Ramnemark Ramnemark skrev:
Finns det någon anledning till att du inte la golvet ”längs med” rummet? Det är såklart en smaksak :)
Golvet i angränsande rum ligger på den ledden, takpanelen ligger också så och så var det smidigare när allt är så snett och vint, samt att rummet tydligen ska se bredare ut.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Tror det var ett klokt val med tanke på rummets proportioner (y).
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
Min lott, igen, att rensa avloppet i handfatet. Tyckte det gick fort att klegga igen så jag tog mig en funderare...
Ändrad avloppsdel från Ikea under handfat med bortkapade stöd, tänkt att minska igentäppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kapade bort två stöd till centrumdelen som håller gallret.
Modifierat handfat med kapade stödpinnar under gallret för att minska igentäppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte att om det inte finns så mycket pinnar under så fastnar mindre, dessutom kunde jag placera de två parallellt med gallret så allt kan "bara" rinna ner...
Jo, det Ikeas avloppsrör, lite trång i första böjen men det är väl alla?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Röjt ut det som måste bort från förrådet i källaren inför att ytterväggarna ska ventileras. Fick monterat och testkört den tillfälliga varmvattenberedaren också så vi i allafall har varmvatten under tiden värmepumpen är bortmonterad. Viss tidspress på detta projektet då värmesäsongen närmar sig :crysmile:.

Men nu ska detta bli gjort, riktigt skitgöra och inget som syns sen, men blir så skönt när det är klart (y).

Extra säkring med spännband och reglar under för säkerhets skull, även om jag tror det hemmabyggda fästet är tillräckligt.
Tillfällig varmvattenberedare säkrad med spännband i en källarförrådsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Min lott, igen, att rensa avloppet i handfatet. Tyckte det gick fort att klegga igen så jag tog mig en funderare...
[bild]
Jag kapade bort två stöd till centrumdelen som håller gallret.
[bild]
Jag tänkte att om det inte finns så mycket pinnar under så fastnar mindre, dessutom kunde jag placera de två parallellt med gallret så allt kan "bara" rinna ner...
Jo, det Ikeas avloppsrör, lite trång i första böjen men det är väl alla?
Kan rekommendera pop-up-ventiler. De behöver förstås också rensas men jobbet blir mycket smidigare när man bara behöver lyfta upp och ta med till t.ex. grovköket och göra rent dem där.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Kan rekommendera pop-up-ventiler. De behöver förstås också rensas men jobbet blir mycket smidigare när man bara behöver lyfta upp och ta med till t.ex. grovköket och göra rent dem där.
Vet du om dom funkar med Ikeas avloppsanslutning och handfat eller behöver man byta ut halva avloppsröret?
 
nikasp
K Kjell_G skrev:
Kan rekommendera pop-up-ventiler. De behöver förstås också rensas men jobbet blir mycket smidigare när man bara behöver lyfta upp och ta med till t.ex. grovköket och göra rent dem där.
Håller med, de var konstigt dyra till vårt dubbelhandfat men ruskigt skönt att slippa tjorva med vanliga vattenlås.
 
putte22 putte22 skrev:
Vet du om dom funkar med Ikeas avloppsanslutning och handfat eller behöver man byta ut halva avloppsröret?
Det fungerar till Rättviken men det behövs en extra pryl eftersom godset är tunnare. Easy Clean heter produkten men anslutning till överfyllnadsrör fick köpas separat
 
Jag har reglat med några golvbrädor och spikat upp några kyrkbänkar i taket.



Tak reglat med golvbrädor och kyrkbänkar spikade uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Fick lite betong över när jag gjöt min platta och frugan ville ha en liten kruka.
Nybyggd betongkruka bredvid trätrall och vitväggat hus, gjord av överbliven betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sussi88 och 8 till
  • Laddar…
Pangat lite pärlspont på skafferiväggen.
 
  • Nyinstallerad vit pärlspont på en skafferivägg under konstruktion, med byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Pangat lite pärlspont på skafferiväggen.
Panga på lite kvistlack också så kvistarna inte går igenom. (y)
 
Fixat iordning lite i serverskåpet och monterat en utdragbar låda för lite ordning och reda.

Organiserat serverskåp med nätverksutrustning och utdragbar låda för kablar och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Panga på lite kvistlack också så kvistarna inte går igenom. (y)
Färgen ska tydligen vara mot kvistgenomslag. Enligt tillvägagångssättet skall det grundas två gånger för korrekt skydd. Målat endast en gång innan montage, jag var rädd att det skulle bli svårt att slå ihop dem om jag målade två gånger... Andra strykningen blir på plats.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Nu sitter trappen på plats igen med hjälp av domkraft och en massa nya betongskruvar.

Nyinstallerad trappa i hus med synliga betongskruvar, vilan, och gråmålade staketstag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite vila idag innan jag påbörjar att få upp reglarna imorgon. Har satt mig en ganska lång tidsplan på att få gillestugan användarvänlig. 21-12-24.

Så jag även kan umgås med familjen och vänner med emellanåt :cool:
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.