817 098 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Nej, det finns fortfarande en grupp människor som ångrar sig bittert att de vaccinerade sig och så finns det en stor grupp som med rätta är tveksamt mot att vaccinera sig.P pmd skrev:
Min gissning (efter ett arbetsliv i forskarvärlden) är att folk i den har mycket större driv att hitta svar på intressanta och svåra frågor än de har strävan efter att vara en i gänget. I allmänhet, alltså. Undantag finns nästan överallt i vilka populationer som helst angående vilka egenskaper som helst, och det borde egentligen inte behöva påpekas.Staffans2000 skrev:
Jag säger att det för en del människor var ett extremt dåligt val att vaccinera sig.P pmd skrev:
Sedan vill jag inte tvinga någon att vaccinera sig för att senare upptäcka att jag därmed förstörde deras liv.
Jag vill för övrigt inte heller förbjuda någon att vaccinera sig för att därefter upptäcka att jag förstörde deras liv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det trodde jag var allmänkunskap vid det här laget men du kan ju jämföra kurvan över antalet smittade och antalet avlidna under andra resp. tredje vågen på t.ex. https://ourworldindata.org/explorer...ation=true&Align+outbreaks=false&country=~SWEvillvinnapålotto skrev:
När det är en topp i april när det gäller bekräftade fall så finns det ingen topp när det gäller avlidna.
Du kan ju också fundera över varför antalet som dör är så högt i Bulgarien nu och om det kan bero på att det är så få vaccinerade där. 2 gånger så många fall som i Sverige men 10 gånger så många som avlider.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Har du inte glömt bort att ta med alla de som tjänar pengar på att just sticka ut hakan?Staffans2000 skrev:
För du tror väl inte att dessa konspirationsteoritiker som du brukar länka till gör det utan att tjäna pengar. Dessutom får de ju känna sig som en i gruppen av alla som är motvalls.
Just att känna sig som en i en grupp har ju visat sig vara mycket betydelsefullt för blivande terrorister. Men du kanske beundrar dem också för att de sticker ut hakan genom att gå emot den samhälleliga normen om att inte döda andra människor.
Nej, nu har du blandat ihop myndigheterna.Staffans2000 skrev:
Så hur löd det gamla regeln för när något är en pandemi?
Det är ju ingen som vet om flockimmunitet kan uppnås genom smitta. Det gick ju inte så bra när Brasilien försökte med det, då uppstod en variant som gjorde folk sjuka igen.Staffans2000 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 642 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 642 inlägg
man kan ju med fördel titta på hur dödstalen ser ut i ett land som Bulgarien eller i princip vilket annat land som helst som ligger risigt till med vaccinationsgrad och försöka dra nyktra slutsatser.villvinnapålotto skrev:
Finns ju dem som bryr sig om sina medmänniskor och andra och känner ett ansvar att göra vad man kan för att minska riskerna men är ju lättare att skylla på grupptryck än att inse att det man står där är en otroligt egoistisk handlingNissens skrev:
Vilka dumheter och snömos. Fohm och Tegnell har från mer eller mindre dag 1 pratat om behovet av och synergieffekterna av att folk håller avstånd och motionerar under pandemin.S Surly skrev:Jag lägger mig inte i vem som tar vaccin eller inte men jag inser naturligtvis att personer i riskgrupp på gruppnivå har nytta av vaccinet. Man måste få välja själv.
Jag tror att de allra flesta ovaccinerade inlagda har underliggande sjukdomar och att det verkligt stora problemet är befolkningens övergripande ohälsa. Men den är det inte många som vill göra något åt.
Det finns inget som säger att din kompis är metabolt frisk bara för att han springer, cyklar och gör klassikern. Jag har på nära håll sett hur startleden ser ut i dessa lopp, det är väldigt mycket magar och kolhydratsvullna ansikten. Det är inbillningsfriska människor som före/under/efter sina träningspass "unnar" sig så mycket socker och stärkelse de orkar.
Och ett tillägg angående att jag skrev självförvållad övervikt och diabetes. Det är inte bara självförvållat, sjukvårdssystemets värdelösa råd spär förstås på ohälsan hos denna grupp patienter och kvällstidningar förvillar så mycket de kan genom varannandags motsägelsefulla kostrådsrubriker.
Det satsas enorma pengar på en akut coronakris och det enda som ropas ut är vaccinera dig! Inte ett enda råd eller en krona på kampanjer om hur vi kan förbättra folkhälsan i stort och på lång sikt. Något som jämförelsevis hade varit väldigt billigt och dessutom minskar risken för demens, hjärt-kärlsjukdomar, cancer, allergier, artros, reumatism mm.
De som inte vaccinerat sig och dött eller fått långtidssyndrom är säkert otroligt tacksamma över att de övertygades att inte vaccinera sig.harry73 skrev:Jag säger att det för en del människor var ett extremt dåligt val att vaccinera sig.
Sedan vill jag inte tvinga någon att vaccinera sig för att senare upptäcka att jag därmed förstörde deras liv.
Jag vill för övrigt inte heller förbjuda någon att vaccinera sig för att därefter upptäcka att jag förstörde deras liv.
Det kan det ha varit, men risken för att råka ut för en allvarlig biverkan är fortfarande mycket, mycket liten om man vaccinerar sig. Mindre än risken för att råka ut för en allvarlig verkan om man drabbas av covid-19.harry73 skrev:
Tvångsvaccinering sysslar vi inte med i Sverige.
Andra och tredje vågen är ju olika vågor. Två är inte samma som tre. Circumstantial evidence or hearsay, your honor!BirgitS skrev:Det trodde jag var allmänkunskap vid det här laget men du kan ju jämföra kurvan över antalet smittade och antalet avlidna under andra resp. tredje vågen på t.ex. [länk]
När det är en topp i april när det gäller bekräftade fall så finns det ingen topp när det gäller avlidna.
Du kan ju också fundera över varför antalet som dör är så högt i Bulgarien nu och om det kan bero på att det är så få vaccinerade där. 2 gånger så många fall som i Sverige men 10 gånger så många som avlider.
Redigerat:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 642 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 642 inlägg
men du är alltså beredd att inte vaccinera dig och vara en av de som på allvar ger viruset potential att fortsätta stöka? Upp till det så verkar det onekligen som att du starkt argumenterar mot alla som förespråkar vaccinering.harry73 skrev:Jag säger att det för en del människor var ett extremt dåligt val att vaccinera sig.