992 783 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Ja, vitt på svart verkar rimligt. Det är ju inte meningen att man ska se skylten om man inte liksom letar efter den. Jag har kvar etiketter på buskarna i väntan på att hitta en bättre långsiktig lösning och det är inte särskilt snyggt...A Abies koreana skrev:Jag planterar aldrig ut en växt utan att samtidigt sätta ut namnskylten, man glömmer alldeles för snabbt.
Jag vill att skyltarna skall vara diskreta, vita eller andra uppseendeväckande skyltar blir nästan som självlysande i planteringarna, blicken faller omgående på det avvikande och växterna blir bakgrund.
Skyltarna bör även ha en viss tyngd så inte fåglarna flyger iväg med dem.
De namnskyltar jag använder är av vanlig svart takplåt, en plåtslagare klippte till 1000 st. åt mig. Skall de stå i marken klipper jag själv till en spets, skall de hängas i en buske eller ett träd gör jag ett hål i skylten.
Såhär ser de ut;
[bild]
[bild]
Och textmaskinen jag använder, tapen är svart med vit text. Man kan välja olika färger men jag föredrar det diskreta.
[bild]
Lite morgonmotion idag. Det stod en vissen en (eller snarlikt) i en slänt (på vår tomt är allt en slänt) och idag på morgonen föll lusten på. Mamma sover, barnet glor på Pokémon och pappa gräver: alla är lyckliga!
Min fantasi just nu är att plantera något annat ruggigt tåligt barrträd där (det blir hypertorrt i den där slänten; kring enen är jorden fortfarande lik stoft, trots att sommaren sedan länge är gången) som kan tuktas i sådan där asiatisk stil med kal stam och luddiga moln. Jag har vintern på mig att få min överambitiösa idé ur huvudet.
Min fantasi just nu är att plantera något annat ruggigt tåligt barrträd där (det blir hypertorrt i den där slänten; kring enen är jorden fortfarande lik stoft, trots att sommaren sedan länge är gången) som kan tuktas i sådan där asiatisk stil med kal stam och luddiga moln. Jag har vintern på mig att få min överambitiösa idé ur huvudet.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Rensat ut jordgubbslandet. Blev två skottkärror fulla men eftersom barnen igår byggde koja av den tomma komposten så blev det en ny tillfällig.
Det blev också potatisupptagning. Lyckades få med hela familjen i aktiviteten så det påminde om en Robinsontävling när barnen dök efter den ätbara skörden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blev också potatisupptagning. Lyckades få med hela familjen i aktiviteten så det påminde om en Robinsontävling när barnen dök efter den ätbara skörden.
Logga in
Skapa konto
Kul med lite formklippning av fruktträd. Jag har fått för mig att jag vill ha några helt vanliga träd, fast formklippta, som dekoration i trädgården. Några bra tips för en nybörjare? Hade tänkt plocka några i min skog … har björk, lönn, rönn, tall, körsbär, ek, någon typ av vilda äpplen osv.Immobil skrev:
Igår var vi hos frugans moster och grävde upp plantor i deras trädgård då dom ska flytta nu i höst. Så med bagaget fullt av plantor kom vi hem idag och då var det bara att plocka fram spadar och skottkärror och börja gräva igen.
Stockrosorna skulle flyttas och ge plats åt pioner bland annat så det fick bli en ny rabatt utefter snickarboden.
Så när skymningen började lägga sig så var alla plantor i jorden och det har blivit lite fler rundningsmärken vid gräsklippningen.
Stockrosorna skulle flyttas och ge plats åt pioner bland annat så det fick bli en ny rabatt utefter snickarboden.
Så när skymningen började lägga sig så var alla plantor i jorden och det har blivit lite fler rundningsmärken vid gräsklippningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har klippt ner buskar och har en stor hög med kvistar. Men jag vill inte köra iväg högarna till återbruket eftersom jag har gott om igelkottar i min trädgård.
Skulle vilja bygga ett trivsamt igelkottsbo av högarna och täcka över högarna med en presenning så det blir torrt och trivsamt för kottarna. Funderar på hur igelkottarna vill ha sitt bo? Räcker det med en stor hög eller vill igelkottarna ha färdiga gångar och att jag lägger in betongrör som igelkottarna kan krypa in i. Kan igelkottarna dela på en större hög eller vill varje igelkotte ha sin egen hög. Har även färdiga igelkottsbon men dessvärre verkar dessa inte passa mina igelkottar. Kommer man för nära mina igelkottar brukar dom ta ett jätteskutt mot mig så dom verkar vara lite folkilskna och vet inte om dom gillar andra igelkottar.
Funderar över varför jag ofta hittar döda igelkottsungar på våren. Misstänker att ungarna fryst ihjäl.
Skulle vilja bygga ett trivsamt igelkottsbo av högarna och täcka över högarna med en presenning så det blir torrt och trivsamt för kottarna. Funderar på hur igelkottarna vill ha sitt bo? Räcker det med en stor hög eller vill igelkottarna ha färdiga gångar och att jag lägger in betongrör som igelkottarna kan krypa in i. Kan igelkottarna dela på en större hög eller vill varje igelkotte ha sin egen hög. Har även färdiga igelkottsbon men dessvärre verkar dessa inte passa mina igelkottar. Kommer man för nära mina igelkottar brukar dom ta ett jätteskutt mot mig så dom verkar vara lite folkilskna och vet inte om dom gillar andra igelkottar.
Funderar över varför jag ofta hittar döda igelkottsungar på våren. Misstänker att ungarna fryst ihjäl.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 325 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 325 inlägg
Wow, så snyggt! När började du forma gullregnet? (alltså, ungefär hur gammalt, eller högt, var trädet)Immobil skrev:
Lycka att kunna ha ett Blåregn som växer fritt.... här måste de trivas i soligt läge och i lä vilket inte finns ö h t i min lilla Stockholmsförort trots att det är växtzon 2.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Dagens fundering...
Kan man torka grön chili?
Kan man torka grön chili?