JonasWe JonasWe skrev:
Detta har jag funderat på.. värmer den batteriet eller menar du att batteriet är varmt efter laddning?
Och främst lägre förbrukning från start!
 
Varmt batteri:
- Lägre förbrukning från start.
- Högre regenerering
- Högre maxeffekt
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Så att vänta och använda ivägkörningstid kanske är bättre än att ladda direkt vid hemkomst på kvällen? Dock hinner kanske batteriet kylas om det först laddar fullt och sen kör klimatreglering?
 
Ja, det tycker jag.
 
Om det är nollgradigt ute och bilen stått laddad över natten, hur många kWh går då åt för att värma batteriet till lämplig drifttemperatur?
Och vilken är denna temperatur? 25C eller liknande, eller kanske ännu varmare?
 
A
B Bo Berglund skrev:
Om det är nollgradigt ute och bilen stått laddad över natten, hur många kWh går då åt för att värma batteriet till lämplig drifttemperatur?
Och vilken är denna temperatur? 25C eller liknande, eller kanske ännu varmare?
Har ett i princip exakt likadant batteri med ungefär samma kWh (enl. leverantören) som energilager hemma och det är specat 20-40 °C optimal temperatur inuti.. Finns fläkt med termostat som kan kyla. Även specat att att det inte får vara under 5 °C utanför för då minskar effektiviteten.
Tar några minuter för batteriet att komma upp i rätt temperatur enl. leverantören. Eftersom värmen kommer direkt innifrån och överallt inuti.
Där batteriet står är det som kallast 10 °C

Är det 0 °C och lägre tar det längre tid. Parkera därför alltid i garage med värme i om du vill vara säker.Eller ha alltid sladden i.

El-bil och hybridbil i Sverige är ingen bra lösning. Har nu blivit tvingad att köpa en. Skulle inte gjort det annars. Står bilen ute utan laddstolpe ofta i kyla är det riktigt kass att ens fundera på annat än en ICE -bil, anser jag.

Får se hur länge det går med el-bil innan det är dags för ICE och miljöbränslen. 5 år? 10 år?

Etanol-hypen var ju rätt kortlivad som exempel. Sedan kom diesel-hypen. Vad blir nästa efter el?
 
Redigerat:
Kan vi återgå till att diskutera GTE i denna tråd?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Tillbaka till ämnet då efter en lång men intressant diskussion om framtida drivmedel :p

Min baklucka knarrar vid öppning och stängning. Det är den högra motorn som väsnas. Är det någon som upplev något liknande som lyckats bli av med det? Det kanske går smörja upp? Detta gäller ingen toyota utan min Passat GTE
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Tillbaka till ämnet då efter en lång men intressant diskussion om framtida drivmedel :p

Min baklucka knarrar vid öppning och stängning. Det är den högra motorn som väsnas. Är det någon som upplev något liknande som lyckats bli av med det? Det kanske går smörja upp? Detta gäller ingen toyota utan min Passat GTE
Min knarrar också, tror till och med den någon enstaka gång tyckt det gått för trögt, jag misstänker att den gjort det länge då den innan vi köpte den fått bakluckan ommonterad (ser att skruvarna är skavda och inte sitter på exakt samma plats som när bilen lackerades.)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Min knarrar också, tror till och med den någon enstaka gång tyckt det gått för trögt, jag misstänker att den gjort det länge då den innan vi köpte den fått bakluckan ommonterad (ser att skruvarna är skavda och inte sitter på exakt samma plats som när bilen lackerades.)
Min bil knakar och knarrar i hjulupphängningen. Men jag skiter i det, ska snart lämna den åter.
 
J JohanLun skrev:
Min bil knakar och knarrar i hjulupphängningen. Men jag skiter i det, ska snart lämna den åter.
Det gör min också.. trist!
 
Ni som privatägt bilen upp till lite högre miltal (över 6000 mil), hur har era kostnader sett ut för reparationer etc? Står i valet att byta mot en nyprivatleasad bil (ej VW) alternativt ha kvar min GTE ett tag till.
 
Bilen har gått strax över 8000mil, köpt 2.5år gammal för 2.5år sedan och då hade den gått strax under 4000mil.
Reparationerna är:
~4000mil: Byte förarstol samt "styrbox" till kamerasystemet, gick efter en hel del bråk på garantin (vilken tur att man köpte från en riktig VW-handlare?)
~8000mil: byte sprucken framruta.
och ska byta bromsskivor bak, mest för att slippa att de vill göra det på servicen, bilprovningen klagar inte.

Så egentligen inga som drabbat mig.

Annat strul:
- Klonkande ljud när bromsarna går in, verkstaden kunde inte hitta nått.
- 360graderskameran linjerar inte runt bilen.
- Kanske något feljusterat dynamiskt helljus (väljer att köra med on/off istället).
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Min är uttagen 2017 november. Strax gått 10k mil. Går klockrent. Vanlig service än så länge. Inget som pajat. Dåliga vindrutetorkare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.