P
Symbian.

• Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Fast jag minns det från betydligt senare, i alla fall på 90- talet skylldes det på data ganska frekvent.
Då tror jag det var någon som lärt sig undanflykten när det var aktuellt. Jag talar då specifikt om "Det ligger på data".

På nittiotalet så kunde visst datorer krångla till det, men då på nya och spännande sätt. ;) "To err is human, but to really screw up you need a computer..."

• Haha
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag tog recis ned en gammal ringklocka från väggen och fick ett kärt återseende. 4,5-voltsbatteriet. Men de verkar finnas att köpa fortfarande. Till vad kan man undra.
[bild]
Spelet Marinattack!

Så fick jag samtidigt bidra med en sak för tråden. Detta spelet var Alga's första spel med en "dator" (det var ju i princip bara en slumpgenerator, ett par tärningar och lite regler hade nog kunnat göra samma sak).
Bild av spelet "Marinattack!" med spelplanen utlagd, spelkort, tärningar och en elektronisk enhet som representerar en dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
videopac
  • Laddar…
richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Spelet Marinattack!

Så fick jag samtidigt bidra med en sak för tråden. Detta spelet var Alga's första spel med en "dator" (det var ju i princip bara en slumpgenerator, ett par tärningar och lite regler hade nog kunnat göra samma sak).
[bild]
Kanske rent av en pseudoslumptalsgenerator? ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Spelet Marinattack!

[bild]
Eller Datafinans! Enligt osäkra uppgifter från Tradera gavs det ut 1975.
Brädspel "Datafinans" med spelplan och komponenter som elektronisk kalkylator, penning- och aktiesedlar.
Skapa konto

Är även ägare till ett sådant, dock av senare årgång. Av en slump dök "datorn" upp för ett tag sedan när jag rotade i en garderob, resten ligger nog tyvärr begravt i botten på garderoben (där ett evigt kaos råder).

Gammal elektronisk spelkonsol på bord, omgiven av diverse pappersbitar och en penna.
Skapa konto

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
snaggletooth snaggletooth skrev:
Eller Datafinans! Enligt osäkra uppgifter från Tradera gavs det ut 1975.
[bild]

Är även ägare till ett sådant, dock av senare årgång. Av en slump dök "datorn" upp för ett tag sedan när jag rotade i en garderob, resten ligger nog tyvärr begravt i botten på garderoben (där ett evigt kaos råder).

[bild]
Den där mejselmodellen har vi haft hemma när jag var barn! :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Den där mejselmodellen har vi haft hemma när jag var barn! :)
Kan inte ha varit så länge sedan du var barn ;). Clas ohlsson sålde dessa skruvmejslar av det franska märket Boost. Har en uppsättning själv.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
hsd
Köpte en uppsättning -04 eller -05 , isolerade
Så det kan stämma på Richards ålder

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi hade dem när jag jobbade i elbranschen tidigt 90-tal, minns inte vad de hette. Storel, grossisten, hade dem.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Fotografen Fotografen skrev:
Vi hade dem när jag jobbade i elbranschen tidigt 90-tal, minns inte vad de hette. Storel, grossisten, hade dem.
Gul isolering? Det stämmer med mitten på 90-talet för mina minnen, så låter rimligt med att de köptes tidigt 90-tal :)

imported_Benno imported_Benno skrev:
Kan inte ha varit så länge sedan du var barn ;). Clas ohlsson sålde dessa skruvmejslar av det franska märket Boost. Har en uppsättning själv.
Allt är relativt, men jag är tidig 90-talist ;)

T triada skrev:
Ja Sweden Rock var trevligt när jag var där på Norje-tiden.
Det är väl ändå fortfarande i Norje, annars var jag nog mer än lovligt förvirrad 2019. Men jag hittade festivalen. 2018 hade jag glömt tältpinnarna, övriga var måttligt imponerade av mig då men Jysk i Sölvesborg öppnade 10 så jag fick pallra mig dit och köpa ett nytt tält. Det var ändå nationaldagen så dom räddade mig. Vi hade kört 95mil under natten och kom fram vid 7-tiden så det var sura miner ett tag.

• Gilla
triada och 1 till
  • Laddar…
Stinkbomber :sick:
Minns fortfarande lukten man kände när det var marknad i centrum :seenoevil:

En sak som jag tror många har glömt är tiden när traktordäck var så dyra att värdet på en begagnad traktor ganska långt bestämdes av däcken skick. Då talar jag om 1980-talet.
Sedan började det gå att få tag på billiga Stomil däck från Polen eller någonstans ditåt och på en gång förändrades hela begagnatmarknaden.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Leksak för tioåringar: Rambokniv
eyJidWNrZXQiOiJueHQtZm91bmRhdGlvbi1iZXN0YnV5c3dlZGVuIiwia2V5IjoiMDFmM2EwZTlhNGYxNDgyZjc0YjA0ZDY4NmY3MWEyOWU1NTQwYWI1MS5qcGcifQ==

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Leksak för tioåringar: Rambokniv
[bild]
En sådan hade man. Man skruvade av locket på skaftet så fans det massor med överlevnadsprylar där :D

• Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.