Tack för inspel.
Hade inte ro att tränga in i formelspråket. Så jag får anta att det innebär vad som stod i inlägget. Det vill säga att utrymmet behöver vara 5 gånger större än det som skall ta sig igenom. Förutsatt att pellets orienterar sig i samma riktning* och att diametern verkligen är 8mm samt att genomsnittslig längd inte överstiger 10mm så borde ett 40x50 rör vara perfekt :rofl:.
(*Obs... delar av sista meningen är inte allvarligt menad)
Skall inte slösa tid på röret jag har. Min känsla sade också att röret var i minsta laget.

Länken i andra inlägget var en projektsida. Hittade inget om rördimensioner i det som jag bläddrade igenom. Däremot lite annat om brännkorgen. Askan ville stanna och det försämrade funktionen. Länken löste det genom ett skakverk styrt av en Arduino tillverkat av någon slags solenoid för modellbyggen. Det är inget för mig på det här stadiet. Föredrar passiva system om det är möjligt.

Det här med länkar. Min reflex är att inte följa dem. Kanske besvarar länken frågan. Men svaret nås efter att ha besvarat att man accepterar kakor och efter att ha letat en stund i mängder av överskottsinformation. Måttligt intresserade läsare kollar inga länkar. De tappar därför tråden i tråden vilket jag tycker är trist. Ett som jag tycker trevligare sätt är att skriva det som är relevant med egna ord eller använda citat. Länken kan förstås fortfarande läggas in men då som referens eller som ett erbjudande om att fördjupa sig ytterligare. Helst vill jag att allt som behövs för att följa resonemanget står direkt i tråden.

Mvh Findus

• Gilla
Beemaster och 6 till
  • Laddar…
tommib
Jag tror, och då vill jag betona att jag verkligen killgissar, att det är svårt att realisera en helt mekanisk pelletsbrännare som fungerar utan tillsyn. Hur mycket jag än gillar steampunkaspekten i att bygga ett mekaniskt urverk så tror jag att det är ett jätteprojekt i sig, om det ens är praktiskt möjligt. Jag tänker mig att det ska vara funktionellt också och inte ta upp halva ytan i båten.

Den där glembringkaminen är nog bättre...

Men jag skulle förstås älska att se det, så kör bara kör!

Ambitionsnivån är inte att pellets skall brinna flera dygn i sträck. Tanken är det skall fungera några timmar utan tillsyn. Synd att inte miljön i kaminen tillåter kameraövervakning. Gick det att se vad som händer så skulle det behövas färre gissningar.
Har en idé om hur korgen jag redan gjort kan ingå i pelletskorgen. Den har 7mm mellan stängerna vilket borde vara perfekt för 8mm pellets.
Skiss av en pelletskorgsdesign med måttangivelser och asklåda, bredvid en mekanisk penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett innerrör till som går nästan ända ner. Urtag för luft på sidorna avgränsat med stänger. Borde gå att få utrymme under runtom så att askan har lättare att flyta undan. Pellets kommer trycka på uppifrån så det finns hopp pm att det skall fungera.

Mvh Findus

PS. Ser att bilden avslöjar mig som ny medlem GraphGear fetischen. DS

Inte för att jag vill vara stygg men jag tror inte riktigt att du kommer att få det där att fungera tillräckligt bra med pellets. Den brinner dåligt om du inte att lufttillskott med hjälp av fläkt. Kanske att din konstruktion kan ge ett tillräckligt drag om man byter till pellets efter att ha eldat med ved en tid, men chansen är stor att draget minskar och att pelletsen slocknar. Prova att elda pellets i en pelletskorg som var så populärt för ett antal år sedan. Det brukar inte gå så där jättebra, i alla fall inte det lilla jag har testat. Men innan man har testat så kan man inte med säkerhet veta om det fungerar, din grundkonstruktion skiljer sig ju en hel del från en pelletskorg.

När det gäller längden på 8mm pellets så kan den vara allt från 3-4 mm till 45-50 mm med vissa avarter ända upp till 65-70 mm. Ett 50*40 rör bör fungera om det har en slät och jämn insida men kan ge stopp i form av valvning om du fyller det helt fullt. Har själv eldat pellets med pelletsbrännare sedan -98 så viss erfarenhet finns.

AXS
Köp en sånhär och koppla till en lååångsamt snurrande motor.

799x799-b_cornflakes-dispenser-1.jpg

Skulle vilja ha flera separata system för att minimera risken för att pellets börjar brinna "åt fel håll".

• Haha
PellePeps
  • Laddar…
Det fanns en gång en stor kona med en mindre kona i som passade i hålet på en vedspis, i mellan konorna packade man blött sågspån, drog upp den inre konan och lade på ett lock.
Då hade man en sågspånskaka i konan med lock exponerat mod eldstaden i vedspisen.
Så gjorde man en brasa i vedspisen och gick och lade sig, vartefter sågspånen torkade ramlade det ner i härden och glödde och på så sätt värmde vedspisen lite hela natten.
Tydligen kunde det ramla ner för mycket och ta eld och gaser gick ut i rummet.

