harry73
engs engs skrev:
Vissa sektioner av vägar jag kör på är så trånga att jag stannar helt om det kommer någon, med eller utan cykel. Och får möte samtidigt.
Jag tycker att alla vägar är så trånga att jag stannar bakom cykeln när det kommer mötande trafik, men oftast har jag tillräckligt mycket framförhållning att anpassa hastigheten i ett tidigt skede, så att det inte blir ett konflikt med mötande trafik.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
engs
Framförhållning hjälper inte om man har under 100m fri sikt eller så.
 
harry73
Det gör det visst. På ställen med dåligt sikt anpassar man sin hastighet
 
  • Gilla
VidarH och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
"De flesta" är nog en grov överdrift. Förbudet bör vara generellt och inga skyltar om cykelförbud ska behövas. Finns det en cykelväg parallellt ska den användas, punkt.
99 % av cykelvägarna håller inte den klass de ska hålla.
Inventeringen visar också att en mycket liten del av cykelvägarna uppfyller en grundläggande standard vad gäller utformningsprinciper av cykelvägar som ingår i ett huvudnät. En procent av det inventerade nätet uppfyller utformningsprinciperna med avseende på bl.a. bredd, separationsform, beläggning och belysning. Det är 72 stråk och 825 km. 1 procent uppnår en grundläggande standard
https://bicycling.se/blogg/99-procent-ar-uselt/

Vet inte vad du lägger i begreppt "de flesta" men för mig räcker 99 %.
 
  • Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
Jag har varit ute för att bilspärrar står för nära varandra, eller att trafikfålla är för snäv så att man inte kan komma fram med tvilling-/syskonbarnvagn eller med cykelvagn.
Detta tvingar ut cyklister på bilvägarna istället för att använda GC-vägarna.

På ett ställe fick jag kommunen till att ta bort ena bilspärren, så nu går det att cykla den sträckan med cykelvagn.

Bilspärr och trafikfålla vid en cykelväg omgiven av höstträd, för smal för breda cykelvagnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilspärr på en gång- och cykelväg som kan vara svår att passera med bred barnvagn eller cykelvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
Denna gc-väg ser hyfsat bra ut, men det finns ingen tydlig separering, mellan gång och cykeltrafik, som gör den farligt för högre hastigheter. sikten från korsande vägen är dålig och framförallt försvinner gc-vägen efter korsningen plötsligt in i ett bostadsområde och avslutas vid en villagata.
På andra sidan avslutas den vid en cirkulationsplats och behöver man göra några 90-graderskurvor på en smal gc-väg för att fortsätta rakt fram.
GC-väg vid korsning utan tydlig separering, 30 km/h-skyltar och övergång till bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GC-vägen används av fotgängare och barn, alla som cykelpendlar eller träningscyklar cyklar på bilvägen, och det känns bra så.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du som hundägaren har ett strikt ansvar och får se till att hunden inte kommer så nära cyklisten. Att sätta ett käpp i hjulet är ju helt bisart.
Nej, så fungerar inte reglerna.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
engs
harry73 harry73 skrev:
Det gör det visst. På ställen med dåligt sikt anpassar man sin hastighet
Du pratade om framförhållning så man kan anpassa sin hastighet. Till t.ex. gående kontra mötande bilar. Har man under hundra meter fri sikt, kommer en gående och får möte med 4-6 bilar med lagom avstånd är det helt omöjligt att ”anpassa sin hastighet” på annat sätt än stanna helt. Vilket var vad jag sa.
 
Redigerat:
engs
T tompaah7503 skrev:
99 % av cykelvägarna håller inte den klass de ska hålla.

[länk]

Vet inte vad du lägger i begreppt "de flesta" men för mig räcker 99 %.

