1 500 357 läst · 24 663 svar
1500k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det börjar nog med en kilometer skatt på runt 0,05kr/km för alla bilar till att börja med. Sedan höjs skatten gång efter gång efter gång. Jag har svårt att se att bensinbilar/dieselbilar kommer att komma undan. Detta blir ett enkelt sätt att höja skatten på dem också - för att skynda på deras utfasning. Man kanske till och med skyndar på höjningarna av kilometerskatten och samtidigt minskar bensinkatten en aning (av "rättviseskäl" för de mindre bemedlade). Å andra sidan så kommer miljöbränslen till diesel/bensin-bilar att tvingas fram också och de kommer att bli mycket dyrare. Man kanske rent ut sagt avskaffar bensinskatten på sikt...
Bara för att man har råd att köpa en ny bränslebil är det inte säkert att man har råd att köpa en ny elbil, eftersom elbilarna generellt har högre inköpspris.J JohanLun skrev:
Lika lite som den som har råd att köpa en ny Skoda har råd att köpa en ny Ferrari.
Även om det är billigare att köpa en bränslebil så kommer ingen ha råd att äga en bränslebil om det fortsätter så här. Drivmedel närmare 17kr/l och höjd fordonsskatt gör att det högre inköpspriset på elbilen kommer betala sig.N Nerre skrev:
Nej, men har man råd att köpa en ny "premiumbil" så har man råd att köpa en ny eller begagnad elbil. Nu med subventioner som uppväger än mer.N Nerre skrev:
Däremot kanske några är tvungna att justera sina preferenser något. Man kanske inte får en tysk 6a eller 8a och läderklädsel av kalvskinn utan något annat. Som rent praktiskt fyller samma funktion. Med vissa fördelar - billigare drift, slippa åka till macken och tanka, bättre köregenskaper... och nedsidor som kö vid snabbladdare, kortare räckvidd, sämre lastkapacitet. Och kanske lite mindre premiumkänsla och lite mindre bulle i brallan...
Problemet jag ser är de i den nedre regionen, som har en gammal stor bil för 20-70.000kr. Speciellt om den ska kunna dra släpkärra och rymma en stor familj. Men de köper inte en ny bil utan en begagnad. Sålänge sådana finns begagnade som fossibilar så drabbas ju denna grupp inte. För denna grupp köper inte nya bilar. Här får vi återvända om 8 år och kika hur marknaden ser ut då.
De som ska köpa en ny eller nästan ny småbil är redan idag, med subvention och lägre driftskostnader, i princip hemma på ett 4-5 års perspektiv. Kanske redan efter ett eller två år. Och med leasad bil, hemma redan första månaden.
Men, jag håller med om att tex den bilstorlek jag helst skulle vilja ha, motsvarande en mellanklasskombi med dragkrok. Den finns inte idag.
Småbilen finns som el. Check!
Storbilen finns som el, check! iofs lite dyrare, men tittar man på bilar kring eller strax över 500.000 så finns fina elbilar. En ID4 tror jag tex kostar mindre än än Audi A6. Eller något mer än en Tiguan. Eller en V90 diesel. Eller vad nu den högre tjänstemannen tidigare kört som förmånsbil...
Nu har jag räknat på hur länge det dröjer innan en inköpt småbil bär sig för min familj med 1500 mil per år, det tar tio år innan den har betalt sig. Och detta är med miljöbonus. Nu tjänar vi in den lite snabbare eftersom frugan tankar gratis vid sitt jobb (pendelparkering med gratis laddning), men vi får se hur länge den finns tillgänglig gratis. Det är nästan slagsmål om laddplatserna nuförtiden.J JohanLun skrev:Nej, men har man råd att köpa en ny "premiumbil" så har man råd att köpa en ny eller begagnad elbil. Nu med subventioner som uppväger än mer.
Däremot kanske några är tvungna att justera sina preferenser något. Man kanske inte får en tysk 6a eller 8a och läderklädsel av kalvskinn utan något annat. Som rent praktiskt fyller samma funktion. Med vissa fördelar - billigare drift, slippa åka till macken och tanka, bättre köregenskaper... och nedsidor som kö vid snabbladdare, kortare räckvidd, sämre lastkapacitet. Och kanske lite mindre premiumkänsla och lite mindre bulle i brallan...