Nu till din panna, röret du har pellets i har jag funderingar på oavsett bränsle, så borde det vara koniskt nedåt så utrymmet blir större och större vartefter det sjunker, då fastnar det inte, teoretiskt............ Det borde gå att ha 2 parallella rör om det är så att utrymmet i ett rör är för litet, eller dra upp röret på taket för en rejäl påfyllning, (obs skämt).
Tilluften borde ha fläkt som tidigare sagts, men borde även fungera med hjälp av draget som blir i skorstenen.
Sen tror jag, med betoning på tror, att man ska ha keramik där själva förbränningsprocessen är för att uppnå högsta möjliga temperatur.

Nu till min panna i bussdörren som jag tidigare nämnt.
Jag tror, igen.... att en konisk laddningskammare som är platt avsedd för grangrenar som har högt energiinnehåll är lämpliga för mig och lätta att fylla på längs mina resor, keramisk förbränningskammare för att upprätthålla temperaturen, vidare in mot en tjock stålplatta (optimalt med en gjutjärnsplatta med flänsar på bägge sidor ) som kan ta upp värmen och fördela den fint in i bussen.
Mata pannan utifrån så att det inte kommer in skräp, gaser och för höga temperaturer inne i bussen.

Sen, om jag förstod rätt så undrade du hur man ska visualisera sina tankar?
Jag klottrar enkelt och det som blir bra fyller jag i med markeringspennor i olika färger som symboliserar olika material och egenskaper.
Mina kollegor kallar mina ritningar för "huvudfotingar" sådana som barn ritar, men de förstår iaf mina "ritningar".

Jag jobbar som utvecklare och är väl insatt i svårigheterna att förmedla sina kunskaper på ett sätt som mottagaren kan ta till sig.
Och jag har åtminstone 1 kollega som jag kan prata fritt med och dissa och spåna och bete sig emot och han gör förståss samma sak tillbaka, men det är ovärderligt!!! Man kommer snabbt framåt i processen av konstruktionen. Det är jobbigt som satan att bli utsatt av honom, men resultatet är fantastiskt och det händer saker :) Det är få förunnat att ha den insikten att kunna ta och ge svår och hård kritik och komma helskinnad ur det hela.

Hoppas att jag är till någon hjälp.

/W

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det är jobbigt som satan att bli utsatt av honom
Min största kund är en snickare som jag jobbat åt sedan 2014. Vi tänker inte alls lika. Är sällan överens. I alla fall inte från början. När vi får ett problem som vi var för sig inte ser en lösning på. Då tittar vi tillsammans. Sedan byter vi två tre repliker och hittar på någonting utanför boxen som vi inte hade inom räckhåll var för sig.
Det är inte jobbigt alls. Jag älskar det.

Btw. Handskisser och kladdar ger informationer på submedveten nivå som är oerhört svåra att definiera och förmedla. Dina huvudfotingar är troligen en stor tillgång.

Mvh Findus

• Gilla
SaabNiklas och 4 till
  • Laddar…
Sen, om jag förstod rätt så undrade du hur man ska visualisera sina tankar?
Det undrar jag inte. Jag visualiserar sömlöst. Spatialt tänkande tror jag det heter om jag kommer ihåg rätt. Sådana där tester där man får se utbredningar av geometriska figurer och skall säga vilken grej som är rätt är lika enkelt för mig som att säga vilken färg som är knallgul eller marinblå.

Det som är svårt är att visualisera sådant som man inte vet hur det skall se ut.

Nåväl...
För att driva projektet framåt så har jag gjort ett koniskt rör. Det är 450 långt och går från 55 till 60 mm invändigt.
Ett hemmagjort koniskt metallrör som vilar på en träbänk i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Helt slät insida. Har förstås ingen aning om det kommer duga men tycker att det ser rimligt ut.
Koniskt rör med slät insida som övergår från 55 till 60 mm, syns genom rörets längd.
Skapa konto

Dagligt pyssel numera är att spänta fram kaffeved ungefär en kvart. För att spara ryggen lite och slippa böja mig för ofta smällde jag ihop en station för jobbet. En skärm som fångar upp de bitar som sprätter iväg och med upphängningaplats för en kasse där de flesta spånorna ramlar ner. En och annan pinne flyger förstås iväg ändå men är det bara enstaka så är det säkert bra att böja sig då och då.
Hemmagjord vedstation med skärm och upphängd kasse för insamling av vedspån och yxa.
Skapa konto

Är lite road av de som klagar på trappor och låga lådor för att sedan åka till ett gym för att tänja och sträcka sig hit och dit.

