lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, de är inte bara de. Jag har en V50 (Ford-motor) som är ganska törstig den med. Särskilt om den får gå utan att komma upp i temp ordentligt (vilket ju inte är konstigt).
Är det en V50 2.0D (136 hk)?

För då vet jag att på relativt många av dem sitter det ett "dubbelspjäll" för att styra luften in till motorn..

Vid "reningsprogrammet" ska spjället stänga vägen till IC:n och skicka luften (okyld) rakt in i motorn (för att få upp tillräcklig temp och bränna upp skiten som partikelfiltret samlat på sig)..

Detta fantastiska dubbelspjäll manövreras med hjälp av vakuum och regleras med små kugghjul.. med kuggar av plast..
Dessa kuggar nöts till sist ner så pass mycket att spjällen slutar fungera helt.. (Detta är något som sker under lång tid och man märker det inte förrän bilen går riktigt kass)

Så vad händer då?

Jo, bilen går mer och mer i reningsläget, eftersom den inte lyckas stänga av luftflödet förbi IC:n (vilket gör att den inte lyckas rena partikelfiltret ordentligt, vilket i sin tur leder till att reningsprogrammet körs ännu oftare osv. osv. osv.)

I vårt fall ledde detta till:
1: En förbrukning som sakta smög sig uppåt från ca 0.5 per mil upp till 0.78
2: Onödigt mycket eolys-vätska fick inhandlas och fyllas på
3: Partikelfilter som bara höll ca 4000 mil
4: Katalysatorn brann upp

Vad det också kan leda till:
Oljan blandas ut med den oförbrända dieseln, vilket tillsist riskerar att agera som "extra bränsle" för motorn, något som kan resultera i att motorn rusar och inte går att stänga av..

Så ett tips:

Öppna huven på bilen, kolla utformningen av tryckrören på din bil..

Har du denna typ av förgrening: Plocka loss. Se om fungerar som den ska..

Sedan: BYT BIL
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Gamla SAAB 900. Längsmonterad motor "baklänges" med kopplingen fram. Naturligtvis krångligt på SAAB-vis att få loss vissa grejjor, men hu så enkelt ändå. Man behöver vara två för att skruva loss motorhuven (för bättre plats eftersom den fälldes framåt), och för att trampa ner kopplingen, men annars lätt som en plätt.

Idag så börjar ju beskrivningen klyv motor-växellåda. Och då skall man ta sig fram till att det är möjligt.
Jo, men jag pratar om bilar, inte jordfräs.
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T thomaslindstrom1 skrev:
Helt plötsligt började kopplingen på vår bil ta väldigt högt upp, både jag och sambon upplevde att den var väldigt svårt att köra pga att man knappt kunde hitta dragläget. Jag beskrev felet för verkstad som gjorde en felsökning och sa att kopplingen måste bytas för 14.000 kr.

Jag sa ok, och de bytte koppling. När vi fick tillbaka bilen upplevde både jag och sambon att den är likadan som innan, så det måste varit något annat som låg bakom. Jag hörde av mig till verkstan som tittade noggrannare på bilen och nu hittade felet (minns inte vad de sa, men en del måste bytas). Men, nu säger de att den delen kostar 6000:- . De kommer inte ta betalt för arbetet, men måste ta betalt för delen säger dom.

Jag litar på verkstaden (väletablerad kedja) och tror på det dom säger, men jag känner inte att jag ska betala de 6000 kronorna.

Det hade varit en helt annan sak om jag kom in till verkstaden och sa att jag ville byta koppling, men det har jag inte sagt. Jag har beskrivit ett problem som jag vill ha åtgärdat. De har tagit 14000 gör att åtgärda problemet, som inte blev åtgärdat.

Borde jag betala eller vad tror ni? Jag har mail konversationen där jag beskriver felet, jag har inte föreslagit byte av kopplingen, det var det dom som konstaterade när de felsökte.
Avgörande är väl vad du svarade när firman erbjöd en åtgärd för 6000.- Har du lämnar in bilen utan att protestera så är det för sent att komma nu och ifrågasätta priset. Det gör man upp innan, man kan inte förhandla efteråt. (Bilen är väl åtgärdad?)
 