Problemet jag ser är de i den nedre regionen, som har en gammal stor bil för 20-70.000kr. Speciellt om den ska kunna dra släpkärra och rymma en stor familj. Men de köper inte en ny bil utan en begagnad. Sålänge sådana finns begagnade som fossibilar så drabbas ju denna grupp inte. För denna grupp köper inte nya bilar. Här får vi återvända om 8 år och kika hur marknaden ser ut då.
De som ska köpa en ny eller nästan ny småbil är redan idag, med subvention och lägre driftskostnader, i princip hemma på ett 4-5 års perspektiv. Kanske redan efter ett eller två år. Och med leasad bil, hemma redan första månaden.
Men, jag håller med om att tex den bilstorlek jag helst skulle vilja ha, motsvarande en mellanklasskombi med dragkrok. Den finns inte idag.
Småbilen finns som el. Check!
Storbilen finns som el, check! iofs lite dyrare, men tittar man på bilar kring eller strax över 500.000 så finns fina elbilar. En ID4 tror jag tex kostar mindre än än Audi A6. Eller något mer än en Tiguan. Eller en V90 diesel. Eller vad nu den högre tjänstemannen tidigare kört som förmånsbil...
Att småbilarna lönar sig beror på att man håller igen storleken på batteriet och att den fasta kostnaden på skatt, service, bensin mm blir relativt stor jämfört med bilens inköpspris.
Dyrare bilar lönar sig också, men där beror det på att batteripriset är relativt litet jämfört med bilens inköpspris i stort och på hög fordonsskatt, samt att exempelvis service brukar vara svindyr på en stor Audi/Volvo/BMW/Mercedes.
Problemet är som sagt att Svensson-bilen inte finns med el till en prislapp som folk har råd med. Och eftersom de inte finns till ett vettigt pris nya nu, så finns de inte heller begagnade till en vettig prislapp om några år. Detta kommer att bli svårnavigerat för politikerna...
Frågan är, om du räknat på 2500 mil per år och nån av de billigare småbilarna?pacman42 skrev:Nu har jag räknat på hur länge det dröjer innan en inköpt småbil bär sig för min familj med 1500 mil per år, det tar tio år innan den har betalt sig. Och detta är med miljöbonus. Nu tjänar vi in den lite snabbare eftersom frugan tankar gratis vid sitt jobb (pendelparkering med gratis laddning), men vi får se hur länge den finns tillgänglig gratis. Det är nästan slagsmål om laddplatserna nuförtiden.
Nedsidan för småbilarna är ju att de går få mil och fossilt drar lite.
På privatleasing lär det iallafall löna sig antar jag...
Om man knappt kör nåt alls så kommer det vara svårt räkna hem. Jag tänker att man sparar 10.000kr/år och småbilen är <100.000 billigare samt har ett något högre andrahandsvärde. Men jag ska inte säga att jag räknat på det. Det jag räknat på är att jag inte kommer under privatleasingpris ens om jag räknar att jag har kvar den köpta bilen i 8-10 år.
Nej, har inte räknat med fler mil då vi inte har det behovet. Trots att vi är extremt bilberoende baserat på vart vi bor så får vi bara ihop 3500 mil totalt över två bilar. Vi har ganska nära till det mesta, men riktigt nära har vi bara till naturen och dess värden. Men vi har naturligtvis behoven av att bo på landet, med en stor bil, tung släpvagn mm.J JohanLun skrev:Frågan är, om du räknat på 2500 mil per år och nån av de billigare småbilarna?
Nedsidan för småbilarna är ju att de går få mil och fossilt drar lite.
På privatleasing lär det iallafall löna sig antar jag...
Om man knappt kör nåt alls så kommer det vara svårt räkna hem. Jag tänker att man sparar 10.000kr/år och småbilen är <100.000 billigare samt har ett något högre andrahandsvärde. Men jag ska inte säga att jag räknat på det. Det jag räknat på är att jag inte kommer under privatleasingpris ens om jag räknar att jag har kvar den köpta bilen i 8-10 år.
Jag tappade bort notisen om att du svarat på mitt inlägg, därav ett sent svar.N Nerre skrev:
Hur vet jag det? Det vet jag genom empiriska tester under många år. Sedan flera år är det dock slut med det eftersom resultatet alltid är detsamma, det tog mig många år att bli av med billiga verktyg som fungerade men som jag aldrig var nöjd med ändå, men nu är det äntligen klart. Så, jag vill säga att det varken är förutfattade meningar eller brist på jämförelser. Det är helt enkelt ingenting för mig så jag låter bli att överväga den priskategorin helt enkelt. Det handlar inte om rätt eller fel val, bara att det inte är något för mig.
