652 025 läst · 3 871 svar
652k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 934 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Varmt batteri:
- Lägre förbrukning från start.
- Högre regenerering
- Högre maxeffekt
- Lägre förbrukning från start.
- Högre regenerering
- Högre maxeffekt
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Ja, det tycker jag.
Medlem
· Stockholm
· 1 388 inlägg
Om det är nollgradigt ute och bilen stått laddad över natten, hur många kWh går då åt för att värma batteriet till lämplig drifttemperatur?
Och vilken är denna temperatur? 25C eller liknande, eller kanske ännu varmare?
Och vilken är denna temperatur? 25C eller liknande, eller kanske ännu varmare?
Har ett i princip exakt likadant batteri med ungefär samma kWh (enl. leverantören) som energilager hemma och det är specat 20-40 °C optimal temperatur inuti.. Finns fläkt med termostat som kan kyla. Även specat att att det inte får vara under 5 °C utanför för då minskar effektiviteten.B Bo Berglund skrev:
Tar några minuter för batteriet att komma upp i rätt temperatur enl. leverantören. Eftersom värmen kommer direkt innifrån och överallt inuti.
Där batteriet står är det som kallast 10 °C
Är det 0 °C och lägre tar det längre tid. Parkera därför alltid i garage med värme i om du vill vara säker.Eller ha alltid sladden i.
El-bil och hybridbil i Sverige är ingen bra lösning. Har nu blivit tvingad att köpa en. Skulle inte gjort det annars. Står bilen ute utan laddstolpe ofta i kyla är det riktigt kass att ens fundera på annat än en ICE -bil, anser jag.
Får se hur länge det går med el-bil innan det är dags för ICE och miljöbränslen. 5 år? 10 år?
Etanol-hypen var ju rätt kortlivad som exempel. Sedan kom diesel-hypen. Vad blir nästa efter el?
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Kan vi återgå till att diskutera GTE i denna tråd?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 934 inlägg
Tillbaka till ämnet då efter en lång men intressant diskussion om framtida drivmedel
Min baklucka knarrar vid öppning och stängning. Det är den högra motorn som väsnas. Är det någon som upplev något liknande som lyckats bli av med det? Det kanske går smörja upp? Detta gäller ingen toyota utan min Passat GTE
Min baklucka knarrar vid öppning och stängning. Det är den högra motorn som väsnas. Är det någon som upplev något liknande som lyckats bli av med det? Det kanske går smörja upp? Detta gäller ingen toyota utan min Passat GTE
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
På begäran har jag flyttat en allmän diskussion om olika motorer/drivmedel till en egen tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/olika-typer-av-motorer-drivmedel-allmaen-diskussion.430373/
Här delar vi erfarenheter av Passat GTE.
/Moderator
https://www.byggahus.se/forum/threads/olika-typer-av-motorer-drivmedel-allmaen-diskussion.430373/
Här delar vi erfarenheter av Passat GTE.
/Moderator
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Min knarrar också, tror till och med den någon enstaka gång tyckt det gått för trögt, jag misstänker att den gjort det länge då den innan vi köpte den fått bakluckan ommonterad (ser att skruvarna är skavda och inte sitter på exakt samma plats som när bilen lackerades.)Onsalakorven skrev:Tillbaka till ämnet då efter en lång men intressant diskussion om framtida drivmedel
Min baklucka knarrar vid öppning och stängning. Det är den högra motorn som väsnas. Är det någon som upplev något liknande som lyckats bli av med det? Det kanske går smörja upp? Detta gäller ingen toyota utan min Passat GTE
Min bil knakar och knarrar i hjulupphängningen. Men jag skiter i det, ska snart lämna den åter.13th Marine skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 934 inlägg
Ni som privatägt bilen upp till lite högre miltal (över 6000 mil), hur har era kostnader sett ut för reparationer etc? Står i valet att byta mot en nyprivatleasad bil (ej VW) alternativt ha kvar min GTE ett tag till.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Bilen har gått strax över 8000mil, köpt 2.5år gammal för 2.5år sedan och då hade den gått strax under 4000mil.
Reparationerna är:
~4000mil: Byte förarstol samt "styrbox" till kamerasystemet, gick efter en hel del bråk på garantin (vilken tur att man köpte från en riktig VW-handlare?)
~8000mil: byte sprucken framruta.
och ska byta bromsskivor bak, mest för att slippa att de vill göra det på servicen, bilprovningen klagar inte.
Så egentligen inga som drabbat mig.
Annat strul:
- Klonkande ljud när bromsarna går in, verkstaden kunde inte hitta nått.
- 360graderskameran linjerar inte runt bilen.
- Kanske något feljusterat dynamiskt helljus (väljer att köra med on/off istället).
Reparationerna är:
~4000mil: Byte förarstol samt "styrbox" till kamerasystemet, gick efter en hel del bråk på garantin (vilken tur att man köpte från en riktig VW-handlare?)
~8000mil: byte sprucken framruta.
och ska byta bromsskivor bak, mest för att slippa att de vill göra det på servicen, bilprovningen klagar inte.
Så egentligen inga som drabbat mig.
Annat strul:
- Klonkande ljud när bromsarna går in, verkstaden kunde inte hitta nått.
- 360graderskameran linjerar inte runt bilen.
- Kanske något feljusterat dynamiskt helljus (väljer att köra med on/off istället).