1 135 582 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Bromsverkan bak SKA väl i fullt fungerande bromsar vara lägre än fram för att bibehålla stabilitet vid kraftig inbromsning.T Thomas_Blekinge skrev:Och det finns en anledning. Bromsverkan på bakhjul är oftast betydligt mindre än på framhjul. Skivbromsar där bak blir underutnyttjade och rostar gärna ihop. Därför bör man hårdbromsa några gångar om man ha bil med skivbromsar där bak. Jag har ingen statistik men om jag hade en mindre bil skulle jag föredra trummor.
Big Burger var den bästa. Enorma burgare. Grillade.T Trunk skrev:Snacka inte skit om Max nu va… Deras pommes är godare än alla dina lunchrestaurangers som skulle ta det tiodubbla för dem och hamburgarna är, med tanke på att vi pratar om snabbmat, riktigt goda. Att nämna Max i samma mening som McDonalds och Burger King är som att klumpa ihop Carlsberg, Corona och Oppigårds. Visst är ingen av dem någon lyxöl men Oppigårds är helt klart i en klass för sig.
Disclaimer: Jag äter bara vegoburgarna så hur Max’s köttburgare står sig mot konkurrenterna låter jag vara osagt.
Men för att hålla mig till topic:
[bild]
P pmd skrev:
P pmd skrev:
gängen i pluralP pmd skrev:
men i singular bestämd form är det nog samma, gängen
Det är ett tag sedan jag ändrade, kommer inte ihåg.
Dessutom så stödde inte FAT (det dåvarande filsystemet) större diskar än 32 MB. Skulle man utnyttja hela sin 40 MB hårddisk fick man partitionera den i två partitioner, var och en högst 32 MB.Dan_Johansson skrev:
Det var inte alla datoranvändare som kände till / klarade av detta.
Såhär säger wikipedia. LA använde en mera begränsad mängd kanaler är skillnaden låter det som. Har inte hört att dom lagt ner LA eller CB. Trodde det var i användning ännu. Dom säljer LA telefoner ännu såvitt jag ser:Jonas Persson skrev:
https://www.adita.fi/tuote/LA-23011/president-harry-iii-la-puhelin-12-24v
Är väl egentligen en CB radio men enda skillnaden jag ser mellan en LA och CB radio är att CB radion klarar alla 40 kanaler medan LA radion bara klarar 22.
Frekvensbandet, som kallades privatradiobandet eller "medborgarbandet", öppnades för trafik år 1961.Det är numera indelat i 40 kanaler, varav LA-apparaterna använder kanalerna 1-22, PR- och CB-apparaterna kanalerna 1-40. LA-apparaterna använder AM och FM, PR 27-apparaterna FM och CB-apparaterna FM, AM och SSB.[1] Med en CB-apparat kan man vara i kontakt med de andra apparattyperna genom att välja lämplig modulation och lämplig kanal.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Jag tog över en 8086 från farsan på mitten av 80 talet. Den hade agerat server så den hade HD på 40mb det var extremt mycket 1985
Fick både 286 och 386 kort efter. 386 hade extern matteproccesor vilket var lyx de flesta 386 körde utan. Sedan hade man ju 486 dx2 med integrerad matteproccesor
Fick både 286 och 386 kort efter. 386 hade extern matteproccesor vilket var lyx de flesta 386 körde utan. Sedan hade man ju 486 dx2 med integrerad matteproccesor