P
Magnus Filip skrev:
??? märklig fråga
nollplural tror jag det heter, samma i både singular och plural - flera gäng
Ursäkta, jag glömde att specificera att jag menade i bestämd form.

Göran.W Göran.W skrev:
En MC chopper behöver du inte A kort för att köra utan den kör du på vanligt b kort så varför bygga en chopper på en moped när man kan göra all in och köra med B kort.
en chopper behöver du A-kort för...en Trike räcker med B-kort

Göran.W
skoge skoge skrev:
en chopper behöver du A-kort för...en Trike räcker med B-kort
Helt rätt tänkte fel när där var en bild på en trike sorry.
Tur det finns vaket folk :)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Och det finns en anledning. Bromsverkan på bakhjul är oftast betydligt mindre än på framhjul. Skivbromsar där bak blir underutnyttjade och rostar gärna ihop. Därför bör man hårdbromsa några gångar om man ha bil med skivbromsar där bak. Jag har ingen statistik men om jag hade en mindre bil skulle jag föredra trummor.
Bromsverkan bak SKA väl i fullt fungerande bromsar vara lägre än fram för att bibehålla stabilitet vid kraftig inbromsning.

F
Har radioprogrammen: Frukostklubben, Sveriges bilradio och Snurran nämnts?

P
Eller Hylands hörna? (TV-program visserligen).

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Radioprogrammet Karusellen (60-talet)

TRJBerg
T Trunk skrev:
Snacka inte skit om Max nu va… Deras pommes är godare än alla dina lunchrestaurangers som skulle ta det tiodubbla för dem och hamburgarna är, med tanke på att vi pratar om snabbmat, riktigt goda. Att nämna Max i samma mening som McDonalds och Burger King är som att klumpa ihop Carlsberg, Corona och Oppigårds. Visst är ingen av dem någon lyxöl men Oppigårds är helt klart i en klass för sig.

Disclaimer: Jag äter bara vegoburgarna så hur Max’s köttburgare står sig mot konkurrenterna låter jag vara osagt.

Men för att hålla mig till topic:

[bild]
Big Burger var den bästa. Enorma burgare. Grillade.

A
P pmd skrev:
När kom pepitahjälmarna? Tropikhjälmar med brätten användes en del av de som koloniserade Afrika på 1800-talet.
P pmd skrev:
När kom pepitahjälmarna? Tropikhjälmar med brätten användes en del av de som koloniserade Afrika på 1800-talet.
P pmd skrev:
Ursäkta, jag glömde att specificera att jag menade i bestämd form.
gängen i plural
men i singular bestämd form är det nog samma, gängen
Det är ett tag sedan jag ändrade, kommer inte ihåg.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min första "egna" dator med hårddisk hade 40 Mb... :rofl: men den var helt omöjlig att fylla ändå..
Dessutom så stödde inte FAT (det dåvarande filsystemet) större diskar än 32 MB. Skulle man utnyttja hela sin 40 MB hårddisk fick man partitionera den i två partitioner, var och en högst 32 MB.

Det var inte alla datoranvändare som kände till / klarade av detta.

FAT stödde vist större diskar, men inte större partitioner än 32MB. De datoranvändare som inte kunde partitionera disken fanns inte.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Komradio är 27MHz så det kan stämma. Finns än idag och kräver ingen licens, men vem som använder det vet jag inte.

[länk]
Såhär säger wikipedia. LA använde en mera begränsad mängd kanaler är skillnaden låter det som. Har inte hört att dom lagt ner LA eller CB. Trodde det var i användning ännu. Dom säljer LA telefoner ännu såvitt jag ser:
https://www.adita.fi/tuote/LA-23011/president-harry-iii-la-puhelin-12-24v

Är väl egentligen en CB radio men enda skillnaden jag ser mellan en LA och CB radio är att CB radion klarar alla 40 kanaler medan LA radion bara klarar 22.

Frekvensbandet, som kallades privatradiobandet eller "medborgarbandet", öppnades för trafik år 1961.Det är numera indelat i 40 kanaler, varav LA-apparaterna använder kanalerna 1-22, PR- och CB-apparaterna kanalerna 1-40. LA-apparaterna använder AM och FM, PR 27-apparaterna FM och CB-apparaterna FM, AM och SSB.[1] Med en CB-apparat kan man vara i kontakt med de andra apparattyperna genom att välja lämplig modulation och lämplig kanal.

Jag tog över en 8086 från farsan på mitten av 80 talet. Den hade agerat server så den hade HD på 40mb det var extremt mycket 1985 :)

Fick både 286 och 386 kort efter. 386 hade extern matteproccesor vilket var lyx de flesta 386 körde utan. Sedan hade man ju 486 dx2 med integrerad matteproccesor

satila_stenis(1).jpg
Behöver ingen närmare presentation. Men för eventuella millenials som följer tråden är en ledtråd "he bar å åk"

• Gilla
  • Älska
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Är jag ensam om att ha glömt Bondwell 3?
Zilog Z80 och CP/M …

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.