1 135 607 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Vi fick vår från någon obskyr butik på Västmannagatan i Stockholm (ett hål i väggen). Minns inte året, men det var tidigt 80-tal och det spöregnade så vi blev genomsura. Men var gör man inte för en datorDemmpa skrev:
Var nog min första pryl jag fick som inte bara fungerade när man packade upp den. Receptsamlingen dök inte upp och spel återstod att köpa. Blev till att börja med att läsa den digra dokumentationen som följde med.
Det var andra tider då, idag läser ingen manualerna som följer med utan går ut på Internet. Förutsatt att man innan köpet inte redan hunnit läsa in sig på ämnet. 1983 fanns möjligen några rader i en månadstidning eller kompisens kunskaper. Förstod aldrig varifrån de piratkopierade spelen på kassett kom ifrån (och senare på diskett), någon hade dem, men vem hade originalet?
Visst var det litet mystik med de grejorna?Jonas Persson skrev:Vi fick vår från någon obskyr butik på Västmannagatan i Stockholm (ett hål i väggen). Minns inte året, men det var tidigt 80-tal och det spöregnade så vi blev genomsura. Men var gör man inte för en dator
Var nog min första pryl jag fick som inte bara fungerade när man packade upp den. Receptsamlingen dök inte upp och spel återstod att köpa. Blev till att börja med att läsa den digra dokumentationen som följde med.
Det var andra tider då, idag läser ingen manualerna som följer med utan går ut på Internet. Förutsatt att man innan köpet inte redan hunnit läsa in sig på ämnet. 1983 fanns möjligen några rader i en månadstidning eller kompisens kunskaper. Förstod aldrig varifrån de piratkopierade spelen på kassett kom ifrån (och senare på diskett), någon hade dem, men vem hade originalet?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
En Stiga Snow Racer står i garaget och används fortfarande varje vinter, men numera inte av mina barn, utan av barnbarnen !
När jag var liten fanns det en vit och guldfärgad rulle med choklad. Tosca hette den
Senare i livet har Pågens goda gifflar med vaniljkola försvunnit, liksom milda creme fraiche vitlök/örter
Senare i livet har Pågens goda gifflar med vaniljkola försvunnit, liksom milda creme fraiche vitlök/örter
Innan den läggs ner så måste jag bara fylla på med en starkt efterlängtad variant av pålägg. Och i samband med att de slutade med tillverkningen av messmör i Jämtland till Stockholmsområdet, så misslyckades de med delar av tillverkningsprocessen, vilket jag reklamerade vid ett tillfälle. Och med denna skrivelse, så bad jag dom att när de ändå var i början på tillverkningen så skulle de passa på att återinföra detta smaskiga pålägg. Och vad är då detta för pålägg? JO!
Hur det gick! Det får historien berätta om då den fortfarande är oskriven. Men kanske den kommer i en liknande tråd i framtiden över godsaker ni glömt bort att de funnits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur det gick! Det får historien berätta om då den fortfarande är oskriven. Men kanske den kommer i en liknande tråd i framtiden över godsaker ni glömt bort att de funnits.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Tråden "Saker som vi glömt bort att de har funnits" ska inte lägga ned på länge, finns mycket att minnas och visa bilder på.Noramasen skrev:
Detta är inte en. Jag glömmer mer än gärna bort allt vad messmör, och - huvvaligen - mesost heter.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Tosca var god, minns att rullen var vit, svart och guld men kan ha fel (och struntar i att Googla på den).N New_options skrev:
Men nån Fraiche med vitlök och örter torde väl ändå gå att finna?
Den chokladkaka jag saknar mest är Nougatcrisp - nu påstår Marabou att det är "nästan samma" som Drömcrisp (jag har skrivit och klagat) men nähädå, tycker inte det är samma.
Nu får jag köpa Dukat (som ingen annan i familjen gillar så det är en bonus) och tugga lite mandlar eller nötter samtidigt. Så kanske en vinst för mig ändå?
Det var den de använde på Vipeholm.Noramasen skrev:Innan den läggs ner så måste jag bara fylla på med en starkt efterlängtad variant av pålägg. Och i samband med att de slutade med tillverkningen av messmör i Jämtland till Stockholmsområdet, så misslyckades de med delar av tillverkningsprocessen, vilket jag reklamerade vid ett tillfälle. Och med denna skrivelse, så bad jag dom att när de ändå var i början på tillverkningen så skulle de passa på att återinföra detta smaskiga pålägg. Och vad är då detta för pålägg? JO!
[bild]
Staffans