Nu matlagning. Stuvning på anka och potatis blir det i dag... mums

Mvh Findus

PS. Suck... Ankan, ett urbenat lår, är fortfarande frostig efter att ha flyttats från frysen till kylen i morse. Borde lagt fram det i rumstemperatur för någån timme sedan. Nu få jag vänta minst en halvtimme innan det går att laga till. Idiotiskt av mig. DS

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 7 till
  • Laddar…
Åsa Lund
findus42 findus42 skrev:
Visionära skedet... (många kommer inte längre )

Köpte fartyget för några år sedan och har hunnit riva ut och göra om det mesta. Akuta grejer går före. Med tiden har ett missnöje växt fram med hur uppgraderingar på uppgraderingar under båtens liv gjort utseendet oharmoniskt. Den är inte på något sätt ful. Det är bara det att ventilerna i däckshuset linjerar inte. Det finns inslag av strömlinjeform fast den troligen aldrig gått fortare än 8 knop. Skrov har ett formspråk. Allt över däck ett annat.

Så här ser hon ut i dag
[bild]

Om jag skrotar fem års arbete genom att såga ner allt över däck med tigersåg och vinkelkap och börjar om. Då får jag bygga ett nytt däckshus som följer skrovets linjer :).

Så här föreställer jag mig att det kan bli.
[bild]

mvh Findus
Hade förresten varit kul med en tecknad uppföljare hur skönheten ser ut nu, fem år senare ;)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som om du är igång igen med dina projekt. Hurra!
Jag började bli orolig.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Deklarerade från start att femårsplan är en underskattning. Så att tiden ibland inte räcker till för hobby eller att hobbytiden går till något annat är sådant som kommer hända.

Åter till pelletseldningen.
Röret har fått en tratt. Ville inte göra något provisoriskt som jag sedan måste göra om utifall att den högst osannoliga händelsen skulle inträffa att brännare 1.0 fungerar tillfredsställande. Så lade ner tiden göra den så bra att den går att leva med.
Svartmålad trätratt för pelletseldning och rör med pinnar, placerade på ett trägolv utomhus.
Skapa konto

Själva korgen utnyttjar det ordinarie rastret i botten och framåt. På sidorna satte jag pinnar som hindrar utflytning i sidled. Pinnarna är kapade någon halvcentimeter över rastret för att göra det enklare för askan att ramla ner.
Pelletsbrännare med tratt och rör designad för jämn fördelning och askavfall.
Skapa konto

Lite färg så syns den knappt.
Svart metalltratt för pelletseldning monterad på en vägg, med synliga pinnar och färgdetaljer.
Skapa konto

Har gjort en försiktig proveldning. Fyllde endast röret. Beräknar att det är lite mer än en liter pellets. Tände 1335. Fungerade enligt plan. Pellets ramlar ner stötvis när hålrum uppstår. Gjorde ett par hål för luft i locket. Behövde ändå ha luckan till asklåda med några millimeters glipa. Då räcker luften alldeles utmärkt.
Den där litern pellets brann med öppen låga till ca 1510. Sedan var det bara glöd.
Tratten rymmer ca tre liter. Nästa test blir att fylla för tre timmar och sedan se hur det går.

Mvh Findus

• Gilla
Bengt Larsson och 8 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Deklarerade från start att femårsplan är en underskattning. Så att tiden ibland inte räcker till för hobby eller att hobbytiden går till något annat är sådant som kommer hända.

Åter till pelletseldningen.
Röret har fått en tratt. Ville inte göra något provisoriskt som jag sedan måste göra om utifall att den högst osannoliga händelsen skulle inträffa att brännare 1.0 fungerar tillfredsställande. Så lade ner tiden göra den så bra att den går att leva med.
[bild]
Själva korgen utnyttjar det ordinarie rastret i botten och framåt. På sidorna satte jag pinnar som hindrar utflytning i sidled. Pinnarna är kapade någon halvcentimeter över rastret för att göra det enklare för askan att ramla ner.
[bild]
Lite färg så syns den knappt.
[bild]
Har gjort en försiktig proveldning. Fyllde endast röret. Beräknar att det är lite mer än en liter pellets. Tände 1335. Fungerade enligt plan. Pellets ramlar ner stötvis när hålrum uppstår. Gjorde ett par hål för luft i locket. Behövde ändå ha luckan till asklåda med några millimeters glipa. Då räcker luften alldeles utmärkt.
Den där litern pellets brann med öppen låga till ca 1510. Sedan var det bara glöd.
Tratten rymmer ca tre liter. Nästa test blir att fylla för tre timmar och sedan se hur det går.

Mvh Findus
Har du tänkt ha något lock på tratten? Utifall det börjar brinna uppåt i röret.

