simpa81 simpa81 skrev:
Det var inte bättre förr, det är sämre nu :rofl:
Sämre än 2006 till 2014 helt klart :)

• Gilla
simpa81
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sämre än 2006 till 2014 helt klart :)
Instämmer!

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Dök upp i flödet på en retrodatorgrupp... Endel har inte glömt DOS program...
[länk]

Notera det överlägsna "Model-M" tangentbordet!
Min käre far körde Word perfect för dos länge. Nu mer kör han Word perfect för Windows dock. Han hatar WYSIWYG hanterare som Word.

Word perfect är mer som HTML editor där man skriver taggar. I gamla dos versionen fick man skriva ut för att se hur det ser ut. I Windows kan man köra preview eller tom split screen.

Edit: han var länge motståndare mot postscript också :) vet inte om PCL var bättre eller om han bara var tjurig dock :)

• Haha
Citrona och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Kanske bara för Stockholmare...

Men det var här det började på 70-talet. Många fina minnen som barn från denna lokal. Längst in fanns radiostyrt modelljärnvägar och annat kul.

Idag är lokalen tom:worried:
Tom butikslokal på gata med skylt "Här har huvudstaden en ledig lokal - intresserad?" på en regnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
Som lite yngre var det Wentzels som gällde, Sveriges dyraste hobbyaffär :D
Men shit vad man hängdfe där och njöt av alla diaraman.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Min pappa tog med mig till en hobbyaffär i Stockholm nån gång jag var med honom på jobbet - det bör varit denna, annars var det i Uppsala "Coddans" (Codelius) leksaksaffär som sålde modeller och merklintåg över disk - jag tror min pappa handlade modeller där som barn av samma gubbe och över samma disk som fanns kvar när jag var liten. Sen försvann den när leksakskedjorna startade (Stor&Liten var nog först ut). Men istället dök "Minicars" upp i Uppsalas industriområde. Där såldes framförallt (vad jag minns) Kyosho radiostyrda bilar och lite annat på samma tema. Tror de var mer av en importör, men det gick iallafall att gå dit och handla då de hade en liten butik.

Min pappa byggde med Mekano som liten. Jag tror mekano-ångmaskin-märklin var mossigt redan när jag var liten. Linstyrda flygplan var dock kul. Jag kraschade tyvärr det plan min pappa hade kvar sen sin barndom. Vevstaken gick rakt av. Undrar om det ligger kvar i nån låda hos dem... Mekano var sånt som farsorna pratade om och som man såg Lasse Åberg minnas från sin barndom på barnprogrammet "Trasan och Banarne"...

Idag tycker jag leksakerna mest är skit. Nu har mina barn tröttnat på fysiska leksaker. De önskar sig ingenting.

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Blev en del radiostyrt därifrån också. Under något år var jag du med personalen. Det är livsfarligt för plånboken att jobba i city:oops:

• Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Där såldes framförallt (vad jag minns) Kyosho radiostyrda bilar och lite annat på samma tema.
Just Kyosho var det. De var tidigt ute med konceptet att köpa något och sedan köpa reservdelar och förbättringar för dyra pengar. Gick det inte sönder så kom villhöver och knackade på, det gick ju att förbättra så mycket. Hundralappar försvann för några plastbitar.

Som lite yngre var det Wentzels som gällde, Sveriges dyraste hobbyaffär
Var låg de? Jag vet att jag handlat på någon då rätt känd hobbyaffär på söder men jag har glömt vilken det var... :oops::rofl: Några förslag på vilken jag menar? Det var nog runt millennieskiftet eller något tidigare. Ingen aning om den finns kvar eller fallit i glömska.

• Gilla
reez
  • Laddar…
ullberg
När jag var ung låg wentzels ”i” gallerian, eller snarare på utsidan av densamma på Regeringsgatan

Edit: blandade ihop hamngatan & Regeringsgatan

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
När jag var ung låg wentzels ”i” gallerian, eller snarare på utsidan av densamma på Regeringsgatan

Tänkte just rätta dig.;) Men det är mitt minne också.

Jonas Persson
ullberg ullberg skrev:

Nästan rätt, runt hörnet på Regeringsgatan. Mitt emot Clock.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet att jag handlat på någon då rätt känd hobbyaffär på söder men jag har glömt vilken det var...
Det var nog dessa jag tänkte på.

Logotyp för Söders RC/HOBBY med silhuett av ett radiostyrt flygplan på röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite för enkelt... De verkar finnas kvar men har tydligen flyttat halvvägs till Skåne, eller i vart fall älvsjötrakten.

• Haha
Maria T
  • Laddar…
Jag hade Scorpion och Optima (tror jag de hette) - den senare såg jag i mina föräldrars källare i originalkartong för nåt år sen. Scorpion hade jag en bubbla-kaross till vill jag minnas. Tyvärr tror jag scorpion krashades rejält och inte finns kvar.

https://rctoymemories.com/2016/08/28/a-quick-guide-to-vintage-vs-remake-kyosho-rc-kits/

https://www.rckungen.se/sv/articles/2.6085.92021/turbo-scorpion-110-2wd-kit-legendary-series
https://www.rckungen.se/sv/articles/2.6085.92022/optima-110-4wd-kit-legendary-series

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.