817 169 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Det var ett intressant, uttömmande och sansat inlägg. Sådana gillar jag. Till skillnad från de som fyller sina argument med invektiv i förhoppningen att likasinnade skall bekräfta deras existens.snuttjulle skrev:
Som så ofta i dessa trådar önskas det källhänvisningar till ditt som datt. Så var grundades din uppfattning till att jag är "motvalls till allt"?
Drängen
Ahh. Kavalleriet kommer till undsättning!Nissens skrev:
Om du inte förstod vad Birgit skrev, så använde hon som biverkning, en öm axel. Men en biverkning kan ju även vara döden och allt däremellan.
Hänger du med?
Staffans
Om inte massmedia hade funnits så hade pandemin varit flera storleksordningar värre.R Rkarlsson skrev:
Det är en lite märklig tolkning. Hur resonerade du för att komma fram till den?
Man bör inte agera drastiskt utan att ha något att gå på.S Surly skrev:
Hur bra är datakvaliteten i rappoerteringssystemet? Jag tycker att man bara ska dra slutsatser av utredda rapporterade biverkninger.
Varför?
Var hittar man dessa studier?
Det finns många konstigheter inrapporterade i VAERS. T.ex. av "aktivisten" som rapporterade in att ett vaccin förvandlade honom till Hulken.
Rapporteringssystemen går inte att använda för att dra säkra slutsatser. De är hjälpmedel för läkare och läkemedelstillverkare för att hitta biverkningar. Man kan inte säkerställa att en inrapporterad biverkning är på riktigt utan att utreda den.
Hur jag kom fram till att jag inte hade märkt av viruset?P pmd skrev:
Läs en gång till så slipper jag upprepa mig. Vi bor inte i ett område som varit så drabbat. Således om media inte hade gått på stenhårt om det och betett sig tex som vid säsongsbetonade sjukdomar så hade vi inte märkt det överhuvudtaget.
Jag hade fortfarande inte haft några sjukdagar som jag inte haft mer än 2 i hela mitt arbetsliv innan pandemin. Nu blev det 2 till som inte var relevant till viruset =)
Förra pandemin skulle jag troligtvis inte märkt av heller om det inte vore för media. Och att vi faktiskt körde nån person som fick narkolepsi. Då blev ingen chaufför skyddad överhuvudtaget =) Blev inte sjuk då heller.
Så varför var det en märklig tolkning att jag med familj inte hade märkt att det varit ett farligt virus i krokarna om media varit tysta?
Du sa ju att min "röst" är irrelevant.
Det är ju bara att läsa dina egna inlägg… du går emot vetenskapen och alla som förlitar sig på den, och sedan när du får motfrågor så ignorerar du dem.Staffans2000 skrev:
Det är bara för dig att skrolla…källan är i stort sett outtömlig.
Ja, din invändning är relevant och sätter fingret på varför man inte ska använda Wikipedia som källa. Jag brydde mig inte om att titta på Wikipedias källa utan antog att Wikipedianerna hade refererat rätt från den. Det hade de inte. Det som står om fas-3-studien i inledningen på Wikipediasidan om Comirnaty är en förenkling.BirgitS skrev:
Juli är en bättre uppskattning av när fas 3-studien började.
https://investors.biontech.de/static-files/53f0968a-279b-4f82-a2fc-d67dcb6e4e91 (slide 4).
I november hade fas 3-studien visat att målen var uppnådda.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Och nu håller du på och tramsar igen!Staffans2000 skrev:
Som sagt att milda kända biverkningar inte rapporteras in täcker gott och väl att 99 % av alla biverkningar inte rapporteras. Det spelar ingen roll att sådana biverkningar inte rapporteras in eftersom det inte bidrar med någon ny kunskap. Vad är det som är så svårt att förstå?
Eller måste du bara försöka hitta på saker typ halmgubbar för att misstänkliggöra andra?
Däremot är både sjukvården och privatpersoner betydligt mer angelägna om att rapportera in allvarliga biverkningar som sulky skrev.
Visst kan biverkningar vara i princip vad som helst. Själv blev jag hungrig på vägen hem från första vaccineringen. Som alla(?) vet är dock korrelation inte samma sak som kausalitet.Staffans2000 skrev:
Så spelar det någon roll exakt hur många som t.ex. får en öm armmuskel?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Nej, det gjorde jag inte. Ska du referera till vad jag skriver får du i alla fall skriva rätt. Annars blir det bara ändå tramsigare.Staffans2000 skrev:
Hänger du med i att nissens säger att du hoppar över att svara på massa frågor? Kan bara instämma med nissens därStaffans2000 skrev:
Bra att du redovisar källor och hur du tänkt. Som flera andra påpekat så haltar jämförelsen om man ställer rapport om misstänkt allvarlig biverkan i ena gruppen, mot död i andra gruppen. Utifrån din redovisade källa kan man utläsa hur många som avled av rapporterad misstänkt allvarlig biverkan i resp ålderskategori. Det är då totalt 1 man, 30-39 år, av 191 som avlidit till följd av den rapporterade misstänkta biverkan. Siffran 21 skulle bli 0,11 om man jämför död med död.S Surly skrev:Ursäkta att det dröjde men nu har jag gjort min läxa. Är inget snille på varken matte eller excel men enligt min excelberäknnig har min åldersgrupp ca 20 ggr större risk att drabbas av en allvarlig biverkning av coronavaccin jämfört med att dö med/av covid.
Det är dock ca 5 ggr större risk att någon i min åldersgrupp hamnar i slutenvården jämfört med att få en allvarlig vaccinbiverkan Dock har ingen hänsyn tagits till underliggande sjukdomar i beräkningen så för mig personligen uppskattar jag att det är ändå är till min fördel att skippa sprutan.
Då har jag tagit de senaste siffrorna jag hittat från diverse myndigheter. Tabellen gäller enbart män och riskfaktorn i sista kolumnerna är beräknade per säsong. Och då har jag för enkelhets skull tagit totala antalet fall delat på 2, så alltså ingen exakt vetenskap. Vaccinen har ju bara funnits en säsong ungefär och en del röster verkar ju tro på att vaccinen ska fortsätta delas ut ungefär en gång per år. De allvarliga biverkningarna har jag summerat alla tre i Sverige godkända vaccin. Siffran med vaccinerade avser personer med minst en dos.
Skickar även med excelen ifall någon vill kontrollera värden och formler.
(Om någon stör sig på att jag häromdagen skrev att jag var 40 så är jag faktiskt 39 i en dryg månad till)
[bild]
Dina jämförelser haltar av andra skäl också, vilket andra redan påpekat. Mest anmärkningsvärt är att du förutsätter ett orsakssamband i samtliga fall av rapporterad misstänkt allvarlig biverkan.
Ah. Sorry mitt misstag.P pmd skrev:
Du lade ju till och jag är insnöad på frågan som var och inte något annat.
så att du inte känner till någon som har dött eller blivit dålig av covid-19 är tämligen irrelevant när det gäller att bedöma smittans påverkan på samhället i Sverige eller globalt.
Det fetmarkerade var irrelevant till vad jag svarade och tillhörde inte frågan. Ta bort det så är inte min verklighet irrelevant till gällande fråga om vi skulle hålla oss till frågan som ställs =)