J JohanLun skrev:
Fast satt inte motorn ovanpå växellådan på nåt sätt på saaben? På audi sitter de väl mer packat? Jag fick min koppling bytt på en saab900 jag hade, det var inte dyrt!
Just. Med moderna tvärsmonterade motorer så måste man klyva motor växellåda (kanske finns någon man slipper?), men på gamla 900:an så var det plättlätt. Trots framhjulsdrift.
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Är det en V50 2.0D (136 hk)?
Nej, en 1.8 bensin (inte 'f'). Men tack för tipset. :) Då skall jag undvika de med... ;)

Och ja. Jag hade bytt för länge sedan. Men jag har två ungar som håller på med körkort, och jag får inte köpa en bil till med manuell låda för frun. Så då sitter man fast i vinkelvolten. Eller V50n... ;)

(Ja, jag vet att allt fler tar körkort för automatlåda, och iom elektrifieringen så kommer det nog krav osv att ändras vad det lider. Men de får behålla den här bilen när de fått sina körkort, förutsatt att de sköter sig, och då måste de ju ha behörighet att köra den.)
 
F
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Just. Med moderna tvärsmonterade motorer så måste man klyva motor växellåda (kanske finns någon man slipper?), men på gamla 900:an så var det plättlätt. Trots framhjulsdrift.
menar du att det finns omodernare tvärsmonterade, samt längsmonterade där man inte behöver dela på motor och växellåda (alternativ transaxel)?
 
Finns det någon bil där man inte behöver sära på motor och växellåda för att byta koppling?
 
  • Älska
Violina
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Finns det någon bil där man inte behöver sära på motor och växellåda för att byta koppling?
inte vad jag vet.
 
F fsn skrev:
menar du att det finns omodernare tvärsmonterade, samt längsmonterade där man inte behöver dela på motor och växellåda (alternativ transaxel)?
Japp. På SAAB 900 så behöver man inte dela på motor och växellåda för att byta koppling.

Här är en video som bevis (om mitt ord som fd SAAB-anställd från Trollhättan inte räcker ;))


Men det går naturligtvis bra att göra med motorn kvar i bilen:

 
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
B
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. På SAAB 900 så behöver man inte dela på motor och växellåda för att byta koppling.

Här är en video som bevis (om mitt ord som fd SAAB-anställd från Trollhättan inte räcker ;))

[media]
Men det går naturligtvis bra att göra med motorn kvar i bilen:

[media]
SAAB 99 (och 90) icke att förglömma.

Det underlättade att vara två när man skulle ta av huven, men med god vilja och lite otålighet gick det bra på en person. När huven väl var borta var det plättlätt, iaf så länge kopplingshydrauliken fungerade.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. På SAAB 900 så behöver man inte dela på motor och växellåda för att byta koppling.

Här är en video som bevis (om mitt ord som fd SAAB-anställd från Trollhättan inte räcker ;))

[media]
Men det går naturligtvis bra att göra med motorn kvar i bilen:

[media]
föredömligt, mina tre första bilar var Saab. Mest missnöjd med att jag tackade nej till en 1980 jubileums-päronhalva på Ronal alufälgar i nästan nyskick och 2500
mil på mätaren för 12-15000kr nån gång i början på 90-talet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B
B Blazermannen skrev:
SAAB 99 (och 90) icke att förglömma.

Det underlättade att vara två när man skulle ta av huven, men med god vilja och lite otålighet gick det bra på en person. När huven väl var borta var det plättlätt, iaf så länge kopplingshydrauliken fungerade.
Kom och tänka på en sak inatt när jag räknade får - på en SAAB 99 byter man enkelt koppling utan att ta bort huven. Uttrycket "det gör man inte på en kafferast" är helt fel när man talar om kopplingsbyte på en 99:a, ett kopplingsbyte hinns absolut med på tiden för en ordinär kafferast.
 
F
B Blazermannen skrev:
Kom och tänka på en sak inatt när jag räknade får - på en SAAB 99 byter man enkelt koppling utan att ta bort huven. Uttrycket "det gör man inte på en kafferast" är helt fel när man talar om kopplingsbyte på en 99:a, ett kopplingsbyte hinns absolut med på tiden för en ordinär kafferast.
Då är den självklara följdfrågan, jobbar du statligt eller kommunalt? Där jag jobbar är en kafferast 10 minuter och även om den dubblas så löser du inte ett kopplingsbyte.
 
B
F fsn skrev:
Då är den självklara följdfrågan, jobbar du statligt eller kommunalt? Där jag jobbar är en kafferast 10 minuter och även om den dubblas så löser du inte ett kopplingsbyte.
Jobbar privat. Okej då, kafferasten var möjligen lite optimistiskt att klara det på, men på lunchrasten kanske det hinns med om inget krånglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.