Dubbelmasse svänghjul, som sitter på många bilar idag, kan ge konstiga problem, och det är inte säkert att man med ögat kan avgöra om det är dåligt.
Om verkstaden byter svänghjulet utan arbetskostnad, tycker jag det är en OK deal.
Sen kan man tycka att verkstaden borde ha kunskapen att problemet ofta ligger i svänghjulet. Men är det en allbilsverkstad, så kan man tyvärr inte tro att det kan allt, eller har erfarenhet om alla bilar.
 
  • Gilla
thaman och 5 till
  • Laddar…
Om det är svänghjulet så tycker jag det är en ok deal. Man byter inte ett dubbelmassesvänghjul utan att byta kopplingen om inte kopplingen redan är ny. Verkstaden borde ha märkt att svänghjulet var kass när de tog ner växellådan men de tar ju på sig det genom att endast ta betalt för svänghjulet nu om det är så.

Om det däremot är något helt annat och det var onödigt att byta kopplingen är situationen en annan.

Bytte koppling och svänghjul på min pappas Vw passat för något år sedan, kopplingen kändes lite konstig och den skramlade lite på tomgång, men inte extremt. Såhär såg det ut när vi rev isär. Kopplingen hade skador och det hade varit vansinne att inte byta den även om den inte var uppsliten.

Alltså om det är svänghjulet som behöver bytas och verkstaden hade förstått det vid felsökningen hade de tagit med 6000kr för svänghjulet i prisförslaget. Lite trist om du jämfört pris med andra verkstäder som räknat med att byta svänghjul dock.


 
F
Kopplingen är kanske 3-4000kr av de 14000 det kostade. Kopplingen skulle dom bytt ändå vid fixen av svänghjulet så totalt gör du ändå en helt ok affär om man nu kan se det så.

Jag har själv ett dubbelmassesvänghjul som kukar sig och jag kommer naturligtvis att byta koppling samtidigt. Men 6 papp är rätt saftigt kan man tycka, jag får betala ca 2500kr för ett nytt. Verkstäderna tar bra betalt för delar, är det en märkesverkstad? Vad är det för bil.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
14000kr låter dyrt för att endast byta en koppling.
Du bör fråga om de bytte urtrampningslager också det ska ingå i en kopplinglingssats men inte alltid beroende på var man beställer ifrån.
 
F
A Andy78 skrev:
14000kr låter dyrt för att endast byta en koppling.
Du bör fråga om de bytte urtrampningslager också det ska ingå i en kopplinglingssats men inte alltid beroende på var man beställer ifrån.
Det är väldigt bilberoende. 14000 är inte direkt anmärkningsvärt för ett kopplingsbyte.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Jag fick kopplingen bytt på en V60 för några år sedan. Det var garanti så jag vet inte kostnaden. Men verkstaden arbetade 16h med det. Inget man skulle viljat betala för. De var tvungna att montera bort hela framvagnen, även skärmarna.
Det lär har kostat avsevärt mer än 14 000.

Felet visade sig vara att en fjäder som skall trycka ihop kopplingen vid körning var utmattad. Kopplingen slirade efter 1000 mil.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Lite dåligt av verkstaden att inte uppmärksamma att dubbelmassesvänghjulet var kass kan man tycka. Vid byte av denna typ av svänghjul byter man alltid kopplingspaketet, vilket innefattar lamell, tryckplatta och urkopplingslager. Dessutom kollar man alltid upp både slavcylinder och huvudcylinder samt rör/slang mellan dessa. Ja det kostar att lämna in bilen till en verkstad. Jag gör ju allt själv så för min del blir det bara materialkostnad. Jag har bland annat jobbat som fordonstekniker i 18 år och som fordonslärare på gymnasiets fordonsprogram i 14 år.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
H
A Andy78 skrev:
14000kr låter dyrt för att endast byta en koppling.
Du bör fråga om de bytte urtrampningslager också det ska ingå i en kopplinglingssats men inte alltid beroende på var man beställer ifrån.
du får nog ta reda på bil och vad det kostar innan du hostar ur dig att det är dyrt.

v70n min skulle Volvo ha 13000 för byte av koppling.

vi bytte svänghjul på en caddy nu på jobbet 32000 kosta det, då byttes inte någon koppling då det var en dsg låda på den.


tyvärr är ju vw bilar kända med svänghjulsproblem. ( piss bilar )
Tror vi bytt 15-20 st sista året men de flesta på garanti som tur är.
Caddy, transporter och amarok.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har ställt frågan.
Men vad är det som är så märkvärdigt att byta koppling på en V70?
 
H
A Andy78 skrev:
Har ställt frågan.
Men vad är det som är så märkvärdigt att byta koppling på en V70?
delarna till min kosta 6000 sen 8000 i arbete den gången.
Är en del timmar skruvande för att byta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
H Hallerudsbo skrev:
du får nog ta reda på bil och vad det kostar innan du hostar ur dig att det är dyrt.

v70n min skulle Volvo ha 13000 för byte av koppling.

vi bytte svänghjul på en caddy nu på jobbet 32000 kosta det, då byttes inte någon koppling då det var en dsg låda på den.


tyvärr är ju vw bilar kända med svänghjulsproblem. ( piss bilar )
Tror vi bytt 15-20 st sista året men de flesta på garanti som tur är.
Caddy, transporter och amarok.
Då kanske dom bytte två kopplingar för det är väl 2 kopplingar i dsg-lådorna.
 
H Hallerudsbo skrev:
delarna till min kosta 6000 sen 8000 i arbete den gången.
Är en del timmar skruvande för att byta.
På en V70, är det verkligen det i praktiken om man bortser vad som står på fakturan?
 
H
F fsn skrev:
Då kanske dom bytte två kopplingar för det är väl 2 kopplingar i dsg-lådorna.
nej sväng hjul och ingen koppling.
Svänghjulet kosta 17000 till caddyn.
Vet väl nästan alla att det är skit svänghjul på vw.

som sagt vi har bytt väldigt många av dom i år.
Även på bilar som gått bara 2-3000 mil, men de är garanti på.
 
H
A Andy78 skrev:
På en V70, är det verkligen det i praktiken om man bortser vad som står på fakturan?
ja har du bytt koppling på en?
Vad många timmar gör du det på?
Jag har bytt så jag vet vad lång tid det tar.
Då jag valde att göra det själv.
Tar säkert lite mer tid när man inte kan ha på lyft och släppa ned allt med de rätta verktygen.
 
F
H Hallerudsbo skrev:
nej sväng hjul och ingen koppling.
Svänghjulet kosta 17000 till caddyn.
Vet väl nästan alla att det är skit svänghjul på vw.

som sagt vi har bytt väldigt många av dom i år.
Även på bilar som gått bara 2-3000 mil, men de är garanti på.
Dubbelmassesvänghjul på dom såklart? Byter dom till samma skit eller eller finns det enkla fungerande svänghjul som till många andra bilar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.