Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
R
M mickef skrev:
De som har sina dubier mot nuvarande vaccin följer nog Tegnells uppmaningar till punkt och pricka så långt det går.
Det har du noll belägg för.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag inte ett dugg på. Det finns självklart de som gör det, men det finns också många som säger att Covid-19 är en bluff, att det inte är värre än en influensa, de som skitit i råden hela tiden etc. Vi har också ovaccinerade som arbetar inom äldreomsorgen etc. Inte fasten lyssnar de till Tegnells uppmaningar.'
En av Tegnells uppmaningar är ju att man ska vaccinera sig, jag har svårt att tro att den uppmaningen följs av de ovaccinerade...
Hur många vaccinerade tror du följer Tegnells uppmaningar?
Alla frivilligt ovaccinerade är inte idioter.

Fairlane
M mickef skrev:
De som har sina dubier mot nuvarande vaccin följer nog Tegnells uppmaningar till punkt och pricka så långt det går.
Det här är från Dagens Nyheter som i sin tur hämtat uppgifterna från Folkhälsomyndigheten:

"Vaccinationstäckningen bland de anställda i äldreomsorgen i Stockholms län kan vara den lägsta i landet. 53 procent av de anställda inom hemtjänsten i Stockholms län är vaccinerade med två doser mot covid-19. Bland personal som arbetar i särskilt boende är siffran 64 procent, enligt en analys från Folkhälsomyndigheten, där uppgifter från vaccinationsregistret samkörts med SCB:s så kallade yrkesregister.

I hela landet är vaccinationstäckningen 63 (hemtjänst) respektive 73 (särskilt boende) procent."

Dvs, väldigt många som arbetar inom hemtjänsten i landet är inte fullständigt vaccinerade. Hur många som har tagit en spruta och hur många som haft en Covid-infektion innan vet vi inte, men att alla dessa personer skulle följa Tegnells uppmaningar så långt det går (när man missar den viktigaste) verkar väl ändå inte rimligt?

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Jag påstår inte att alla frivilligt ovaccinerade är idioter, många är det, men inte alla.
Jag tror att i både gruppen vaccinerade och i gruppen ovaccinerade, så finns det de som följer uppmaningarna bra och de som följer de dåligt. Jag ser ingenting som tyder på att just gruppen ovaccinerade skulle vara bättre än andra.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Personligen tror jag att det kan vara lite fler i det ovaccinerade gänget som struntar i rekommendationerna. De har ju trots allt redan struntat i rekommendationen att vaccinera sig.

Jag och min fru är vaccinerade och har följt rekommendationerna så här långt i.a.f. De jag känner och har haft något samtal med i ämnet verkar också ha gjort det. Så i min värld sköter de vaccinerade sig. Någon ovaccinerad känner jag faktiskt inte.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vet ni inte om att även ovaccinerade kan vara asymtomatiskt sjuka och särskilt om de blir smittade för andra gången?

Uppenbarligen fungerar ju vaccinering för att få ner smittspridningen eftersom det är just vad som har skett i Sverige under det senaste halvåret.
jag tror att det är för tidigt att utvärdera (jag gissar) om smittspridningen minskar pga vaccinering. Att det lindrar symtom och allvarlig sjukdom är det nog ingen som betvivlar.

R RoAd skrev:
Jo, du håller avstånd till alla. Har du lyckats missförstå även en så enkel information som det?

Då förstår jag att det svajjar lite i övrigt också ;)
Känner att jag svarar på för många inlägg och ska försöka undvika de mest intetsägande.

Fairlane
M mickef skrev:
jag tror att det är för tidigt att utvärdera (jag gissar) om smittspridningen minskar pga vaccinering.
Ja, kanske beror det på något helt annat när det i land efter land visar sig att smittspridningen sjunker när fler blir vaccinerade. Kanske, men troligen inte.
M mickef skrev:
Att det lindrar symtom och allvarlig sjukdom är det nog ingen som betvivlar.
Jodå, det finns det gott om folk som betvivlar. Några exempel:
  • De som påstår att det inte är ett vaccin kan ju knappast tro att det hjälper.
  • De som påstår att det är ett gift avsett att minska jordens befolkning tror nog inte det hjälper
  • De som tror att bara för att det blir fler vaccinerade på IVA så är det ett bevis för att vaccinet inte fungerar (trots att det procentuellt är klart fler ovaccinerade på IVA) tror nog inte heller att vaccinet hjälper

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Känner att jag svarar på för många inlägg och ska försöka undvika de mest intetsägande.
Vad var intetsägande? Du förstod inte hur du skulle undvika smittade utan symptom och jag förklarade det.

