Man lägger inte klinker direkt på spånskivor, flytspackel först sen klinker. Lägger du direkt på spånskivor har du lika stor chans att klinkers ligger kvar över 1 år som att vinna på EURO-millionlotteriet!

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Våtrumsgips möglar ju inte heller. Obegriplig besparingsåtgärd.

Nailman Nailman skrev:
För det första tycker jag inte om gips. Passar inte i ett över 200 år gammalt torp. Och när tätskiktet kommer på så måste det väl ta upp lite rörelser från plywooden tänker jag. Å säkert vatten är ett överdrivet påhitt. Innan vattnet har nått upp till 2 meter har det runnit ut genom dörren.
Min mormor och morfar kompletterade sitt flerhundraårigaträhus och uppförde nytt badrum 1960/61, göt grund, murade med cementhålsten, putsade ut och invändigt, kaklade delar av vägg och klinkrade golv, badrummet står fortfarande kvar och funkar än.

Äh, kör på med plyfa

Med tanke på dina kommentarer gällande säker vatten och att du inte verkar ha för avsikt att ha en försäkring som täcker det så finns det väl ingen orsak att lyssna på de som försöker ge dig råd.

Kör hårt och skapa gärna en byggtråd med mycket bilder, det brukar liva upp stämningen!

• Gilla
  • Haha
Maledictus och 7 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Äh, kör på med plyfa

Med tanke på dina kommentarer gällande säker vatten och att du inte verkar ha för avsikt att ha en försäkring som täcker det så finns det väl ingen orsak att lyssna på de som försöker ge dig råd.

Kör hårt och skapa gärna en byggtråd med mycket bilder, det brukar liva upp stämningen!
Stöllesvar

Varför inte bara göra som det ska göras, tycker du fått svar på dina frågor.

T TheGame skrev:
Varför inte bara göra som det ska göras, tycker du fått svar på dina frågor.
Ja, de flesta verkar ha erfarenhet av att ha monterat plywood med ett tätskikt å sedan kakel. Skulle vilja se resultatet av det...

Nailman Nailman skrev:
Ja, de flesta verkar ha erfarenhet av att ha monterat plywood med ett tätskikt å sedan kakel. Skulle vilja se resultatet av det...

Tror nog jag får slipa på min läsförståelse för så tolkar jag inte 99% av svaren här :)

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tror nog jag får slipa på min läsförståelse för så tolkar jag inte 99% av svaren här :)
Nja, men alla verkar veta utan att kanske själva sett med egna ögon..

Har själv haft ett spångolv med klinker på. Det rör sig och fogen spricker och trillar av, helt värdelöst...

Nailman Nailman skrev:
O
Nailman Nailman skrev:
Förstår som inte meningen.
Om du inte redan gjort jobbet så är det väll bara göra som man ska göra ist.
Om du gjort jobbet så är det väll bara hoppas på det bästa

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Min mormor och morfar kompletterade sitt flerhundraårigaträhus och uppförde nytt badrum 1960/61, göt grund, murade med cementhålsten, putsade ut och invändigt, kaklade delar av vägg och klinkrade golv, badrummet står fortfarande kvar och funkar än.
man har en annan belastning idag än förr, då duschade (läs badade) man inte lika ofta som idag, samma som tvätta och hänga upp inomhus eller köra torktumlare.

men ska man hårdra det så duschar du korta duschar så räcker duschkabin eller badkar med draperi och vettig ventilation.

däremot så blir det en utmaning med försäkringsbolaget om du får skada, liksom när det är dags att sälja (direkt kommer du få längre för huset pga avsaknad av badrum som alla vill ha)

Nailman Nailman skrev:
Nej, men alla andra förutom du skulle inte ens tänka tanken att frångå ett fackmässigt utförande.

ClasseClas
Nailman Nailman skrev:
För det första tycker jag inte om gips. Passar inte i ett över 200 år gammalt torp. Och när tätskiktet kommer på så måste det väl ta upp lite rörelser från plywooden tänker jag. Å säkert vatten är ett överdrivet påhitt. Innan vattnet har nått upp till 2 meter har det runnit ut genom dörren.
Om inte gips passar i torpet, varför är det ok med ngt tätskikt i gummi eller plast?

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej, men alla andra förutom du skulle inte ens tänka tanken att frångå ett fackmässigt utförande.

TROLL ! :sleep:
Fackmässigt utförande betyder inte gips. Det är utförandet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.