1 135 558 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
En grej man glömt bort är att förr räknande tillverkningsprocessen för processor på mikrometer. Tex den första 1971 var på 10 mikrometer och hade drygt 2k transistorer Nu är man nere på 7 nanometer och 20 miljarder transistorer. Och pushar mot 5 och 2
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
och nu har någon lyckats bygga en 70-talscpu hemma i garaget. Typ. https://www.techspot.com/news/90826-college-student-made-own-processor-home-garage.htmlAndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Ett viktigt meddelande till alla er i Småland:
Min fru hade precis dukat fram fika så jag var tvungen att byta kanal. Tur vi har TV1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fru hade precis dukat fram fika så jag var tvungen att byta kanal. Tur vi har TV1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast nu för tiden så har det ingen koppling till något fysiskt mått på kretsen, utan är bara en marknadsföringsterm.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Vad är det på TV ikväll ? En duk och en prydnandsfigur.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Eller hur långsam en gammal TV med rör istället för transistorer var på att starta.
Minns när du var sen till det spännande avsnittet i TV-serien du följde. Det sändes bara en gång och ingen video fanns att tillgå.
Du slog på TV:n som knastrade till när rören började värmas upp, väntade otåligt på att den skulle komma igång samtidigt som programmet redan börjat. Efter en en evighet (en minut?) kom ljudet och 15-20 sekunder senare även bilden.
Minns när du var sen till det spännande avsnittet i TV-serien du följde. Det sändes bara en gång och ingen video fanns att tillgå.
Du slog på TV:n som knastrade till när rören började värmas upp, väntade otåligt på att den skulle komma igång samtidigt som programmet redan börjat. Efter en en evighet (en minut?) kom ljudet och 15-20 sekunder senare även bilden.