets/s...rackor/2020/korstrackor-2020---2021-09-22.pdf
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/2021/fordon_2020.pdf

Sen anser jag personligen att elbilarna kan vara räddningen på effektbristen; om tillräckligt många skulle ställa om till elbil där det är möjligt att även ge energi tillbaka till nätet så hade vi kunnat jämna ut effekttopparna med hjälp av dessa. (Så kallade Car2Grid).

Det kan även tänkas att andrahandsmarknaden av elbilbatterier hamnar i stora ”powerbankar” där de laddas upp vid överskott av el och fyller på nätet vid topparna.

För de utan egen laddstolpe eller med räckviddsångest finns det snart portabla batteribankar: https://www.zipcharge.global/

Det pågår även försök på Gotland med induktionsladdning i vägen. Om det skulle gå att implementera i större skala hade man inte ens behöva stanna för att tanka. https://www.transportnet.se/article/view/774263/gotland_far_vag_med_tradlos_laddning

Ser man sedan till den totala effektiviteten är elfordon det självklara valet:
Diagram som jämför den totala energieffektiviteten mellan batteridrivna elbilar, vätebränslecellsfordon och konventionella fordon som använder flytande kraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är till och med 25% effektivare (ur Co2-perspektiv) att ladda en elbil på kol från Polen än att köra en bil på diesel.
Stapeldiagram som visar klimatpåverkan från elbilar jämfört med dieselbilar i olika energimixar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det väldigt synd att staten eller EU inte går in och styr upp hur man ska ladda. Idag krävs det ett dussin appar och taggar/kort för att ta sig fram på bara el. Att betala med betalkort kan man glömma.
 
  • Gilla
  • Älska
m04joano och 11 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så kärnbränslet är miljövänligt?
Batterierna i elbilar, är de miljövänliga?
Finns inget mer miljövänligt energislag än kärnkraft. Batteri har ju såklart en klimatinverkan, men mycket lägre än fossilt bränsle. Man jobbar också på att få bort de mest miljövidriga metallerna.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns inget mer miljövänligt energislag än kärnkraft. Batteri har ju såklart en klimatinverkan, men mycket lägre än fossilt bränsle. Man jobbar också på att få bort de mest miljövidriga metallerna.
Kärnkraft kanske är klimatvänligt, men att kalla det miljövänligt är tveksamt , tänk på Fukushima o Tjernobyl, ingen närmiljö jag vill vistas i.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja visst är de flesta så rika....om man bor i en riskoja på ockuperad mark och eldar med stulen ved och laddar bilen med stulen elektricitet och äter mat som man har hittat i restaurangernas soptunnor. Är det verkligen så man skall leva?
Vet inte riktigt vad du menar men svarar nej
 
L lbgu skrev:
Fast egentligen är det väl elbilsförespråkarna som är bakåtsträvare.
Ifall du kunde din bilhistoria så skulle du veta att det fanns elbilar tidigare än det fanns bilar drivna av oljeprodukter. Så en som vill återgå till en äldre teknologi betraktar anhängarna till den nyare teknologin som bakåtsträvare. Något som inte stämmer ;)
Nu är det bara svammel :p
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Dom flesta...
I min bekantskapskrets, av de som lever på landet, vet jag flera vars ekonomi tillåter en bil i 10000:- klassen, eller i bästa fall kring 30000:-. (De kan mecka själv med bilen.)
Ja då tillhör ni inte dom flesta med normal ekonomi.
Bor halvt ute på landet och känner även många ute på landet. Alla i min närhet kan köpa en elbil om dom vill. Det handlar om prioriteringar.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Nissens
W witten skrev:
En positiv uppsida med elbilen är att det är en jäkligt mycket bättre bil på nästan alla sätt än en förbränningsmotorbil.
Inte på alla sätt, men flera. Det tar lite för lång tid att tanka, och ställen att tanka på är för få…

Sedan verkar ju elkraftverken vara underdimensionerade så man importerar el från utländska kolkraftverk… så man kan säga att föroreningarna från elbilar kommer från kolkraftverken…
Men det blir säkert bättre med tiden..
 
A atomslag skrev:
Tesla är ett utmärkt exempel på det. Dom har bara li-jon batterier och hela marknaden dras även dit.
Marknaden inte bara dras, den är redan där. Jag har inte sett någon elbil som inte har li-jon batterier de senaste 3-4 åren…

Jag kör elbil men gör det främst av ekonomiska skäl. Miljömässigt så tror jag produktion och hantering av batterier kommer bli nästa stora miljöproblem. Det är återigen ändliga resurser vi använder oss av som vi måste bli bättre på att återvinna. Med det sagt så säger jag inte att det kommer bli ett värre miljöproblem
än vad förbränningsbilar är idag…

Skulle ekonomi inte vara en faktor i spelet skulle jag köra förbränningsbil, gärna med en rejäl pjäs under huven ( tänk V12). För att minska miljöpåverkan skulle jag istället köra betydligt mindre. Tycker många elbilar saknar karaktär och är mer bara en förpackning elektroniska ”features” där man glömt bort vad det innebär att köra bil…
 
Redigerat:
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
BastuBerra BastuBerra skrev:
Intressant fråga! Är det något våra politiker är duktiga på är det att hitta nya innovativa sätt att beskatta oss på.

Bara för att slå hål på några myter:
Sverige har ingen elbrist. Vi har effektbrist.
”Sveriges elförbrukning är ungefär 140 TWh på ett år. De senaste åren har nettoexporten varit mellan 10 - 30 TWh” [länk]

För att sätta det i perspektiv:
Om ALLA Sveriges bilar skulle vara elbilar:
En bil kör i snitt 1100 mil per år.
En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.
Totalt 2200 kWh/år/bil.
2200 kWh * 5 miljoner bilar = 11 TWh
[länk]
[länk] />
Sen anser jag personligen att elbilarna kan vara räddningen på effektbristen; om tillräckligt många skulle ställa om till elbil där det är möjligt att även ge energi tillbaka till nätet så hade vi kunnat jämna ut effekttopparna med hjälp av dessa. (Så kallade Car2Grid).

Det kan även tänkas att andrahandsmarknaden av elbilbatterier hamnar i stora ”powerbankar” där de laddas upp vid överskott av el och fyller på nätet vid topparna.

För de utan egen laddstolpe eller med räckviddsångest finns det snart portabla batteribankar: [länk]

Det pågår även försök på Gotland med induktionsladdning i vägen. Om det skulle gå att implementera i större skala hade man inte ens behöva stanna för att tanka. [länk]

Ser man sedan till den totala effektiviteten är elfordon det självklara valet:
[bild]

Det är till och med 25% effektivare (ur Co2-perspektiv) att ladda en elbil på kol från Polen än att köra en bil på diesel.
[bild]

Sen är det väldigt synd att staten eller EU inte går in och styr upp hur man ska ladda. Idag krävs det ett dussin appar och taggar/kort för att ta sig fram på bara el. Att betala med betalkort kan man glömma.

Tack för ett grymt vettigt inlägg !
 
  • Gilla
BastuBerra
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Elbilar är inte miljövänligare, bara något miljöpartiet vill få oss att tro.

Se på all plast som det står så fiint på förpackningen att det ska återvinnas. Endast 2% av all världens plast återvinns och resten eldas upp
Eller är det oljeshejkarna som vill få folk att tror att fossilt är miljövänligare. Jag blir alltid så förvirrad vilket det är :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.