29 844 läst · 94 svar
30k läst
94 svar
Bilverkstad vill ha ytterligare 6000:-, vem har rätt?
kollat luftmassemätaren?F fsn skrev:Vi har en Toyota Yaris -99 eller -00. Haft den sen 2009 då vi tog äver den för 25000kr. Rullat 1500mil/år och ligger väl nu på ca 20000mil. Jag har bytt avgassystem samt skivor fram en gång och bromsbelägg fram. Världens bästa bil, nu lyser motorlampan med varning för "lean mix". Inte servad på verkstad en enda gång i min ägo. Gjort ett oljebyte varje år. Antagligen den billigaste bilen jag ägt.
Nej, jag har inte kollat nåt alls. Hatar verkligen bilelektronik och är pissdålig på det. Hur kollar man det?Maskintok skrev:
En sak kan jag säga om den, trampar man gasen i botten så drar den inte alls eller jättedåligt. Släpper man av bara en millimeter på gasen så drar den på som fan. Likadant är det när den är kall, i 3-400 meter är den skittrött och trycker man det minsta för mycket på gasen så går den ner. Men efter ett par hundra meter så är den körbar.
ryck ur kabeln till luftmassemätaren går motorn bättre så är den defekt..F fsn skrev:Nej, jag har inte kollat nåt alls. Hatar verkligen bilelektronik och är pissdålig på det. Hur kollar man det?
En sak kan jag säga om den, trampar man gasen i botten så drar den inte alls eller jättedåligt. Släpper man av bara en millimeter på gasen så drar den på som fan. Likadant är det när den är kall, i 3-400 meter är den skittrött och trycker man det minsta för mycket på gasen så går den ner. Men efter ett par hundra meter så är den körbar.
Ingen skillnad så är den hel.
Det finns det ofta till många bilar. Kukiga dubbelmassahjul är inte heller endast ett VW problem utan drabbar många bilar men händer det innan 15000mil så blir man ju förbannad.Isakare skrev:
ja, klart jag har en läsare. Men just den där påtagliga skillnaden hur den inte går vid fullgas men bra om man släpper av lite tycker jag mer låter som givarfelA Andy78 skrev:
Vad för givare?F fsn skrev:
Då borde det synas som felkod.
Oavsett så ska man titta på fueltrimvärden där ser man om det är över eller underskott på bensin.
ja, absolut. Men eftersom jag har motorlampa och felkod ”lean fuel” så förutsätter jag att det är tunnt på bränsle.A Andy78 skrev:
vilken givare är oklar och jag har ingen specifik felkod. Men vad tycker du det faktum att den inte går som den skall med gasen i botten men lätta nån millimeter så accelerarar den som fan (eller så mycket fan som 90hk är).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Japp. Så var det. Men idag så skall vi ha motorer som drar mindre bränsle och då får man minska friktionen. Det görs bäst genom att minska trycket på kolvringarna, och då kommer det att slippa förbi mer olja. Så moderna motorer bränner mer olja direkt från fabrik. De är helt enkelt gjorda så, och man räknar kallt med att man skall hinna fylla på tills nästa service.nino skrev:
Lägg till detta att vi kör på tunnare olja idag så blir det ännu mer oljeläckage förbi kolvringarna.
Och om man kör F1 så är det (iaf var det) inbyggt! Vilket bränsle man kör på det är hårt reglerat, men oljan är betydligt friare specad. Så eftersom man låter bilarna bränna 0.9L olja för varje 100km(!) de kör, så har stallen introducerat motorer som bränner max med olja och speciella motoroljor som ger mer effekt än man får med bara bränslet som sådant.
Oljan i F1 är dock inte via kolvringarnalars_stefan_axelsson skrev:Japp. Så var det. Men idag så skall vi ha motorer som drar mindre bränsle och då får man minska friktionen. Det görs bäst genom att minska trycket på kolvringarna, och då kommer det att slippa förbi mer olja. Så moderna motorer bränner mer olja direkt från fabrik. De är helt enkelt gjorda så, och man räknar kallt med att man skall hinna fylla på tills nästa service.
Lägg till detta att vi kör på tunnare olja idag så blir det ännu mer oljeläckage förbi kolvringarna.
Och om man kör F1 så är det (iaf var det) inbyggt! Vilket bränsle man kör på det är hårt reglerat, men oljan är betydligt friare specad. Så eftersom man låter bilarna bränna 0.9L olja för varje 100km(!) de kör, så har stallen introducerat motorer som bränner max med olja och speciella motoroljor som ger mer effekt än man får med bara bränslet som sådant.