Jag har inte sagt att dåliga premiumverktyg inte existerar, dock har jag aldrig stött på några jag har haft anledning att byta ut under de 20år jag köpt verktyg för min privata användning. Jag vet vilka märken jag ska köpa för att inte bli besviken (dvs, vilka prylar jag kan lämna utanför min jämförelse).N Nerre skrev:
Är det inte helt självklart att valen vi gör är baserade på känslor? För saker/områden vi är mer intresserade av spelar känslor in mer än i andra fall.N Nerre skrev:
Du försöker göra valet väldigt svartvitt. Antingen väljer man baserat på känslor och förutfattade meningar eller så läser man ALLA datablad för alla produkter i kategorin och väljer baserat på det. För de alla flesta av oss är det ju en mix av detta som är underlag för valet man gör.
Allt jag sagt till dig är att jag inte behöver läsa databladen alla prylar för att veta vad jag inte vill ha, jag kan initialt sortera bort många saker (tex alla franska bilar) innan jag börjar min detaljerade analys av produkterna.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag har svårt för att bestämma mig....
Det finns några punkter som är emot elbil
1. Räckvids ångest. Även om de flesta turer jag gör är kortare sträckor där det inte är några problem. Problemen uppstår när vi reser till landet. Det är drygt 40mil.
En fullastad bil i motorvägs fart då drar det energi... Jag vill inte stanna 1h för att snabbladda batteriet. Jag vill vara framme nu... Att tanka bensin det tar inte många minuter. Elbil ladda en eller 2 gånger under resan. Jag är inte orolig för laddning. De större rastplatser har laddning. Och det fins några på vägen.
2. Priset ä, det kostar att ligga på topp. Helst hade man velat ha en tesla, den ända som har bra räckvidd. Men min plånboken har inte samma räckvidd så det får bli vw id4
Behöver en större bil. Barn och fru... Och barnvagn...
3. Att jag har blivit anti mot elbilar för att de är så pass upphaussade. Politikerna har surrat in sig totalt. .
4. Livslängd på batteri.
5. Dragkrok? Takräcke?
,6. Kupé värmare? Ac?
Många frågor...
Men om 4år när det är dags att byta bil igen så ska jag kolla upp elbil igen. Vem vet hur elbilarma har utvecklats.
Hybrid känns som allround däck. Dåliga året om. Alldeles för dyr och alldeles för kort räckvidd. Ca 2-3 mil... Riktiga mil...
Inga kommentarer om att räckvidden räcker för de flesta enligt olika undersökningar.
Jag är inte som alla andra...
Det finns några punkter som är emot elbil
1. Räckvids ångest. Även om de flesta turer jag gör är kortare sträckor där det inte är några problem. Problemen uppstår när vi reser till landet. Det är drygt 40mil.
En fullastad bil i motorvägs fart då drar det energi... Jag vill inte stanna 1h för att snabbladda batteriet. Jag vill vara framme nu... Att tanka bensin det tar inte många minuter. Elbil ladda en eller 2 gånger under resan. Jag är inte orolig för laddning. De större rastplatser har laddning. Och det fins några på vägen.
2. Priset ä, det kostar att ligga på topp. Helst hade man velat ha en tesla, den ända som har bra räckvidd. Men min plånboken har inte samma räckvidd så det får bli vw id4
Behöver en större bil. Barn och fru... Och barnvagn...
3. Att jag har blivit anti mot elbilar för att de är så pass upphaussade. Politikerna har surrat in sig totalt. .
4. Livslängd på batteri.
5. Dragkrok? Takräcke?
,6. Kupé värmare? Ac?
Många frågor...
Men om 4år när det är dags att byta bil igen så ska jag kolla upp elbil igen. Vem vet hur elbilarma har utvecklats.
Hybrid känns som allround däck. Dåliga året om. Alldeles för dyr och alldeles för kort räckvidd. Ca 2-3 mil... Riktiga mil...
Inga kommentarer om att räckvidden räcker för de flesta enligt olika undersökningar.
Jag är inte som alla andra...
Jag har räknat på min laddhybrid, degraderingen på dess batteri är ungefär 0,0003kWh per mil. Det ger en fingervisning. Så om du har en bil med 30kWh batteri så bör batteriet vara nere på 70% kapacitet kvar efter 30000 mil. Detta är alltså baserat på beräkningar från min laddhybrid (som har degraderats mycket mer än väntat och mer än vad batterigarantin indikerar, jag skall snart reklamera batteriet).Bananskalare skrev:Jag har svårt för att bestämma mig....