Säg tack istället :)

BirgitS
M mickef skrev:
jag tror att det är för tidigt att utvärdera (jag gissar) om smittspridningen minskar pga vaccinering. Att det lindrar symtom och allvarlig sjukdom är det nog ingen som betvivlar.
Jo, det är uppenbart att vaccinering har tryckt ner smittspridningen i de åldersgrupper som har vaccinerat sig.
Linjediagram som visar incidens av bekräftade COVID-19 fall per vecka och åldersgrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-38-final.pdf
Notera skillnaden under de två vågorna som är med där (våg 2 och 3).
Under våg 2 var smittspridningen rätt stor bland 80+ men under våg 3 var den liten eftersom gruppen 80+ var vaccinerade i stor utsträckning.
Under slutet av sommaren med deltavarianten är det en ökning i gruppen 20-29 år men viruset lyckas inte sprida sig till 30+i någon större utsträckning eftersom de medelålders är vaccinerade. Under de två vågorna följdes däremot alla 20-60 år åt i stor utsträckning.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Det finns ingen särskild anledning till varför jag inte vaccinerat mig. Det är lite som om du skulle frågat mig för 5 år sedan varför jag inte vaccinerat mig mot säsongsinfluensa. Jag skulle gissa att dödligheten i min grupp är ungefär densamma så jag har inte ägnat det någon större tanke. Jag oroar mig för mycket i livet, men inte Covid. Hade dödligheten varit säg 10% istället för nära 0% så hade jag förmodligen övervägt att chansa med ett nytt och obeprövat vaccin.

Med det sagt tycker jag det är bra (så klart) att vaccinet finns och att de som känner sig oroliga har möjlighet att skydda sig. Det kommer komma mycket gott ur denna forskning, inte minst vad avser cancervaccinen man jobbar på nu som bygger på samma teknik.

Det tragiska i allt detta dock är att debatten är så polariserad. Folk verkar överlag ha svårt att respektera varandras beslut och åsikter. Din kropp, ditt val.

• Gilla
Blodsoppen och 3 till
  • Laddar…
A Aspartam skrev:
Det finns ingen särskild anledning till varför jag inte vaccinerat mig. Det är lite som om du skulle frågat mig för 5 år sedan varför jag inte vaccinerat mig mot säsongsinfluensa. Jag skulle gissa att dödligheten i min grupp är ungefär densamma så jag har inte ägnat det någon större tanke. Jag oroar mig för mycket i livet, men inte Covid. Hade dödligheten varit säg 10% istället för nära 0% så hade jag förmodligen övervägt att chansa med ett nytt och obeprövat vaccin.

Med det sagt tycker jag det är bra (så klart) att vaccinet finns och att de som känner sig oroliga har möjlighet att skydda sig. Det kommer komma mycket gott ur denna forskning, inte minst vad avser cancervaccinen man jobbar på nu som bygger på samma teknik.

Det tragiska i allt detta dock är att debatten är så polariserad. Folk verkar överlag ha svårt att respektera varandras beslut och åsikter. Din kropp, ditt val.
Kan du utveckla hur du resonerar? Du skriver du har ingen särskild anledning att inte vaccinera dig. Varför har du då inte gjort det. Senare skriver du att vaccinet är obeprövat (vilket jag och många med mig inte alls håller med om) och att du inte vill chansa.

Har du alls funderat på risker och sannolikhet att få covid respektive biverkningar av vaccinet?

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vad var intetsägande? Du förstod inte hur du skulle undvika smittade utan symptom och jag förklarade det.

Säg tack istället :)
Ok, onödigt övertydliga då.

Nissens
M mickef skrev:
Hur tolkar du det att det nästan är uteslutande ovaccinerade som hamnar på intensiven då?
Tycker du att det gått bra för dem att hålla sig undan?

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
A Aspartam skrev:
Men det är faktiskt inte så konstigt att det blir en polariserad debatt.
Det är lätt att respektera om folk väljer att inte ta TBE-vaccin eller HPV-vaccin, för de sjukdomarna smittar inte. Men när det gäller smittsamma samhällsfarliga sjukdomar ÄR det inte bara "Din kropp, ditt val", tyvärr. Ditt val påverkar nämligen inta bara dig, utan även alla andra. Då är det inte konstigt att andra vill tillåta sig ha synpunkter på ens val.

• Gilla
  • Arg
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.