Vår första dator var en Commodore 64, vår ena moster köpte den via Rifa i Kalmar (hon jobbade där då).

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jonas Persson
Demmpa Demmpa skrev:
Vår första dator var en Commodore 64, vår ena moster köpte den via Rifa i Kalmar (hon jobbade där då).
Vi fick vår från någon obskyr butik på Västmannagatan i Stockholm (ett hål i väggen). Minns inte året, men det var tidigt 80-tal och det spöregnade så vi blev genomsura. Men var gör man inte för en dator(y)

Var nog min första pryl jag fick som inte bara fungerade när man packade upp den. Receptsamlingen dök inte upp och spel återstod att köpa. Blev till att börja med att läsa den digra dokumentationen som följde med.

Det var andra tider då, idag läser ingen manualerna som följer med utan går ut på Internet. Förutsatt att man innan köpet inte redan hunnit läsa in sig på ämnet. 1983 fanns möjligen några rader i en månadstidning eller kompisens kunskaper. Förstod aldrig varifrån de piratkopierade spelen på kassett kom ifrån (och senare på diskett), någon hade dem, men vem hade originalet?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vi fick vår från någon obskyr butik på Västmannagatan i Stockholm (ett hål i väggen). Minns inte året, men det var tidigt 80-tal och det spöregnade så vi blev genomsura. Men var gör man inte för en dator(y)

Var nog min första pryl jag fick som inte bara fungerade när man packade upp den. Receptsamlingen dök inte upp och spel återstod att köpa. Blev till att börja med att läsa den digra dokumentationen som följde med.

Det var andra tider då, idag läser ingen manualerna som följer med utan går ut på Internet. Förutsatt att man innan köpet inte redan hunnit läsa in sig på ämnet. 1983 fanns möjligen några rader i en månadstidning eller kompisens kunskaper. Förstod aldrig varifrån de piratkopierade spelen på kassett kom ifrån (och senare på diskett), någon hade dem, men vem hade originalet?
Visst var det litet mystik med de grejorna?:D

Jonas Persson
F frasen_36 skrev:
Visst var det litet mystik med de grejorna?:D
Visst var det, ibland kunde man bli tokig då svaret inte fanns att tillgå. Datorer 1983 var liksom lite för tidigt då det inte fanns något direkt föreningsliv i lilla Sverige. Samtidigt var engelskan för svår för en trettonåring.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
En Stiga Snow Racer står i garaget och används fortfarande varje vinter, men numera inte av mina barn, utan av barnbarnen !

När jag var liten fanns det en vit och guldfärgad rulle med choklad. Tosca hette den

Senare i livet har Pågens goda gifflar med vaniljkola försvunnit, liksom milda creme fraiche vitlök/örter

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
F
Guldnogaut..? Finns den fortfarande?

Det finns som sagt mycket nostalgiskt på denna sida.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Nu kan vi snart lägga ner tråden. Du verkar nästan fått med det mesta.

• Haha
Jonas Persson
  • Laddar…
hsd
F frasen_36 skrev:
Guldnogaut..? Finns den fortfarande?
Yepp

Innan den läggs ner så måste jag bara fylla på med en starkt efterlängtad variant av pålägg. Och i samband med att de slutade med tillverkningen av messmör i Jämtland till Stockholmsområdet, så misslyckades de med delar av tillverkningsprocessen, vilket jag reklamerade vid ett tillfälle. Och med denna skrivelse, så bad jag dom att när de ändå var i början på tillverkningen så skulle de passa på att återinföra detta smaskiga pålägg. Och vad är då detta för pålägg? JO!

Förpackning av GUTENS kola messmör, med texten "gör smörgåsen godare", ca 2500 g.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur det gick! Det får historien berätta om då den fortfarande är oskriven. Men kanske den kommer i en liknande tråd i framtiden över godsaker ni glömt bort att de funnits.

• Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Noramasen Noramasen skrev:
[bild]
...Hur det gick! Det får historien berätta om då den fortfarande är oskriven. Men kanske den kommer i en liknande tråd i framtiden över godsaker ni glömt bort att de funnits.
Tråden "Saker som vi glömt bort att de har funnits" ska inte lägga ned på länge, finns mycket att minnas och visa bilder på.
Detta är inte en. Jag glömmer mer än gärna bort allt vad messmör, och - huvvaligen - mesost heter.

• Gilla
  • Haha
nino och 3 till
  • Laddar…
Jag har glömt bort väldigt många saker som funnits
Hade jag kommit ihåg dom så hade de inte platsat här :rofl::cool:

• Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Maria T
N New_options skrev:
När jag var liten fanns det en vit och guldfärgad rulle med choklad. Tosca hette den
Tosca var god, minns att rullen var vit, svart och guld men kan ha fel (och struntar i att Googla på den).
Men nån Fraiche med vitlök och örter torde väl ändå gå att finna?

Den chokladkaka jag saknar mest är Nougatcrisp - nu påstår Marabou att det är "nästan samma" som Drömcrisp (jag har skrivit och klagat) men nähädå, tycker inte det är samma.
Nu får jag köpa Dukat (som ingen annan i familjen gillar så det är en bonus) och tugga lite mandlar eller nötter samtidigt. Så kanske en vinst för mig ändå?

• Gilla
New_options
  • Laddar…
P
Minns Kodak, jätten som försvann när digitalkameran tog över.
Mycket anmärkningsvärt. Det var ju ändå en Kodakingenjör som uppfann (den handhållna) digitalkameran.

Staffans2000
Noramasen Noramasen skrev:
Innan den läggs ner så måste jag bara fylla på med en starkt efterlängtad variant av pålägg. Och i samband med att de slutade med tillverkningen av messmör i Jämtland till Stockholmsområdet, så misslyckades de med delar av tillverkningsprocessen, vilket jag reklamerade vid ett tillfälle. Och med denna skrivelse, så bad jag dom att när de ändå var i början på tillverkningen så skulle de passa på att återinföra detta smaskiga pålägg. Och vad är då detta för pålägg? JO!

[bild]
Hur det gick! Det får historien berätta om då den fortfarande är oskriven. Men kanske den kommer i en liknande tråd i framtiden över godsaker ni glömt bort att de funnits.
Det var den de använde på Vipeholm:D.

Staffans

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.