Det finns några punkter som är emot elbil
1. Räckvids ångest. Även om de flesta turer jag gör är kortare sträckor där det inte är några problem. Problemen uppstår när vi reser till landet. Det är drygt 40mil.
En fullastad bil i motorvägs fart då drar det energi... Jag vill inte stanna 1h för att snabbladda batteriet. Jag vill vara framme nu... Att tanka bensin det tar inte många minuter. Elbil ladda en eller 2 gånger under resan. Jag är inte orolig för laddning. De större rastplatser har laddning. Och det fins några på vägen.
2. Priset ä, det kostar att ligga på topp. Helst hade man velat ha en tesla, den ända som har bra räckvidd. Men min plånboken har inte samma räckvidd så det får bli vw id4
Behöver en större bil. Barn och fru... Och barnvagn...
3. Att jag har blivit anti mot elbilar för att de är så pass upphaussade. Politikerna har surrat in sig totalt. .
4. Livslängd på batteri.
5. Dragkrok? Takräcke?
,6. Kupé värmare? Ac?
Många frågor...
Men om 4år när det är dags att byta bil igen så ska jag kolla upp elbil igen. Vem vet hur elbilarma har utvecklats.
Hybrid känns som allround däck. Dåliga året om. Alldeles för dyr och alldeles för kort räckvidd. Ca 2-3 mil... Riktiga mil...
Inga kommentarer om att räckvidden räcker för de flesta enligt olika undersökningar.
Jag är inte som alla andra...
Det bli fel att jämföra en laddhybrid när diskussionen gäller elbilar. Hybriderna har så små batterier att det blir en väldig massa djupa laddcykler 0-100% som orsakar degradering. Elbilen kan man ha ligga och pendla mellan 50-80% till vardags utan att gå utanför det.
1. Är ju svårt att argumentera mot. Jag kan bara säga att jag kände likadant innan jag skaffade min elbil (en ID.3). Efter några långresor har jag lärt mig. Ångesten är helt borta. Det är inget problem.Bananskalare skrev:Jag har svårt för att bestämma mig....
Det finns några punkter som är emot elbil
1. Räckvids ångest. Även om de flesta turer jag gör är kortare sträckor där det inte är några problem. Problemen uppstår när vi reser till landet. Det är drygt 40mil.
En fullastad bil i motorvägs fart då drar det energi... Jag vill inte stanna 1h för att snabbladda batteriet. Jag vill vara framme nu... Att tanka bensin det tar inte många minuter. Elbil ladda en eller 2 gånger under resan. Jag är inte orolig för laddning. De större rastplatser har laddning. Och det fins några på vägen.
2. Priset ä, det kostar att ligga på topp. Helst hade man velat ha en tesla, den ända som har bra räckvidd. Men min plånboken har inte samma räckvidd så det får bli vw id4
Behöver en större bil. Barn och fru... Och barnvagn...
3. Att jag har blivit anti mot elbilar för att de är så pass upphaussade. Politikerna har surrat in sig totalt. .
4. Livslängd på batteri.
5. Dragkrok? Takräcke?
,6. Kupé värmare? Ac?
Många frågor...
Men om 4år när det är dags att byta bil igen så ska jag kolla upp elbil igen. Vem vet hur elbilarma har utvecklats.
Hybrid känns som allround däck. Dåliga året om. Alldeles för dyr och alldeles för kort räckvidd. Ca 2-3 mil... Riktiga mil...
Inga kommentarer om att räckvidden räcker för de flesta enligt olika undersökningar.
Jag är inte som alla andra...
Jag kan dock tänka mig att fjällresa v.7 kommer bli en utmaning (har bara haft den sen mars). Hade jag gjort långresor i inre Norrland hade jag troligen känt annorlunda.
2. Ja, det är ju vad det är. Tänk dock på att teslan främst har bättre räckvidd för att den är mycket mindre och har mindre luftmotstånd.
3. Ja, här är det ju svårt att argumentera mot.
4. Helt övertygad att det är ett totalt icke problem. Låt bli att ladda till 100% när du inte måste. Använd bara snabbladdare vid långresor.
5. Ja, det finns men ökar också förbrukningen.
6. Detta förstår jag inte alls. Om något så är en elbil överlägsen då du kan starta både värme och ac innan du satt dig i bilen (med app eller via schema). Oavsett tillgång till eluttag.
Varken Ac:n eller värmen ökar förbrukningen nämnvärt. (Ja, det märks i marginalen).