Det är inte självklart vad som är rätt när det gäller den saken. Troligen är det bättre om luft har fritt tillträde. Alltså utan lock. Draget i skorstenen vinner över inmatningsröret. Lågorna går nedåt. Står det still är det större risk att det kan glödbrinna uppåt.

En anledning att ha lock skulle kunna vara att minska luftflödet efter att bränslet tagit slut. Om inomhusluften har fri möjlighet att åka ut vis tratten kan effekten bli att värmen som lagrats i sanden vädras bort till ingen nytta.

Mvh Findus

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Tillbaka till designprocessen
Röret är avhandlat redan. Koniskt rör med dim över 50 mm i kvadrat blev det.
Skall försöka redogöra för hur jag tänkte kring eldkorgen. Den är redan gjord men det kanske har ett värde att få en ide om hur kommunikationen i tråden påverkat utformningen, eller kunde ha gjort det.
Inlägg i tråden uttryckte tvivel om flera saker.

För lite luft för bra förbränning. Normalt behövs fläktar
R roli skrev:
Inte för att jag vill vara stygg men jag tror inte riktigt att du kommer att få det där att fungera tillräckligt bra med pellets. Den brinner dåligt om du inte att lufttillskott med hjälp av fläkt.
Gravitationsmatning fungerar inte...
Exostor Exostor skrev:
Hur ska den matas i lagom hastighet? Är det inte risk att hela förrådet bara faller ner så fort som möjligt? Pelletsskruvar snurrar ganska långsamt för att hålla rätt hastighet.

sen funderar jag på om det är risk för brand upp i matarröret om man har självfall ner till härden?
AXS AXS skrev:
Köp en sånhär och koppla till en lååångsamt snurrande motor.
borde det vara koniskt nedåt så utrymmet blir större och större vartefter det sjunker, då fastnar det inte, teoretiskt...
Det koniska röret hade jag redan varit inne på själv. Det är en konkret risk med matningen. Frågan är vad som händer om bränslet valvar sig och fastnar.
C cap skrev:
Har du tänkt ha något lock på tratten? Utifall det börjar brinna uppåt i röret.
Jag har svarat på detta i inlägget innan så jag upprepar mig inte här.

Nu är inte detta ett rättvist exempel då @tommib generellt är en väldigt positiv skribent.
tommib tommib skrev:
Jag tror, och då vill jag betona att jag verkligen killgissar, att det är svårt att realisera en helt mekanisk pelletsbrännare som fungerar
Men... jag uppfattar det som att en stor majoritet av de som skriver gärna vill säga att det inte kommer fungera.

Den attityden bidrar väldigt sällan till en kreativ process. Eller så har jag helt fel. Det triggar åtminstone min medfödda tjurskallighet. (Den raka cyklonen fungerar för övrigt utmärkt fortfarande.)

Sålunda beväpnad med killgissningar och en del konkret kunskap gjorde jag korgen efter de förutsättningar som fanns.
”Flumvisualiserade” kring hur förbränningsutrymmet ser ut. För mig är det som en genomlyst bild med de begränsningar som min kunskap om utbredning och avgränsningar ger. Jag kan tänka mig hur luften kommer dit och hur förbränningsgaserna tar sig vidare. Jag har sett hur branden under visss förutsättningar kan vandra uppåt. Hur ved kan haka upp sig och vad som händer .

För lite luft är det enklaste. Draget blir väldigt starkt i den här typen av eldstad. Frågan är hur mycket draget skall begränsas.

Det här är inte på något sätt en bra bild.
Skiss av eldkorgen med markerade luftflöden, förbränning och askans avlagring vid pelletsförbränning.
Skapa konto

Askan kunde vara ett problem. Enligt visualiseringen så kan inte gallret vara för tätt. Oförbrända pellets skall förstås inte rasa igenom, men är det för tätt så stannar askan tills det blir för stort tryck uppifrån. Det skulle förståss till slut ändå rasa ner, men då kanske det hinner slockna ner till ren glöd som till slut är rent pulver. När då nya pellets kommer ner är det för kallt för aatt det skall ta eld.

Lösningarna.
7mm mellanrum till 8mm pellets. Sidoavgränsningarna gå inte ända ner så att pellets i början kan sprida sig lite i sidled. Sedan när det brinner kan askan pressas ut.

Har eldat ca 2,3 liter pellets i morse. Ville att det skulle gå upp i tratten. Brann helt enligt plan i ungefär 2,5 timmar. Inga tendenser till upphakning. Lite för lite luft om jag stänger asklådan. Skall förbättra genom att göra titthålen i locket på vedinsläppet större. Jag tror att det är bättre om mer luft kommer in den vägen. Skall jag tro Googles uppgift om att pellets väger 630gram per liter. Då kan jag elda för ca 1:50sek/timme med dagens pelletspris.

Nu måste jag ut och promenera.
Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
Ingenjören och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.