Jag ser cyklister även på dessa vägar, så för den gruppen cyklister torde det kvitta om de så får en hel motorväg.
Vy över en landsväg med en asfalterad cykelbana intill, lämplig för cyklister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
engs engs skrev:
Du pratade om framförhållning så man kan anpassa sin hastighet. Till t.ex. gående kontra mötande. Har man under hundra meter fri sikt, kommer en gående och får möte med 4-6 bilar med algom avstånd är det helt omöjligt att ”anpassa sin hastighet” på annat sätt än stanna helt. Vilket var vad jag sa.
Visst kan det ibland hända att man behöver stanna, men det är ytterst sällan. Framförallt när det är fotgängare man möter, räcker det med att passera dom i låg hastighet (t ex 10 km/t) och då kan man köra rätt så nära. Sedan vinkar man vänligt och fortsätter resan. Här nere händer det att man möter häst och ryttare, framförallt på mindre vägar. Även då får man ibland stanna helt och låta ryttaren passera så att denne kan hålla kontroll över hästen. Jag fattar inte hur man kunde vinna krig mha hästar så rädda de kan vara, men det är en annan sak.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
engs
harry73 harry73 skrev:
Visst kan det ibland hända att man behöver stanna,
Då förstår jag inte vad vi tjafsar om, om vi är överens.
 
harry73 harry73 skrev:
Denna gc-väg ser hyfsat bra ut, men det finns ingen tydlig separering, mellan gång och cykeltrafik, som gör den farligt för högre hastigheter. sikten från korsande vägen är dålig och framförallt försvinner gc-vägen efter korsningen plötsligt in i ett bostadsområde och avslutas vid en villagata.
På andra sidan avslutas den vid en cirkulationsplats och behöver man göra några 90-graderskurvor på en smal gc-väg för att fortsätta rakt fram.
Några cykelvägar jag provat kan det vara en fin cykelväg fram till en planskild korsning. Då försvinner cykelvägen och det är bara gångväg och en trappa, sen kan man förvisso cykla en lång omväg. Nedanför trappan fortsätter cykelvägen. Det finns flera liknande exempel. Där jag bor nu har de byggt en cykelväg som är liknande detta, det är räcken ut mot vägen och på flera ställen där man skulle vilja ta av från cykelvägen går det inte utan man måste antingen cykla ut bland bilarna eller korsa vägen och fortsätta på gångväg antingen flera hundra meter före eller efter man egentligen vill svänga. Väl på cykelvägen är det staket på båda sidor. Ibland kombinerat med gångväg med målat streck. På nåt ställe bara försvinner cykelvägen i 10m för att det var för smalt att ha både gångväg och cykelväg, så cykelvägen avslutas rakt i en busskur från ena hållet och ett räcke åt andra hållet. Ska jag upp på cykelvägen måste jag släpa cykeln uppför en trappa eller korsa en stor väg. Turligt nog går en väg lämplig för cykel nåt hundratal meter bort på andra sidan vägen som jag inte förstår de rustade upp istället för att anlägga denna nya cykelväg. Kan det vara så att de är olika pengar som betalar olika cykelvägar?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
engs engs skrev:
Jag ser cyklister även på dessa vägar, så för den gruppen cyklister torde det kvitta om de så får en hel motorväg.
[bild]
Smal gång- och cykelväg med person som går med barnvagn, parkerade cyklar, och ingen tydlig separation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma väg, men lite mer in i stan. Här syns det tydligt att gc-vägen är smal och att det inte finns en bra separering mellan fotgängare och cyklister. GC-vägen fungerar därmed dålig för cykelpendling, även om jag skulle cykla på gc-vägen
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
engs
Det är inte närmare stan, tvärtom. Så lite folk det rör sig i Malmslätt så kan man lätt ha en gc-väg och undvika då få som promenerar. Tanken är väl inte att cylister ska kunna köra absolut helt obehindrat från A-B utan att riskera tvingas sänka farten eller se sig för?

Och om man nu cyklar på väg där kan man lätt åka över till cykelvägen när man lämnar malmslätt mot skägget.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
harry73
engs engs skrev:
Tanken är väl inte att cylister ska kunna köra absolut helt obehindrat från A-B utan att riskera tvingas sänka farten eller se sig för?
Varför ska man då kräva att bilister kan göra det?
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.